Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Tack för utförliga svar!
Jag får känslan av att Danmark verkar ha lite mildare straff för mord än Sverige nuförtiden.
Ett mord av ”normalgraden” ger 16 år i Sverige efter att HD klargjort hur den senaste skärpningen i brottsbalken ska tillämpas, och livstidsdomar är inte ovanliga.
Men som du skriver så har ju Sverige inget ”forvar”. Förr om åren dömdes sexualmördare ofta till RPU med särskild utskrivningsprövning.
Norges form av ”forvar” verkar strängare än Danmarks då första omprövningen görs efter 10 år.
Finland har jag inte koll på.
Ja, det känns något mesigt.
Samtidigt ger den tredje versionen kanske ett längre straff?
Jag tänker på mordiska sexualbrottslingar i förvaring på Herstedvester.
Det sitter iaf ett bedrövligt klientel där.
Men ang 10 år och Norge så har jag läst nåt liknande i Danmark när det kommer till mord (?).
Vet inte om det är nåt nytt.
Skulle dubbelkolla men tappat bort vad jag läste. Eller om jag drömt. 🙃
Det har varit väl mycket danska nu, hjärnan är marinerad.
Citat:
Ja, du har rätt i att överfallet på 15-åringen verkar mer tillfälligt, och det finns dessutom uppgift om ett ouppklarat överfallsförsök bara några dagar tidigare, där modus stämmer med PW.
Med reservation för att jag blandat ihop tillfällena så har jag för mig han hade avtalat att besöka bästa vännen och hans sambo samma kväll som han försökte överfalla 15-åringen, och han kom sent hem till dem utan förklaring.
Men det faktum att han avbröt försöket och åkte hem till vännerna menar jag pekar på att han kunde kontrollera sin impuls när risken för upptäckt blev för stor.
Jo. Det stämmer men en passus på avbryta och kontrollera sin impuls:
Han ansågs inte avbryta försöket, det var försvarets argument som rätten inte köpte.
Han misslyckades nog snarare.
De hemgjorda handbojorna av tre ihopsatta bultband hamnade löst på tjejens tumme och när han höll handen över munnen så skrek hon.
Det verkar ha blivit nåt tumult (snitt i jackan, sår på tjejens hand).
Själv vägrade han förklara nåt öht, förutom att han nog kan ha tagit en skogspromenad ang mobiluppkopplingar...
Om han lyckats hade det mer troligt inte blivit ett besök hos vännerna.
Nästa gång lyckas han dock.
På fm skickade kompisen sms och undrar om de ska spela dataspel vid 14-tiden men Westh avböjer och påstår han är hos sin syster.
När kompisen upptäcker via media att det är ståhej vid hans bostad (gripandet) så ringer han Westh som inte svarar, han ringer hans syster som dementerar att han är där och låter förvånad.
Citat:
Det finns ytterligare minst ett ouppklarat överfallsförsök enligt Sjællandske Nyheter.
Om det är PW som stod bakom så är det ju ytterligare stöd för att han var riskmedvetandet och kalkylerande så att han blev svår att upptäcka.
Han kan mycket väl stå för fler försök IMO och han är kalkylerande.
Men han är likaväl en märklig mix av både impulsivitet (inkl slarv) och nån sorts märklig nitiskhet/besatthet/kontroll/pedanteri.
Han är som en pillrig fjärilssamlare med pincett som plötsligt löper amok likt ett dreglande rovdjur.
Har funderat på om det är hans olika störningar (drag) som rent av ger kortslutning.
Han är mycket udda.
Det är även intressant att det fanns en peeping Tom på studentboendet 2016.
Just voyeurism tar jag för troligt ang Westh.
Lyssna på det här vid tillfälle:
https://podtail.se/podcast/manden-fr...r-pa-korsorma/