Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-07-20, 00:12
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Folksamlingar kan vara svårt undvika men föredrar resmål med liten eller ingen muslimsk befolkning.
Fick göra ett undantag för fotbolls-em.

Någon annan som var på EM? Vad tyckte ni om säkerhetsnivån? Reagerade igår på SVT Agenda där det diskuterades om Nice och Anna Hedenmo sa "Alla som varit i Frankrike senaste tiden vet hur omfattande säkerheten är på flygplatser, tungt beväpnad militär var man än tittar" eller något liknande.

Jag såg inte en enda miltär på Charles de Gaulle-flygplatsen. Kontrollen tog väl 2 sekunder mer än normalt. Istället för att bara hålla fram boardingkortet så höll man även fram passet.

Såg aldrig någon polis eller miltär vid eller i tunnelbanan. Under hela resan såg jag militärer en gång, en grupp på 4-5 militärer som patrullerade runt. Vid Eiffeltornet såg man tyngre beväpnad polis än normalt. Runt arenan såg jag heller ingen bevakning som sticker ut från matcher i Sverige eller andra länder man besökt. När man lämnade arenan så var det dock en helt del tungt beväpnade poliser som stod längs vägen mellan arenan och tåget.

Hade förväntat mig mer polisiär och miltär närvaro inför resan med tanke på undantagstillståndet men det kändes som knapp märkbar skillnad ifrån normalt.

I Toulouse såg jag inte en enda polis.Jag visiterades icke heller när jag gick in på arenan.
I Marseille så var det en relativt stor samling poliser efter matchen vid metrostationen.Visiteringen innan match var ytterligt bristfällig.
I Nice så såg jag inte en enda polis på Promenade Anglais under två dagar.Däremot var det rejäl säkerhet runt arenan då det var en säkerhetszon på flera kilometer och där var det gott om poliser.
Visiteringen innan match var också rigorös.
Citera
2016-07-20, 00:18
  #50
Medlem
rockandrollas avatar
Nej tänker inte låta dessa äckel påverka mitt liv mer än
vad det redan gör. Att undvika folksamlingar och leva ett normalt liv är helt omöjligt för mig även om jag bor ett par mil norr om polcirkeln med flera kilometer till närmsta granne.
Citera
2016-07-20, 03:42
  #51
Medlem
flaess avatar
Jag försöker leva mitt liv som vanligt. Men jag skall inte sticka under stol med att jag är betydligt mer försiktig och vaksam när jag åker in till närmsta större stad i olika ärenden, jämfört med hur det var för tio år sedan. Är numera alltid uppmärksam på eventuella flyktvägar/nödutgångar och undviker större folksamlingar så gått det går. Eftersom jag bor på landet så behöver jag skönt nog inte leva med terrorbördan dygnet runt, till skillnad från de stackars stadsborna.
Citera
2016-07-25, 01:24
  #52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Jag kommer definitivt undvika stora folksamlingar hädanefter, då muslimerna alltid siktar på dem.
Jag vill inte få hela min familj sönderslaktad av en galen muslim.

Kommer ni också vara försiktiga hädanefter med folksamlingar?
Nej. Var upp till en i Stockholm senast i fredags, och tillbringade sedan halva natten i Gamla Stan och på Söder där det var fullt med folk -- kände ingen otrygghet alls.

Däremot - på tåget dit så sitter en kille med en stor väska bredvid sig. Efter ett tag reser han sig och försvinner bort i/ur vagnen och lämnar väskan kvar ... DET kändes faktiskt inte så där jäkla hippt.

Vi skall precis byta vagn när han kommer tillbaka -- och en man i mitt sällskap påtalade för mannen att det är inte helt okej att lämna väskan kvar när man går. Det skapar en viss nervositet hos medpassagerarna när man gör det ..

Så nog tusan är man påverkad av terrorn mer än man trodde ...
Citera
2016-07-25, 02:14
  #53
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej. Var upp till en i Stockholm senast i fredags, och tillbringade sedan halva natten i Gamla Stan och på Söder där det var fullt med folk -- kände ingen otrygghet alls.

Däremot - på tåget dit så sitter en kille med en stor väska bredvid sig. Efter ett tag reser han sig och försvinner bort i/ur vagnen och lämnar väskan kvar ... DET kändes faktiskt inte så där jäkla hippt.

Vi skall precis byta vagn när han kommer tillbaka -- och en man i mitt sällskap påtalade för mannen att det är inte helt okej att lämna väskan kvar när man går. Det skapar en viss nervositet hos medpassagerarna när man gör det ..

Så nog tusan är man påverkad av terrorn mer än man trodde ...
Jag känner igen mig i din beskrivning. När jag kliver på ett tåg och det sitter en kille eller flera med ett islamistiskt utseende i en vagn så finns det inte en chans i helvete att jag sätter mig där! Man vill ju inte utmana ödet.

En obehaglig incident inträffade förresten i vintras. På tågresan hem så klev en MENA-kille på tåget med ett stort och yvigt skägg, en ryggsäck samt en koran i handen. Han satte sig ungefär två meter bort snett mittemot mig och placerade ryggsäcken på sätet bredvid honom. Därefter började han titta sig nervöst omkring i några minuter innan han slog upp koranen och lågmält började rabbla ramsor för sig själv en stund. Därefter lyfte han blicken med samma nervösa uppsyn återigen innan han återgick till koranen. Kort därefter var jag framme vid min station och hoppade av med en enorm lättnad. Jag var där och då övertygad om att vederbörande var en jihadist med syfte att utföra ett terrorattentat på tåget!
Citera
2016-07-25, 03:39
  #54
Medlem
Nej, är inget som jag tänker på än så länge. Men när det börjar sprängas i Sverige också så lär jag nog bli orolig.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback