• 1
  • 2
2005-12-01, 18:22
Moderator
Gromguttens avatar
I Norge redovisar man øppet resultaten från hælsomyndigheternas kontroller. Ingen skonas, Le Canard och Madserud ær skitsnobbiga, Canard har michelinstjärna.

Är det en bra modell eller är det petigt?

Her er Mattilsynets liste med kommentarer fra ukens inspeksjon:

LeCanard
Virksomheten ble stengt på grunn av helsefare. Det ble funnet store mengder rotte-ekskrementer lokaler som lå i forbindelse med produksjonskjøkkenet. Godkjenningen fra Mattilsynet gikk også ut på dato 1. juni 2005.

Madserud Gård
Virksomheten ble varslet stengt på grunn av utløpt godkjenning. Virksomheten fikk diverse anmerkninger bl.a. vedrørende vedlikehold og håndvask, men fikk allikevel midlertidig godkjenning til 1. februar 2005

Grønn
Omsetningsforbud på div pastaretter på grunn av oppbevaring i romtemperatur i lengre tid. Det ble også varslet pålegg om å innskjerpe internkontrollen på grunn av mangelfulle/sviktende rutiner.

Lorry
Virksomheten ble varslet stengt på grunn av utløpt godkjenning. Virksomheten var preget av dårlig renhold og orden, og det var sviktende rutiner på internkontroll. Omfanget av driften var større enn det virksomheten har kapasitet til. Mattilsynet har gitt en mulighet for midlertidig godkjenning, hvis ledelsen kan framlegge et tilfredsstillende forslag på begrenset drift inntil videre.

Palace Grill
Virksomheten fikk diverse anmerkninger vedrørende hygiene. Bl.a. var det for dårlige håndvaskerutiner og sviktende skadedyrsikring.

Natraj Tandoori Restaurant
Virksomheten fikk diverse anmerkninger vedrørende hygiene. Kjølekapasiteten på kjøkkenet var bl.a. for dårlig, og det var også for dårlig sikret mot skadedyr.

Peppes Pizza, avdeling Solli
Virksomheten fikk diverse anmerkninger vedrørende hygiene. Bl.a. var håndvaskeforholdene for dårlige.

Azur Restaurant & ConSenzo v
Virksomheten fikk diverse anmerkninger vedrørende hygiene. De hadde bl.a. ingen fungerende håndvask på det ene kjøkkenet.

Harlekin Mat & Vinhus
(inspisert den 29. november på dagtid) Virksomheten ble stengt på grunn av helsefare. Det var svært dårlig renhold på stedet, og det ble funnet larver på kjøkkenet.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle504200.ece
Citera
2005-12-01, 18:27
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag anser att vi konsumenter bör informeras, förslagsvis via livsmedelverkets hemsida, om restauranger som blivit prickade för allvarliga brister i sin livsmedelshållning.

Det tror jag kan presumeras att leda till en ökad skärpning bland restaurangägare, för vem skulle vilja gå och äta på en krog där flera fall av matförgiftning blivit kända.
Citera
2005-12-01, 18:30
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag anser att vi konsumenter bör informeras, förslagsvis via livsmedelverkets hemsida, om restauranger som blivit prickade för allvarliga brister i sin livsmedelshållning.

Det tror jag kan presumeras att leda till en ökad skärpning bland restaurangägare, för vem skulle vilja gå och äta på en krog där flera fall av matförgiftning blivit kända.

Håller med till 100%, det blir en morot för vissa att skärpa till sig lite.
Citera
2005-12-01, 18:43
Medlem
Madchilds avatar
Citat:

Håller absolut med. Samtidigt känns det lite löjligt då "alla" slarvar på något sätt och de är vissa som har "otur" och åker dit som får ta hela skiten. Hårdare straff och fler kontroller tror jag funkar bättre.
Citera
2005-12-01, 18:44
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Modellen som används här att rapporterna publiceras i dagstidningarna och på nättidningar så fort de är offentliga.

Dessutom gör ju tidningarna nyheter av det eftersom restaurangägaren söks upp för kommentarer. Skampålen blir inte ens anonym...

Min känsla är att sedan man började med systemet har det blivit jäkligt mycket bättre. Man vet ju aldrig vem som testar och när. Då är det lättare att hålla rent än att riska rykte och en månads intjäning.
Citera
2005-12-01, 19:54
Medlem
Ralfons avatar
Självklart ska vi få veta, annars försvinner ju en hel del av poängen med dessa tester. Jag bryr mig definitivt om hur bra resultat en pizzeria/krog/whatever får och väljer den aktivt även om det innebär till exempel lite längre promenad eller en femma extra i pris, så det så.
Citera
2005-12-02, 00:11
Medlem
Fyllekajas avatar
jag tycker också att man bör skriva ut namn på snuskiga ställen som serverar dålig mat. MEN! Resturanger byter ägare, inte nödvändigtvis så att den dåliga kvaliteten håller i sig då. Det blir ju rätt svårt för en restaurang att resa sig efter den blivit sågad i tex lokalpressen. Nya ägaren kommer få jobba i motvind...
Citera
2005-12-02, 00:16
Medlem
systems avatar
Självklart ska snuskrestauranger hängas ut. Jag fattar inte varför det ska hymlas om sånt.

Om ägarbyte av snuskig restaurant sker så borde den nya ägaren få restaurangen jävligt billigt, och kan då lägga de stålarna på tvättmedel och marknadsföring. Så det borde inte bli så värst mycket motvind.
Citera
2005-12-02, 01:07
Medlem
Kuggarns avatar
Självklart så skall sånt informeras om. Det skulle ju om inte annat tvinga alla snuskrestauranger att skärpa sig och snabbare åtgärda problemen. Som det är idag så undviker man ju alla pizzerior om man läser att 30% fått anmärkningar. Åtminstone tills saken ramlat ur huvet...
Citera
2005-12-02, 01:57
Medlem
Ladidas avatar
Helt jävla självklart, har man ett smutsigt kök så ska man fan hängas ut också. Sen tycker jag att kökschefen ska också stå där med namn och skämmas, det är ju ändå hans ansvar att kockarna tar och gör rent efter sig. Ni skulle bara veta hur jävla grisigt det kan vara i vissa kök här i landet, jag sa upp mej en gång på ett jobb för att det var så jävla vidrigt på stället, var förbi där för nått år sen och dom verkar ha bytt ägare dock och skärpt till sig.
Bland annat kan jag säga var det en kille som tappade ut en hel sås bytta, han ryckte på axlarna och sa typ "ja men golvet är ju ny skurat" och sen öste han upp skiten från golvet tillbaka i byttan. Efter den incidenten som var en bland många drog jag fort som fan .
Citera
2005-12-02, 11:47
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllekaja
jag tycker också att man bör skriva ut namn på snuskiga ställen som serverar dålig mat. MEN! Resturanger byter ägare, inte nödvändigtvis så att den dåliga kvaliteten håller i sig då. Det blir ju rätt svårt för en restaurang att resa sig efter den blivit sågad i tex lokalpressen. Nya ägaren kommer få jobba i motvind...
Precis. Om man ska ha den typen av rapportering bör man ha det regelbundet, och därmed ge nya ägare en chans att ge stället en uppfräschning. Visserligen kan ett dåligt rykte vara mer seglivat än så.
Citera
2005-12-02, 11:56
Moderator
Gromguttens avatar
Upp med skiten på bordet!

Finns det då några argument før att inte gøra informationen publik också i Sverige? Personvärn? Att inte kontrollerna är regelbundna nog, varfør vissa utpekas men andra slipper eftersom inte alla blir kontrollerade? Borde ju inte vara ett skäl - borde snarare leda till fler kontroller.

Jag undrar därfør varfør är inte systemet implementerat ännu? Denna typ av konsumentinformation är ju tämligen viktig eftersom den skulle hjälpa mig som konsument att styra undan sjukdomsrisk, eller risken att få sekunda varor. Vem driver frågan politiskt? Någon?

Annars vore ju en liten mailkampanj mot lämplig myndighet eller av lämplig mediakåt politiker en väg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in