• 1
  • 2
2016-07-15, 00:53
Medlem
SvD meddelade häromdagen, 2016-07-12 för att vara exakt, att rikspolischef Dan Eliasson tilldelats Robert Peel-medaljen av Kriminologiska institutionen vid Cambridge University:

Citat:
Dan Eliasson tilldelas Sir Robert Peel-medaljen, som delas ut för ”enastående ledarskap inom evidensbaserat polisarbete”. Det stod klart på tisdagen under en årlig konferens som anordnas av kriminologiska institutionen vid universitetet i Cambridge.

På polisens intranät skriver rikspolischefen att han tilldelas priset på grund av sitt arbete med att instifta kriminologipriset vid Stockholms universitet under sin tid på justitiedepartementet.

http://www.svd.se/dan-eliasson-prisa...sitt-ledarskap

Ett pris för instiftandet av ett pris... Medierna har, så vitt jag vet och så när som på ovanstående, varit helt tysta beträffande denna påstådda medalj vid det anrika och prestigefulla universitetet. Borde inte vår politiserade och allmänt kritiserade rikspolischef tas till försvar av åtminstone vida televiserade hyllningar i SVT, TV4 och den maktlojala mainstreampressen? Icke ett knyst. Hur kan det komma sig?

Det finns redan en tråd om medaljen och löjet med den på Inrikes-forumet, men ingen tråd beträffande den mediala tystnaden. Är allt ett dåligt skämt på vår, brottsoffrens eller möjligen "Tafsa inte"-chefens egen bekostnad?

Kommer det erkännanden när mer tid förflutit från de nästan dagliga, pinsamma uttalandena om hans magreflexer och återkommande, omyndiga utfall mot SD? Det är, som det förefaller, ännu endast alternativa medier som kommenterar händelsen med den påstådda medaljutdelningen.

En medlem på granntråden hittade följande länk, ett videomontage där rikspolischefen får medaljen av någon angloamerikan, flankerad av Sveriges "Bagdad Bob" - Jerzy Sarnecki - och i efterföljande sekvens ses diplomet som är daterat "June 2016":

https://www.youtube.com/watch?v=ZCq06Q90RB8

Är det en alltför obetydlig utmärkelse eller stormar det för mycket kring den skandalomsusade mannen, för att medierna ska vilja provocera tittarna med priset, just nu? Är "prestationen" bakom priset generande på liknande vis som när den då oprövade Barack Obama fick Nobels fredspris, med den stora skillnaden att rikspolischefen har en massa dålig kharma? Märkligt är det. Några teorier om den totala mediala tystnaden? Detta vore ju ett utmärkt tillfälle för Stasitelevisionen att fostra/förolämpa tittarna, brottsoffren och förvisso poliskåren.
Citera
2016-07-15, 01:10
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Är "prestationen" bakom priset generande på liknande vis som när den då oprövade Barack Obama fick Nobels fredspris

Ja, eller som Littorins/Refaats doktorshattar.

Den som får något för ingenting blir sällan respekterade (även om Obama ju faktiskt fick priset av en mycket konkret och svårförnekbar anledning: närmare bestämt prestationen att ha blivit född med en viss hudfärg).
Citera
2016-07-15, 01:13
Medlem
Sant, bergsturk. Men Reefats "doktorshatt" rönte onekligen uppmärksamhet. Littorin minns jag inte ett smack av. Jag förknippar namnet med ett fult skägg och något rykte om begånget hor...
Citera
2016-07-15, 07:04
Medlem
lampross avatar
En icke-instans (msm) väljer att icke-behandla en icke-händelse (Eliasson får medalj). Förlåt en yngling, men vad är problemet?
Citera
2016-07-15, 09:17
Medlem
kraftfoders avatar
Det är ju inget konstigt eller ovanligt att inkompetenta polischefer får priser och medaljer. Titta bara på inspector Clusseau, han fick ju medalj av presidenten i varenda film..

Skämt åsido, det ÄR märkligt att media inte har uppmärksammat nyheten. Läste den här i tråden alldeles nyss. Men jag tror inte det är någon nedtystning på gång, snarare bedöms nog nyheten inte vara något märkvärdigt att slösa spaltmillimetrar på.
Citera
2016-07-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
En icke-instans (msm) väljer att icke-behandla en icke-händelse (Eliasson får medalj). Förlåt en yngling, men vad är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Pris för instiftandet av ett pris kallas på vanlig svenska för att klappa varandra på ryggen. Karln är en skam för svensk polis och Ygeman låter detta fortgå p.g.a. partibok.
Enligt sedvanlig maktkonserverande medielogik borde åtminstone SVT veva detta i propagandasyfte och övriga MSM åtminstone göra notiser av det. Det har inte skett och det förvånar mig. Lite naivt kan man tro att den kompakta tystnaden handlar om osedvanlig taktfullhet gentemot befolkningen, att inte fresta på deras tålamod. Men det är en hänsyn som inte brukar visas och troligtvis inte nu heller. Det ska ju kokas soppa på en spik, det ska avledas, det ska klappas på innegruppen/makthavarnas rygg. Den enda slutsatsen jag kan dra är att Dan Eliasson inte är gillad av MSM eller utgör smittsamt gods som inte ska beröras.
Citera
2016-07-15, 11:08
Medlem
Svd bilden som verkar ha kablats ut med nyheten initialt, signerad Henrik Montgomery, och med bildtexten: "Rikspolischef Dan Eliasson får pris för sitt ledarskap".

Just den bilden har gott om mikrofoner.

På några av dessa mikrofoner är det följande loggor:
TV4, SVT, Expressen, Aftonbladet, 2(?)

I bakgrunden verkar det stå "Folk och försvar".

Ska man inte ha en bild från prisutdelningen om man säger att bilden är därifrån, och om bilden nu verkligen är från prisutdelningen, varför är det stora högar med mikrofoner och ändå knappt en nyhet?

Edit: Nu såg jag prisutdelningen framför Yucca palmen (eller bakom - hur man nu vill se det).
Senast redigerad av Sius 2016-07-15 kl. 11:22.
Citera
2016-07-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Det är tyvärr en vanlig slapphet nu för tiden, att inte ange att bilden inte är från det sammanhang som artikeln belyser; manipulation kan man också kalla det. Vet ej hur det såg ut i den printade tidningen.

Prisutdelningen framför eller bakom busken: Nötterna faller inte långt från Yucca-palmen.
Citera
2016-07-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Bildtexten anger tydligt vad bilden avser visa och är direkt vilseledande. Text står över bild och i denna kombination är det ingen tvekan vad som avses med bilden.(texten anger ju det..)

Man följer tydligen inte de pressetiska reglerna på Svd - trots statligt stöd.

Edit: Så här va, om de lägger upp Yucca-prisutdelningen, kan jag tänka mig att inte PO anmäla
Senast redigerad av Sius 2016-07-15 kl. 12:48.
Citera
2016-07-15, 15:51
Medlem
PlutoJs avatar
Det är väl snarare så att om medierna skulle slå på trumman och annonsera Eliassons utmärkelse blir folk i allmänhet, och poliser i synnerhet, provocerade intill vansinnets absoluta gräns. Viss självinsikt finns nog på redaktionerna, retar man pöbeln för mycket blir det farligt.
Citera
2016-07-15, 20:48
Medlem
Nu hakade expressen på och rapporterar om priset. (Tyvärr ingen bild på Yucca-prisutdelningen).

http://www.expressen.se/nyheter/riks...sson-far-pris/
Citera
2016-07-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Härligt att de fyller ut icke-nyheten med lite text:

Citat:
Utöver SD har också Växjös kommunalråd, moderaten Bo Frank, krävt Dan Eliassons avgång som rikspolischef.
– Jag tycker att han är en katastrof. Han gör politiska uttalanden när han egentligen ska jaga brottslingar, sa han nyligen till Smålandsposten.
Han sa också till tidningen:
– Mitt förtroende för honom är noll. Ska man ha förtroende för polisen ska man ha en riktig polis. Inte en röd karriärist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in