• 1
  • 2
2016-07-13, 20:09
Medlem
Tja, det var ett inlägg innan som skapades om hur rika folk på FB var utan någon specifik definition om vad rik är. Så jag tänkte jag skapa denna tråden eftersom att jag blev intresserad.

Ni som har en miljon och utöver. Hur gjorde ni och vad är era tips?

Det vore jätte tacksamt för svar på antingen spar tips eller placerings tips, utbildning, investering liksom eran väg dit.

Hoppas det finns några på FB som har en miljon eller mer som kan svara.

MVH!
Citera
2016-07-13, 21:58
Medlem
janne3xs avatar
Jag köpte ett hus och sen sålde jag det efter några år. Nu har jag pengarna på börsen, enbart stora bolag.
Citera
2016-07-13, 22:33
Medlem
psflaxs avatar
Hus är normalt ditt bästa sparande.
På andra plats kommer aktier och fonder.
På sista plats kommer nya bilar...
Citera
2016-07-13, 23:12
Medlem
Okey!

Investera i boende är säkert samt likvida medel.

Hur mycket kunskap måste man kunna för att bli en bra investerare. Måste man hat gått på HHS eller KTH?
Citera
2016-07-13, 23:29
Medlem
Lätt att bli rik enligt din definition.

Sparsamhet, målmedvetenhet och tålamod.

Superlätt rent av. Om man bara har egenskaperna ovan alltså. Annars är det omöjligt.
Citera
2016-07-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Lätt att bli rik enligt din definition.

Sparsamhet, målmedvetenhet och tålamod.

Superlätt rent av. Om man bara har egenskaperna ovan alltså. Annars är det omöjligt.

Coolt! Sparsamhet blir enkelt med de andra två blir att jobba på!
Citera
2016-07-14, 00:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Köpt och ägt bostadsrätter och på senare tid "spekulerat" i nyproduktion.

Inom citationstecken eftersom jag ämnat att bo i bostäderna jag bokat.

Har även en aktieportfölj som ständigt fylls på. Säljer i princip aldrig...
Citera
2016-07-14, 01:10
Medlem
Så kurtan ligger likvid efter dessa spekulationer? Grattis!
Själv har man ett jobb och två till vid sidan om, Sparat undan ca 20tkr i månaden under ca 8 år.
Jag har ingen fritid dock!!! Sedan tjejen började jobba kunde vi spara undan 40tusen i månaden. Det är enkelt när man väl vänjer sig vid en sådan livsstil.
Vi har en trea vid tullarna som är avbetald(3.5milj) är värderad till nästan 5 idag men vem bryr sig om låsta tillgångar? Jag kommer inte att se dessa pengar så länge jag inte flyttar till en hyresrätt...
Leasing/lån på bilen? tillåt mig skratta. Allt är så mycket lättare nu och pengarna bara staplas på hög. 40...40...40... nu har sommaren gått! Inga aktier här, jobbar hellre så är jag lugn om natten att inget har dykt på morgonen. Endast några få procent tjänar på aktierna i slutändan - kom ihåg det! Gå in i väggen? Vad är det, har inte tid med sådant!

Nyckeln till frihet är att inte konsumera över sina möjligheter och framförallt tillgångar.
Mitt första jobb gav mig 9000 efter skatt år 2002 det var ganska lite, men jag skaffade inneboende och fick då plötsligt ut 12tkr, jobbade helger, ytterligare 2 tusen. Levde som en kung då kändes det som! 4 tusen kunde jag lägga undan i månaden och efter 15 månaders sparande kunde jag köpa min första MC för 55tkr.

Köpte min första nyproducerade BR för 1.8miljoner år 2008 lånade 1.2 resten skulle avbetas inom 3 år.
Sedan blev det svårare, ville flytta till en större och där fick jag kämpa 6år innan den var avbetald. Sista avbetalningen skulle vara på 500tkr, SBAB nekade mig! De trodde inte att jag kunde spara så mycket pengar, handläggarkärringen var så avundsjuk att hon sa att jag ska byta bank då jag är inte deras målkund!(tydligen är deras målkunder bolånetorskarna där banken suger ut en ränta under hela deras livsstid) Var tvungen att flytta lån till en annan för att lösa ut!

Är jag rik? Nej, men är extremt nöjd över min situation. Rik är när man har råd att köpa ett extra hus till föräldrarna utomlands och ber dem sluta på sin jobb som ngn sa!
Senast redigerad av Balsa 2016-07-14 kl. 01:32.
Citera
2016-07-14, 07:16
Medlem
Skaffa inte barn.
Citera
2016-07-14, 07:42
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
(tydligen är deras målkunder bolånetorskarna där banken suger ut en ränta under hela deras livsstid)

Haha, ja, fy fan. Bankernas gullpojkar amorterar ingenting och betalar ränta hela livet.
Citera
2016-07-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Hus är normalt ditt bästa sparande.
På andra plats kommer aktier och fonder.
På sista plats kommer nya bilar...
Har du en atm på huset, menar om du behöver 1000 spänn för att gå på krogen, hur tar du då ut de där pengarna från det där ditt bästa sparande?
Citera
2016-07-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Köpt och ägt bostadsrätter och på senare tid "spekulerat" i nyproduktion.
Ja, var väl du som satt upp dig på en ny bostadsrätt, coolt i en fallande trend, i aktiesammanhang hade man sagt "att fånga fallande knivar"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in