• 1
  • 2
2016-07-15, 15:24
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummlans
Ja, banken kanske inte ens godkänner en utökning av bolånet om du säger att du ska studera. Även fast min bostadsrätt var värderad mycket högre än mitt befintliga lån så fick jag ej höja eftersom jag ansågs inte ha tillräckligt hög lön......
Man får såklart säga att man ska renovera lägenheten eller liknande.
Citera
2016-07-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
Man får såklart säga att man ska renovera lägenheten eller liknande.

Hjälpte inte mig. Hade papper från föreningen att badrummet MÅSTE renoverats pga förhöjda fuktvärden (de va ut och gjorde mätningar i alla lägenheter då de haft så många vattenläckor). Men det spelade ingen roll. Blancolån va är jag däremot välkommen ett ta. Jäkla skitbanker rent ut sagt...

Tillägg: så länge du har en hyfsad inkomst nu och inte nämner att den kommer sjunka så går de säkert galant. Sen vet inte jag om det räknas som bedrägeri 😁
Senast redigerad av Hummlans 2016-07-15 kl. 16:02.
Citera
2016-07-15, 16:11
Medlem
Bbobis avatar
Leva som en student på nudlar? Är du nu vuxen så vet du väl bättre och vet hur man lagar god mat billigt.

Vad är det för vuxennöjen du inte kan avstå ett tag då?

Att vara vuxen är ju inte bara att ha det bra utan att anpassa sig efter verkligheten. Göra vad som behöver göras.

Vill du belåna dig så kör på men kommer inte inte kännas jävligt surt att i efterhand vara 200.000kr fattigare/ högre belånad när skumpan på café opera sedan länge är utpissad?

Med den låga belåningen måste du väl ändå klara dig rätt bra? Dra bort kostnader som inte behövs för jobbet. Bil tex. Hyr ut ett rum.
Citera
2016-07-15, 17:03
Medlem
Fenjal888s avatar
När jag var student levde jag i snitt på 7000 SEK i månaden, och då åt jag ute på restaurang ibland och bra mat hemma. Matnota på kanske 3000 SEK i månaden. Hade dock jädra billig hyra, 1400 SEK i månaden. Jag tyckte inte direkt jag levde som en student, fast jag reste och gjorde inte andra speciellt dyra nöjen heller dock.
Citera
2016-07-15, 17:05
Medlem
Jag förstår inte problemet med att vara student om du "får" 10k i studiemedel varje månad. Lite extrajobb på det och saken är biff? Jobbar inte din sambo?
Citera
2016-07-15, 21:00
Medlem
Jag gick från en årsinkomst på ca 350.000 till att i 30-årsåldern plugga med studiebidrag. Var inga som helst problem, har inte levt på nudlar, åt precis på samma sätt som tidigare. Konstaterade efter examen att jag haft i stort sett samma livskvalitet under studietiden som innan. Den enda stora skillnaden är att jag inte haft någon bil och att jag inte köpt några stora kapitalvaror eller resor. Har alltså inte köpt TV-apparater, datorer eller liknande. När jag dessutom skaffade sambo blev det ännu enklare då man delar på boendekostnaderna. Tänk på att du kan få extralån från CSN om du är över 30, det utnyttjade jag under ett par år och sparade pengarna för framtida bostadsinvesteringar.

18000 netto låter vansinnigt högt.
Senast redigerad av gaggzi 2016-07-15 kl. 21:02.
Citera
2016-07-15, 21:37
Medlem
y.ys avatar
Att låna sig till en högre levnadsstandard än du har inkomster för är givetvis vansinne.

Begriper dessutom inte hur din levnadsstandard kan kosta så mycket att underhålla, det som kostar pengar brukar vara att höja sin standard.

Använd din inkomst till rullande kostnader och likvida kapital om något går sönder.
Citera
2016-07-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummlans
Hjälpte inte mig. Hade papper från föreningen att badrummet MÅSTE renoverats pga förhöjda fuktvärden (de va ut och gjorde mätningar i alla lägenheter då de haft så många vattenläckor). Men det spelade ingen roll. Blancolån va är jag däremot välkommen ett ta. Jäkla skitbanker rent ut sagt...

Tillägg: så länge du har en hyfsad inkomst nu och inte nämner att den kommer sjunka så går de säkert galant. Sen vet inte jag om det räknas som bedrägeri 😁
Menar du att du hade utrymme att höja bolånet men banken vägrade? Hur motiverade de det?
Citera
2016-07-16, 07:06
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
Hejsan mina vänner

Är 29 och ska börja studera på högskola i augusti under 3 år.

Då kommer såklart utmaningen att få ekonomin att gå ihop. Att leva på studiemedel (10 000 i månaden) skulle nog vara omöjligt, om inte olidligt både för mig själv och min sambo. Har idag 31 000 i månadslön brutto för att sätta det i proportion och levnadsstandard därefter. Jag är inte 18 år längre och är inte motiverad att leva som en student, med nudlar och allt vad det innebär.

2009 köpte jag min bostadsrätt för 1 200 000 och idag är den värderad till 2 350 000. Tanken slog mig att ta ut ca 200 000 i utökat lån , detta kombinerat med ca 100 000 av mina likvida medel, ger mig 300 000 ytterligare att leva på under 3 år. Då kan jag leva med en hyfsad standard utan att sälja allt mitt lösöre i princip.

Vad tycker ni, bra eller dålig idé?

Verkar vara en vettig idé. Max 100k om året och blir det något över varje år så sparar du det och räknar sedan av det på de ursprungliga 300k. Go for it. Nudlar är inte så fantastiskt
Citera
2016-07-16, 15:28
Medlem
Varför tar du inte csn-lån+ tillägg och skjuter till lite sparade pengar då du känner att ni behöver lite lyx?

Har du tänkt på att du kanske inte får jobb direkt efter pluggandet? Då har du fortfarande amorteringar om du tagit ett vanligt lån. CSN-lån börjas betala 1 år efter studierna eller när du fått fast jobb om jag minns rätt.

Finns de i din ålder som sparat ihop till nån termins utbildning för att slippa lån överhuvudtaget.

Finns de som har en arbetande sambo och därmed bara tar ut bidragsdelen för att få lite kaffepengar.
Citera
2016-07-16, 16:11
Medlem
Har du möjlighet att arbeta deltid eller under sommaren på ditt nuvarande jobb samtidigt som du studerar? Tror inte att du har rätt till det om du har tagit studieledigt men kanske kan vara värt att kolla upp.

Jag tycker som några andra här ovan att lite sparsamhet är klokare än att ta dubbellån för studier. Å andra sidan gav du inte så mycket information (din sambos lön, boendekostnader, vad du ska studera o.s.v.) så det kanske inte är någon större risk i ditt fall.
Citera
2016-07-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Menar du att du hade utrymme att höja bolånet men banken vägrade? Hur motiverade de det?

Ja att jag tjänade för dåligt. Har men xxtusen i månadslön så kan du inte få mera lån än va du "klarar av". Oavsett hur mycket lägenheten "egentligen" är värd...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in