• 1
  • 2
2016-07-15, 21:58
Medlem
Jag har fått en studentbostad men den saknar ugn. Hur ska jag gå tillväga om jag vill tillaga någon som ska vara i en ugn? Finns det mikrovågsugnar som klarar sånt, t.ex att få grillade pommes?
Citera
2016-07-15, 22:04
Medlem
Det finns små ugnar där de säljer vitvaror. Kostar från några hundra. De är fristående liksom en mikro.
Citera
2016-07-15, 22:05
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Du måste vara helt mentalt efterbliven om du inte klarar av att googla på ugn och få fram typ
http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16

Men du ska ju studera så då kanske du lär dig något.
Citera
2016-07-15, 23:32
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag har fått en studentbostad men den saknar ugn. Hur ska jag gå tillväga om jag vill tillaga någon som ska vara i en ugn? Finns det mikrovågsugnar som klarar sånt, t.ex att få grillade pommes?

Du får köpa en liten ugn, om det inte finns gemensamt utrymme där ett komplett kök finns, brukar vara ganska vanligt vid studentbostäder.
Citera
2016-07-16, 07:28
Medlem
christerys avatar
Blir en omställning, men du kan leva utan ugn. Jag råkar ut för samma elände i Asien hela tiden - och det går utmärkt att käka annat.

Så länge du kan koka potatis och lite morötter för lite lyxkänsla, steka lite kött så klarar du dig nog. Det gäller bara att tänka "runt" ugnen, det mesta går att lösa i alla fall. Lasagne går (sautös med lock krävs) men det är på gränsen till om det var en tunn lasange eller vad sjutton det blev.
Citera
2016-07-16, 09:23
Medlem
psflaxs avatar
Citat:

Är du kannibal?

Köp en fristående ugn.
Citera
2016-07-16, 09:55
Medlem
christerys avatar
Funderade lite om nåt helt annat och så slår det mig, pommes tillagas inte ens i ugn - den skall friteras. Vad det nu kan hjälpa dig, skaffa en stekpanna, grillpanna och en gryta, en sautös så har du nog det du behöver för att klara dig genom studentlivet. Dessa köper du såklart på loppis, har du tur får du tag på en perfekt gjutjärnspanna. Men tänk på att den skall vårdas ömt. Din bästa kompis helt enkelt.

Jag överlevde på en kaffebryggare som enda matlagningsverktyg för sisådär 30 år sen så det går. Ingen kyl och internet var inte uppfunnet (jo det var det, men inte tillgängligt för mig) så det var rutiga kokboken och sen vrida till recepten så dom passade för att tillagas i en kaffebryggare.
Citera
2016-07-16, 16:50
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Funderade lite om nåt helt annat och så slår det mig, pommes tillagas inte ens i ugn - den skall friteras. Vad det nu kan hjälpa dig, skaffa en stekpanna, grillpanna och en gryta, en sautös så har du nog det du behöver för att klara dig genom studentlivet. Dessa köper du såklart på loppis, har du tur får du tag på en perfekt gjutjärnspanna. Men tänk på att den skall vårdas ömt. Din bästa kompis helt enkelt.
...
Tänker du på att fritera i studentrummet, eller att steka pompan på något vis i någon slags panna? Fritering lär gå bort med tanke på lukten menar jag. =)

Till TS; det finns mikrovågsugnar som har grillfunktion, och så finns det till och med pommes frites som är gjorda för att lagas i mikro.
T ex http://www.findus.se/snacks/lackert-...es-for-mikron/
De lär väl dock vara något dyrare än de som ska tillagas i en vanlig ugn.

Har du plats så kan du köpa dig en liten bänkugn. Sådana brukar dyka upp på blocket.se om du inte vill betala nypris som "fattig student". =)

Bänkugn: https://www.google.se/#q=b%C3%A4nkugn
Citera
2016-07-16, 18:11
Medlem
Tack för eran hjälp folk!
Citera
2016-07-16, 19:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Tänker du på att fritera i studentrummet, eller att steka pompan på något vis i någon slags panna? Fritering lär gå bort med tanke på lukten menar jag. =)
<...>
Lagar ju käk i lägenheten i Thailand, öppnar balkongdörren och steker, friterar, kokar på av hjärtans lust med en enkel platta som står i dörröppningen.

Fungerar nog inte så bra när det är -30 i Sverige dock, det kan bli lite kallt.
Citera
2016-07-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lagar ju käk i lägenheten i Thailand, öppnar balkongdörren och steker, friterar, kokar på av hjärtans lust med en enkel platta som står i dörröppningen.

Fungerar nog inte så bra när det är -30 i Sverige dock, det kan bli lite kallt.
Kan tillägga att jag inte tror det är något problem då mitt egna kök har en fläkt i rummet
Citera
2016-07-17, 22:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Kan tillägga att jag inte tror det är något problem då mitt egna kök har en fläkt i rummet

Då kan jag nog säga att det vi har är en riskokare, vattenkokare, en singelplatta (borde ha en dubbel om jag fick välja dock) och en mikro. Kan laga nästan all mat jag vill på den utrustningen, det är ju saker som brödbak som inte går så enkelt. Men pommes tex är ju inte nåt jag skulle använt ugn till i alla fall.

Men lyx som en fläkt, det har vi inte. Men å andra sidan så blir det inte vidare kallt där heller så att öppna dörren fungerar. Har en golvfläkt som blåser lite på spisen så oset åker ut.

Testa, fungerar det inte för dig så finns det ju små bänkugnar, men jag tror inte du kommer att behöva en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in