Citat:
Ursprungligen postat av
hasenfrasen
Infarterna till de två bergtäkterna vid Säljsjön på länsväg 509 är mot ost, ingen av dem har skymd sikt. Infarterna är siktröjda. Packväskor tyder på touringhoj. Vid tidpunkten kan sol ha bländat. 80-sträcka.
/MC-kort sedan -76
Självklart, har aldrig kört sträckan själv så kan inte uttala mig om något av det.
Men packväskan som finns med på bilen passar många andra cyklar än endast touring, det är inte en väska på sidan utan en centrerad väska, har en exakt likadan till min fz6 (naked streetbike) sett den även på sportigare modeller, men tror inte det är fallet här.
Inslaget beskrev i alla fall olyckan som att motorcykeln körde in i bak på lastbilen, vilket är det minst uppskattade stället att träffa ett annat fordon. Vilket jag gissar på panikbromsning rakt fram tills det bara tog stopp. Dvs lång bromssträcka, dvs hög hastighet, alt. att personen snabbt kom ikapp lastbilen och inte uppfattades dess hastighet pga stor hastighetsskillnad.
Solen kan ha spelat roll, eller att bara föraren har haft bristfällande uppmärksamhet på trafiken för sekunden. Vi vet alla hur lätt det är att missa ett par sekunder ifall du ser ett rådjur på en sida tex.
Tragiskt vilket som...