2016-07-15, 08:31
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Hejsan mina vänner

Är 29 och ska börja studera på högskola i augusti under 3 år.

Då kommer såklart utmaningen att få ekonomin att gå ihop. Att leva på studiemedel (10 000 i månaden) skulle nog vara omöjligt, om inte olidligt både för mig själv och min sambo. Har idag 31 000 i månadslön brutto för att sätta det i proportion och levnadsstandard därefter. Jag är inte 18 år längre och är inte motiverad att leva som en student, med nudlar och allt vad det innebär.

2009 köpte jag min bostadsrätt för 1 200 000 och idag är den värderad till 2 350 000. Tanken slog mig att ta ut ca 200 000 i utökat lån , detta kombinerat med ca 100 000 av mina likvida medel, ger mig 300 000 ytterligare att leva på under 3 år. Då kan jag leva med en hyfsad standard utan att sälja allt mitt lösöre i princip.

Vad tycker ni, bra eller dålig idé?
Citera
2016-07-15, 08:45
Medlem
Jag är osäker men jag tror inte att du får 120 000 kr per år.
Citera
2016-07-15, 08:50
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan
Jag är osäker men jag tror inte att du får 120 000 kr per år.
CSN har bidrag + lån + ytterligare lån för den som arbetat och tjänat över en tröskel och är över 25 år. Det blir totalt 13400 kr under den tid man studerar (40 veckor av 52), så i snitt 10 000 i månaden.
Citera
2016-07-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
CSN har bidrag + lån + ytterligare lån för den som arbetat och tjänat över en tröskel och är över 25 år. Det blir totalt 13400 kr under den tid man studerar (40 veckor av 52), så i snitt 10 000 i månaden.
Jag hade då tagit CSN för att det blir mycket pengar men om du vill ha mer pengar. Varför inte båda lär ha låg ränta.
Citera
2016-07-15, 09:06
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Ja tanken är båda och då kunna leva på ca 18 000 / mån netto. Har ännu inte räknat med att jag lär fixa något helgjobb som genererar ett par tusen i månaden.
Citera
2016-07-15, 11:43
Medlem
Tänk på att du hamnar på amorteringskrav om du utökar bolånet. Har för mig att alla banker räknar de som "nytt" lån? Men du kanske klarar dig under 50% spärren iallafall.
Citera
2016-07-15, 12:35
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummlans
Tänk på att du hamnar på amorteringskrav om du utökar bolånet. Har för mig att alla banker räknar de som "nytt" lån? Men du kanske klarar dig under 50% spärren iallafall.
Nej, det ska gälla nya lån på nytt köp av bostad. Inte om man utökar eller flyttar befintligt lån. Såvitt jag vet.
Citera
2016-07-15, 12:44
Medlem
Citat:
Nej, det ska gälla nya lån på nytt köp av bostad. Inte om man utökar eller flyttar befintligt lån. Såvitt jag vet.

Inte enligt min bank (Nordea). Värt att kolla upp!
Citera
2016-07-15, 13:02
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummlans
Inte enligt min bank (Nordea). Värt att kolla upp!
Gjorde en snabb googlesök och det verkar som du faktiskt har rätt. Det skulle bli en dryg tusenlapp i månaden i amortering.
Citera
2016-07-15, 13:03
Medlem
Citat:

Nope, nya lån samt utökning av befintliga lån omfattas av de nya reglerna. Har frågat min bank (SBAB) och fått samma besked som Hummlans fått från Nordea så det känns hyfsat säkert att det stämmer.

Flytt av befintligt lån däremot omfattas INTE av de nya reglerna men det du vill göra skulle, om du passerar 50% belåningsgrad, utlösa amorteringskrav.

Nu skulle det ju inte vara några ofantliga summor baserat på de siffror du uppgett men du bör ju ha med det i kalkylen iaf.
Senast redigerad av postkodmiljonar 2016-07-15 kl. 13:03. Anledning: Pucktvåa
Citera
2016-07-15, 13:18
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Nope, nya lån samt utökning av befintliga lån omfattas av de nya reglerna. Har frågat min bank (SBAB) och fått samma besked som Hummlans fått från Nordea så det känns hyfsat säkert att det stämmer.

Flytt av befintligt lån däremot omfattas INTE av de nya reglerna men det du vill göra skulle, om du passerar 50% belåningsgrad, utlösa amorteringskrav.

Nu skulle det ju inte vara några ofantliga summor baserat på de siffror du uppgett men du bör ju ha med det i kalkylen iaf.

Japp. Tack för tydliggörandet. Att amortera en tusenlapp i månaden kan jag nog komma över, pengarna försvinner ju inte direkt utan min belåningsgrad minskar (långsamt)

Något mer jag bör ha i beaktning?
Det enda jag kommer på just nu är om jag ska betala reavinstskatt vid en försäljning i framtiden, så betalar jag såklart 22% på de 200 000 också. Även fast de är "förbrukade".
Citera
2016-07-15, 13:56
Medlem
Citat:

Något mer jag bör ha i beaktning?
.

Ja, banken kanske inte ens godkänner en utökning av bolånet om du säger att du ska studera. Även fast min bostadsrätt var värderad mycket högre än mitt befintliga lån så fick jag ej höja eftersom jag ansågs inte ha tillräckligt hög lön......
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in