• 1
  • 2
2016-07-16, 17:47
Medlem
trulyawesomes avatar
Hej, jag och en kompis började igår kväll att bygga ihop min nya dator, men när vi startar upp den så når vi inte POST, trots att fläktar rör sig och grafikkortet lyser, felsöknings-LED, för CPU och RAM visar inget fel heller.

Min kompis har byggt flera datorer innan men detta är första gången vi inte lyckas klura ut vad felet kan vara.

Vi har följt felsökningsguider och testat följande:

*Inget fel på skärmen, eller sladdar. Testat HDMI, DVI samt Displayport. Testat på andra datorer och fungerar utan problem. Även testat en TV och en annan skärm.

*Testat att plugga in skärmen i både grafikkortet samt moderkortet utan någon skillnad.

*Testat att starta med bara en RAM sticka i alla olika slots utan resultat.

*Har tagit ut allt ur chassit och försökt boota med bara cpu+fläkt samt RAM med samma resultat.

* Tagit ur moderkortets batteri, väntat 10 minuter och satt i det igen för att återställa bios utan resultat.

*Testat olika sladdar från PSU (4 pin sladden sitter i)

Börjar få slut på idéer. Möjliga orsaker skulle kanske kunna vara trasiga RAM, trasig processor eller moderkort. Har tyvärr inget extra RAM att testa med.

Har funderat på att skruva loss CPU fläkten och installera om processorn och leta efter trasiga pins men orolig över hur det blir med kylpastan då. Har ingen extra pasta, bara det som satt på fläkten från början.

Alla förslag är uppskattade, för vi har nästan testat allt vii kan komma på. Tack på förhand, Bifogar mina specs nedan.

Chassi: Define R5
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: BeQuiet Pure Rock
Moderkort: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X
Minne: 2x16 GB Vengeance LPX DDR4
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 1080 Strix Gaming
Hårddisk: Samsung V-NAND SSD 850 EVO 1TB
Nätaggregat: EVGA 650WGQ
Övrig kylning: 2 st Silent Wings 140mm (Bytte ut originalfläktar)
Övriga komponenter: Asus BC-12D2HT (Optisk enhet)
Citera
2016-07-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Hej, jag och en kompis började igår kväll att bygga ihop min nya dator, men när vi startar upp den så når vi inte POST, trots att fläktar rör sig och grafikkortet lyser, felsöknings-LED, för CPU och RAM visar inget fel heller.

Min kompis har byggt flera datorer innan men detta är första gången vi inte lyckas klura ut vad felet kan vara.

Vi har följt felsökningsguider och testat följande:

*Inget fel på skärmen, eller sladdar. Testat HDMI, DVI samt Displayport. Testat på andra datorer och fungerar utan problem. Även testat en TV och en annan skärm.

*Testat att plugga in skärmen i både grafikkortet samt moderkortet utan någon skillnad.

*Testat att starta med bara en RAM sticka i alla olika slots utan resultat.

*Har tagit ut allt ur chassit och försökt boota med bara cpu+fläkt samt RAM med samma resultat.

* Tagit ur moderkortets batteri, väntat 10 minuter och satt i det igen för att återställa bios utan resultat.

*Testat olika sladdar från PSU (4 pin sladden sitter i)

Börjar få slut på idéer. Möjliga orsaker skulle kanske kunna vara trasiga RAM, trasig processor eller moderkort. Har tyvärr inget extra RAM att testa med.

Har funderat på att skruva loss CPU fläkten och installera om processorn och leta efter trasiga pins men orolig över hur det blir med kylpastan då. Har ingen extra pasta, bara det som satt på fläkten från början.

Alla förslag är uppskattade, för vi har nästan testat allt vii kan komma på. Tack på förhand, Bifogar mina specs nedan.

Chassi: Define R5
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: BeQuiet Pure Rock
Moderkort: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X
Minne: 2x16 GB Vengeance LPX DDR4
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 1080 Strix Gaming
Hårddisk: Samsung V-NAND SSD 850 EVO 1TB
Nätaggregat: EVGA 650WGQ
Övrig kylning: 2 st Silent Wings 140mm (Bytte ut originalfläktar)
Övriga komponenter: Asus BC-12D2HT (Optisk enhet)

Har du av misstag monterat på cpu-fläkten på skyddsluckan? Alltså glömt att ta bort skyddsluckan?
Citera
2016-07-16, 17:55
Medlem
ev om här kan vara någon ledtråd https://www.inet.se/info/169/felsokningsguide

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-07-16, 17:59
Medlem
Citat:
Har tagit ut allt ur chassit och försökt boota med bara cpu+fläkt samt RAM med samma resultat.

Se till att ansluta BEEPer till moderkortet. Provstarta sedan ovanstående igen både med ett enda RAM och helt utan.
Räkna "Morsesignalering" och jämför med MB-manual.
Citera
2016-07-16, 18:05
Medlem
annanmedlems avatar
Skall det stå 2x16 GB på minnet eller är det 16 GB totalt och 2x8?

Har du kollat så att minnet skall fungera med moderkortet?

Till min bekant tog vi ju 2x8 GB Vengeance 3000 MHz CL15 av en model som stod med på listan över minnen som Krait 3X hade stöd för och de fungerar, jag tror de var avbockade på 1 och 2 moduler och vet inte om det med det menas att de bara fungerar så och inte som fyra eller om de säljs så / inte finns i fyrapack eller vad det handlar om.

Jag har klent med idéer när det inte fungerar, kolla så att man har kopplat in all ström såklart men det lär ni ju ha gjort .. (8+24 pin?)

Vad gäller pastan hade det kanske inte varit hela världen att klämma ihop med samma gamla även om det inte vore optimalt, NetOnNet bl.a. säljer väl så det går ju att fixa utan att göra en internetbeställning med.
Citera
2016-07-16, 18:23
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Skall det stå 2x16 GB på minnet eller är det 16 GB totalt och 2x8?

Har du kollat så att minnet skall fungera med moderkortet?

Till min bekant tog vi ju 2x8 GB Vengeance 3000 MHz CL15 av en model som stod med på listan över minnen som Krait 3X hade stöd för och de fungerar, jag tror de var avbockade på 1 och 2 moduler och vet inte om det med det menas att de bara fungerar så och inte som fyra eller om de säljs så / inte finns i fyrapack eller vad det handlar om.

Jag har klent med idéer när det inte fungerar, kolla så att man har kopplat in all ström såklart men det lär ni ju ha gjort .. (8+24 pin?)

Vad gäller pastan hade det kanske inte varit hela världen att klämma ihop med samma gamla även om det inte vore optimalt, NetOnNet bl.a. säljer väl så det går ju att fixa utan att göra en internetbeställning med.

Ja det är två RAM på 16GB var. Upptäckte nu dock att just EXAKT den (CMK32GX4M2A2133C13) inte var med i kompabilitetslistan, men om jag köpte 4x8 med samma RAM (CMK32GX4M4A2133C13) så skulle det vara med. Det är EN bokstavs skillnad, kan det vara detta som är problemet?
Citera
2016-07-16, 19:05
Medlem
x12s avatar
Citat:
CMK32GX4M2A2133C13
Minnet bör funka, även om det diffar en bokstav. Tål den 4 minnen av den sorten brukar det aldrig vara nåt problem att köra enbart två. Osvuret är bäst, men .. njeee. tror inte på det som felorsak.

Jag bara slänger ut några möjligheter här, helt hejvilt.. Checka av dem om det är nåt som kan matcha.

Processorfläkten, den ansluter till uttag för "cpu fan" och inte "cha fan"? Vissa moderkort gillar inte att cpu fläkten inte rapporterar något varvtal.

Har du en enkel multimeter? Kolla om det är ström mellan valfri gul och svart tåt i 4-8 pin cpu-strömkontakten och mellan röd och svart på nån annan tåt, t.ex till s-ata strömkontakten.

Lyser dioderna (caps, scrollock, numlock) på tangentbordet eller optodioden under musen? Om inte, så befarar jag kortis eller fel på nätagg/moderkort.

Ta gärna bild av bygget där så mycket som möjligt kommer med, inklusive hur sladdar och minnen mm monterats.

Har du använt ESD-skyddsarmband eller på annat sätt varit försiktig med urladdningar? Inte låtit katten ligga och gosa sig på moderkortet eller nåt sånt?

Distanserna monterades i chassiet?

Kvaddad processorsockel är absolut en möjlighet, likaså böjda pinnar i minnessocklarna eller grafikkortssockeln.

Frontpanelsuttag och knappar/lysdioder där måste sitta helt rätt också. Det är inte möjligen nån usb-anslutning som satts ett pinnhål snett på kontaktlisten eller kanske på fel header? Även om det är tillrättat kan ett sådant fel ha kvaddat moderkortet om det strömsattes medan det var felkopplat.

Jag lutar åt att nåt är kortslutet eller att det är nåt med nätagget, det är det vanligaste, att det knäckts av nån anledning eller att det var DOA.
Står det nåt om att det ska vara kortslutningssäkert? Har du en nätaggtestare? eller kan låna nätagg från en annan dator?
Citera
2016-07-16, 19:27
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Minnet bör funka, även om det diffar en bokstav. Tål den 4 minnen av den sorten brukar det aldrig vara nåt problem att köra enbart två. Osvuret är bäst, men .. njeee. tror inte på det som felorsak.

Ja jag tycker också det verkar lustigt, men varför är inte mitt RAM med i kompabilitetslistan? Hittar inte många som verkar stödja 16GB i en enda port, alla som kör 32 är 8x4 som sagt.

Processorfläkten, den ansluter till uttag för "cpu fan" och inte "cha fan"? Vissa moderkort gillar inte att cpu fläkten inte rapporterar något varvtal.

Den ansluter till CPU Fan.

Har du en enkel multimeter? Kolla om det är ström mellan valfri gul och svart tåt i 4-8 pin cpu-strömkontakten och mellan röd och svart på nån annan tåt, t.ex till s-ata strömkontakten.

Har ingen tyvärr.

Lyser dioderna (caps, scrollock, numlock) på tangentbordet eller optodioden under musen? Om inte, så befarar jag kortis eller fel på nätagg/moderkort.

Musen lyser.

Ta gärna bild av bygget där så mycket som möjligt kommer med, inklusive hur sladdar och minnen mm monterats.

Kan göra det senare, har tagit ur allting nu.

Har du använt ESD-skyddsarmband eller på annat sätt varit försiktig med urladdningar? Inte låtit katten ligga och gosa sig på moderkortet eller nåt sånt?

Använt ESD-armband hela tiden.

Distanserna monterades i chassiet?

Ja.

Kvaddad processorsockel är absolut en möjlighet, likaså böjda pinnar i minnessocklarna eller grafikkortssockeln.

En möjlighet, går det att ta bort CPU-fläkten utan att man behöver tillsätta ny kylpasta? Har nämligen ingen kylpasta, använde den som redan satt på fläkten.

Frontpanelsuttag och knappar/lysdioder där måste sitta helt rätt också. Det är inte möjligen nån usb-anslutning som satts ett pinnhål snett på kontaktlisten eller kanske på fel header? Även om det är tillrättat kan ett sådant fel ha kvaddat moderkortet om det strömsattes medan det var felkopplat.

Syftar du på Chassi-USB sladden? Måste de vara inkopplade när man testar bara CPU och Ram utanför chassit? ON-knappen har ju fungerat och lyst, nu när vi tagit ur moderkortet ur chassit så har vi bara pluggat in Power-switchen dock.

Jag lutar åt att nåt är kortslutet eller att det är nåt med nätagget, det är det vanligaste, att det knäckts av nån anledning eller att det var DOA.
Står det nåt om att det ska vara kortslutningssäkert? Har du en nätaggtestare? eller kan låna nätagg från en annan dator?

Ja det har Short Curcuit Protection bland annat. Har ingen nätaggtestare. Kan låna nätagg från en annan dator, kan det vara farligt om den har för låg watt?
Citera
2016-07-16, 19:40
Medlem
x12s avatar
Citat:
kan det vara farligt om den har för låg watt?
Så länge du bara försöker starta datorn så räcker 200w mycket långt, men kör inga tunga spel om nätagget är klenare än sisådär 400-450w eller ålderstiget.
Du kan ju för säkerhets skull provstarta utan grafikkort isatt, om du är orolig för det.

Om det är nåt som är kortis på moderkortet, t.ex skadad cpu-sockel, så KAN test-aggregatet ryka om det inte är kortslutningsskyddat.
Citera
2016-07-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ja det har Short Curcuit Protection bland annat. Har ingen nätaggtestare. Kan låna nätagg från en annan dator, kan det vara farligt om den har för låg watt?

Nej inte farligt/skadligt ens om det levererar för lite.

Testa först utan RAM, sedan med en modul, sedan 2.

Ska MB klara upp till 64 GB RAM eller 32? Vid 32 så kan ev också vara max. 8 per slot. Men då borde det ändå funka med en modul och rapportera 8 GB.
Citera
2016-07-16, 20:51
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nej inte farligt/skadligt ens om det levererar för lite.

Testa först utan RAM, sedan med en modul, sedan 2.

Ska MB klara upp till 64 GB RAM eller 32? Vid 32 så kan ev också vara max. 8 per slot. Men då borde det ändå funka med en modul och rapportera 8 GB.

Det ska klara till 64, men börjar misstänka att mina RAM inte funkar på moderkortet eftersom det inte står på listan med memory support. Skulle vara skönt om så var fallet och problemet inte var värre än så.
Citera
2016-07-16, 21:21
Medlem
x12s avatar
Det är nästan aldrig man får tag i exakt de minnen som står i QVL'en. Fabriken testar med minnesbrickor som var vanligt förekommande i taiwan när moderkortet sluttestades strax innan produktionsstart. Oftast finns inte precis de modulerna i svensk handel, så i kanske 90% av fallen får man leta upp närmsta möjliga och det funkar vanligtvis helt problemfritt.
Det är oftast kingston kvr och corsair valuselect man kan hitta överallt.

Just 16 gigx2 är lite risktagande, men då kortet ska kunna hantera 64 och bara har 4 minnesplatser tycker jag det ska fungera. Prova gärna med en enkel 4-gig sticka eller nåt, om du kan låna en nånstans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in