2016-07-15, 10:25
Medlem
Funderar på om det är värt att betala 100kr i månaden för min sambo. Om hon skulle avlida stryker de halva lånet som blir runt 900 000 kr. Jag resonerar så att hon är hälsosam, tränar, kör knappt bil och utsätter sig inte för fara på jobbet.

Ska man teckna sådana försäkringar tycker ni? Känns som man bara blir nojjig över ämnet så vet inte vad som är rätt eller fel. Eller dumdristigt...
Citera
2016-07-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Funderar på om det är värt att betala 100kr i månaden för min sambo. Om hon skulle avlida stryker de halva lånet som blir runt 900 000 kr. Jag resonerar så att hon är hälsosam, tränar, kör knappt bil och utsätter sig inte för fara på jobbet.

Ska man teckna sådana försäkringar tycker ni? Känns som man bara blir nojjig över ämnet så vet inte vad som är rätt eller fel. Eller dumdristigt...

Ni delar på lånet antar jag. Den andre åker på att betala hela lånet och får ett helvete. Så absolut. Av samma anledning har jag livförsäkring som kickar ut extra pengar till min kära om jag avlider.
Citera
2016-07-15, 10:46
Medlem
hallibollis avatar
Får du verkligen teckna livfsk för henne? Om du får det gör det!
Citera
2016-07-15, 11:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

1200 kr om året för den försäkringen känns som en nobrainer - sannolikheten är låg att den skall falla ut men OM det skulle ske så har den tryggheten kostat dig väldigt lite. Givetvis tecknar ni samma deal för din del av lånet så att även hon är skyddad!
Citera
2016-07-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Ni delar på lånet antar jag. Den andre åker på att betala hela lånet och får ett helvete. Så absolut. Av samma anledning har jag livförsäkring som kickar ut extra pengar till min kära om jag avlider.

Citat:
Ursprungligen postat av hallibolli
Får du verkligen teckna livfsk för henne? Om du får det gör det!

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
1200 kr om året för den försäkringen känns som en nobrainer - sannolikheten är låg att den skall falla ut men OM det skulle ske så har den tryggheten kostat dig väldigt lite. Givetvis tecknar ni samma deal för din del av lånet så att även hon är skyddad!

Okey. Jo, vi får båda teckna varsin försäkring för detta i samband med vårt lån.

Jag håller med om att det blir ett helvete om min sambo skulle dö. Pga av min ålder kostar jag 45kr i månaden och hon 88kr. OM det skulle hända så är ju försäkringen jättebra, men jag tänkte det var så låga odds. Men okey, tecknar den och lyssnar på ert råd!

Jag har alltid levt själv tidigare och haft ont om pengar. Så jag tänker fortfarande i banor att saker ska kosta så lite som möjligt även om det blir bättre för varje år. Nu är vår ekonomi bra då båda jobbar heltid och har bra inkomst så detta är ju inga pengar om man ser till vår inkomst över ett år. Men jag tänker inte riktigt i de banorna än.

Tack för era synpunkter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in