Citat:
Ursprungligen postat av
trille
Du menar kanske landet "Bhutan"? Och så mycket butan finns inte som köldmedium. Propan däremot.
Vilka köldmedium får jag inte använda?
CFC (klorfluorkarboner) - får bara användas i befintliga stationära enhetsaggregat med en fyllnadsmängd av 900 gram eller mindre, till exempel kyl- och/eller frysskåp, och som drivmedel i astmainhalatorer...
HCFC, (klorerade fluorkolväten) - får endast användas i befintliga kyl-, frys- och andra klimatanläggningar. Ingen påfyllning i anläggningar får göras sedan 2001.
Tja, det är ju endast en transkribering av deras konstiga krumelurer, så ett "hå" hit eller dit spelar nada roll. Som jag tidigare nämnde så är CFC totalt ogiftigt, därför finns CFC i exempelvis astmainhalatorer. Enda problemet med CFC är väl att någon miljöpartist hävdade att det var farligt för ozonskiktet. President Nixon (min favvopresident) sa att det var trams. Och sa Nixon att det var trams, så är det trams. Allt som dunstar lätt kan användas som köldmedium, till och med vatten. (Men vatten är inte särskilt effektivt). Att man tycker det är kallt när man har duschat innan man torkar sig är inte inbillning. Vattnet som dunstar kyler faktiskt ner kroppen!
Kvarg innehåller ju vatten, så det kanske var därför kvargen exploderade i Emmas kylskåp? Någon slags nerkylning som olyckligtvis reagerade med kalciumet samt butanet i kylskåpet?
("Hå" kan man skippa, för varken fransmän eller ryssar kan säga bokstaven "hå". I Ryssland kallas hamburgare exempelvis för "gamburgare".)