• 1
  • 2
2005-12-01, 17:26
Medlem
Affelindos avatar
Jag har precis börjat botanisera mig i den underbara serietidningsvärlden igen efter många års uppehåll. Jag har min gamla vana troget valt att fördjupa mig i superhjältegenren av nostalgiskäl. Självfallet så har jag återförälskat mig i X-men. Jag är precis lika härligt nykär som när jag var 13-14 nånting.

De senaste tio-femton åren har dock inte gått omärkta förbi i tidningarnas värld utan X-mens unviversum (eller universa numera) har vidgats ofantligt.
Därför undrar jag vilken tappning av X-men som ni tycker är bäst och varför.

Jag har börjat plöja igenom Ultimate X-men som är en återstart på hela X-men-sagan med en nyintroduktion av alla karaktärer och som utspelar sig i aktuell tid med en hel del kommentarer kring dagens världspolitik (Kaschmirkonflikten tas upp, Gulfkriget nämns i Wolverines bakgrundsberättelse, Colossus kommer till undsättning för en förlist u-båt i Barents hav, homosexualitet tas upp o.s.v.). Lite väl PK ibland men den ger ett ganska fräscht intryck. Sedan så är många av historierna varianter av de som getts ut tidigare men som mer passar in i dagens miljö. Longshotsagan utspelar sig i ett fiktivt Afrikanskt land istället för i ett alternativt universum. Det verkar även som om Jean Greys transformation till Phoenix kommer att vara med (jag ligger bara på nummer 20 nånting med manusförfattarna har gett lite ledtrådar).

Anledningen till att jag valde att börja med denna serie är att det "bara" har kommit ut 65 nummer till skillnad mot klassiska Uncanny X-men som finns i tusentals(?) nummer. Det går mao att börja från början och läsa sig fram utan att behöva säga upp sig från sitt jobb. Hittils så har denna tappning överträffat alla mina förväntningar rent story-mässigt och jag är benägen att kora den till kungen över X-mens alla universa men vad tycker DU?

Jag skickar med en länk till en recensionssida av alla utkomna nummer av Ultimate X-men: http://www.thexaxis.com/ultimatexmen/reviews.htm

__________________________________________________ __________________________________________________ _____________________________
Ni får gärna använda denna tråd till att tipsa om spin off-serier som t.ex Wolverine eller liknande. Nämn gärna vilka specifika miniserier ni menar då. Alla tips är välkomna. Jag tycker även att tråden kan hållas öppen för övriga diskussioner kring X-men eftersom ämnet är ganska nischat och att diakussionen lätt blir off topic men även det är välkommet här (går det bra mina bästa moderatorer?).
Citera
2005-12-01, 19:44
Medlem
_Traktor_s avatar
Jag älskade X-Men när jag var liten, men tappade intresset för serietidningar till förmån för böcker. Och när jag idag kollar på de serier jag läste då så är de helt ointressanta, vare sig det gäller X-Men eller Spindelmannen eller något annat.

Men så för nåt år sen fick jag upp ögonen för Ultimate X-Men, och fastnade direkt. Helt suveräna historier, snyggt tecknat, bra skrivet. Jag kollade upp lite andra serier för att se om allting utvecklats lika positivt sen jag var liten, men ingenting kommer i närheten av Ultimate. Har sen dess fördjupat mig i Ultimate-versionerna av Spider-man, Fantastic Four med flera.
Citera
2005-12-01, 20:47
Medlem
Affelindos avatar
Är de andra Ultimate-titlarna lika bra som X-men-varianten, eller kanske bättre? I så fall måste jag nog ta och införskaffa mig dem också.

Vilken av de andra serierna ska jag börja med tycker du?
Finns det någon form av utbyte mellan de olika Ultimate-serierna med cameo-uppdykanden i varandras tidningar? Det känns ganska naturligt eftersom det är ett av Marvels signum samt att S.H.I.E.L.D. med Nick Fury i spetsen som har stor betydelse i Ultimate X-men ofta dök upp i klassiska Fantastic Four.
Citera
2005-12-01, 21:12
Medlem
_Traktor_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Är de andra Ultimate-titlarna lika bra som X-men-varianten, eller kanske bättre? I så fall måste jag nog ta och införskaffa mig dem också.
Kvaliteten är över lag densamma, men sen är det förstås en smaksak om man gillar de ändringar som gjorts. Fantastic Four är exempelvis väldigt unga, och Green Goblin har blivit någon sorts Hulk Light.

Citat:
Vilken av de andra serierna ska jag börja med tycker du?
Det senaste jag läste var The Ultimates (nya versionen av Avengers), och den serien är minst lika bra som X-Men. Rekommenderas.

Citat:
Finns det någon form av utbyte mellan de olika Ultimate-serierna med cameo-uppdykanden i varandras tidningar? Det känns ganska naturligt eftersom det är ett av Marvels signum samt att S.H.I.E.L.D. med Nick Fury i spetsen som har stor betydelse i Ultimate X-men ofta dök upp i klassiska Fantastic Four.
Fury är en av huvudpersonerna i The Ultimates-serien. Han dyker också upp en hel del i Spider-man. Annars tycker jag att det är cameos och crossovers mest hela tiden. Har för mig att det till och med finns en särskild serie-serie (om du förstår vad jag menar: comic series alltså) med crossover-tema.
Citera
2005-12-01, 21:59
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Traktor_
Det senaste jag läste var The Ultimates (nya versionen av Avengers), och den serien är minst lika bra som X-Men. Rekommenderas.
The Ultimates har jag redan stött på i Ultimate X-men.

Citat:
Ursprungligen postat av _Traktor_
Har för mig att det till och med finns en särskild serie-serie (om du förstår vad jag menar: comic series alltså) med crossover-tema.
En speciell serie för Ultimate-universat menar du? Det kanske vore något för mig. Jag är ganska förtjust i miniserieformatet som denna typ av serier brukar (eller kanske brukade?) ha inom Marvel à la Marvel Team up eller ... vs ... (typ Wolverine vs Sabretooth m.fl.)

edit: Vad härligt, jag hittade den: http://www.comix-shop.co.uk/cx-marve...elteam-up.html
Google är allas vår vän
Citera
2009-06-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Jag har precis börjat botanisera mig i den underbara serietidningsvärlden igen efter många års uppehåll. Jag har min gamla vana troget valt att fördjupa mig i superhjältegenren av nostalgiskäl. Självfallet så har jag återförälskat mig i X-men. Jag är precis lika härligt nykär som när jag var 13-14 nånting.

De senaste tio-femton åren har dock inte gått omärkta förbi i tidningarnas värld utan X-mens unviversum (eller universa numera) har vidgats ofantligt.
Därför undrar jag vilken tappning av X-men som ni tycker är bäst och varför.

Jag har börjat plöja igenom Ultimate X-men som är en återstart på hela X-men-sagan med en nyintroduktion av alla karaktärer och som utspelar sig i aktuell tid med en hel del kommentarer kring dagens världspolitik (Kaschmirkonflikten tas upp, Gulfkriget nämns i Wolverines bakgrundsberättelse, Colossus kommer till undsättning för en förlist u-båt i Barents hav, homosexualitet tas upp o.s.v.). Lite väl PK ibland men den ger ett ganska fräscht intryck. Sedan så är många av historierna varianter av de som getts ut tidigare men som mer passar in i dagens miljö. Longshotsagan utspelar sig i ett fiktivt Afrikanskt land istället för i ett alternativt universum. Det verkar även som om Jean Greys transformation till Phoenix kommer att vara med (jag ligger bara på nummer 20 nånting med manusförfattarna har gett lite ledtrådar).

Anledningen till att jag valde att börja med denna serie är att det "bara" har kommit ut 65 nummer till skillnad mot klassiska Uncanny X-men som finns i tusentals(?) nummer. Det går mao att börja från början och läsa sig fram utan att behöva säga upp sig från sitt jobb. Hittils så har denna tappning överträffat alla mina förväntningar rent story-mässigt och jag är benägen att kora den till kungen över X-mens alla universa men vad tycker DU?

Jag skickar med en länk till en recensionssida av alla utkomna nummer av Ultimate X-men: http://www.thexaxis.com/ultimatexmen/reviews.htm

__________________________________________________ __________________________________________________ _____________________________
Ni får gärna använda denna tråd till att tipsa om spin off-serier som t.ex Wolverine eller liknande. Nämn gärna vilka specifika miniserier ni menar då. Alla tips är välkomna. Jag tycker även att tråden kan hållas öppen för övriga diskussioner kring X-men eftersom ämnet är ganska nischat och att diakussionen lätt blir off topic men även det är välkommet här (går det bra mina bästa moderatorer?).

Fan vad kul, är i ett liknande stadie.

En del serietidningar gick man igenom när man var yngre men just nu ser man 2-3 avsnitt på morgonen och 2-3 avsnitt innan man lägger sig av de animerade serierna. Har sett klart x-men evolution. Ser nu föregångaren från 90-talet. På rätt språk of course.

Någon som kan tipsa mig om det finns fler animerade serier med gänget? Känner redan till Wolverine and the x-men...

Tack på förhand!
Citera
2009-06-22, 01:54
Medlem
Bengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defynans
Någon som kan tipsa mig om det finns fler animerade serier med gänget? Känner redan till Wolverine and the x-men...

Du kanske skulle ta och kolla in Hulk vs Wolverine. Kul kortfilm som kom för några månader sen. Sabertooth, Deadpool, Omega Red och Lady Deathstrike är även med i den. Blev positivt överaskad av den faktiskt då den faktiskt var lite våldsam och blodig för en gångs skull.

Har föjlt det mesta inom marvel i några år nu, men gav mig inte in på X-Men förrens någon månad sen. Slängde in mig i "Messiah Complex"-arket som jag gillade en hel del och kan rekommendera. Dock så är händelserna i denna historia rotade i något som hände för flera år sen i något hette "Avengers Disassembled". Så man kanske är lite vilsen om man bara hoppar in i den direkt.

Efter "Messiah Complex" så började 2 andra serier på nytt också som följd av detta: X-Force och Cable, som jag också har följt och gillar extremt mycket.
Citera
2009-06-26, 21:06
Medlem
obin_gams avatar
Började nu idag faktistk att forska i vilken x-serie man skall ta och fortsätta med. läser redan X-force (som jag starkt kan rekomendera - skippa dock Messiah War arket.) men villl ha lite mer att läsa. Frågan står mellan de två nuvarande flaggskeppen av X-Men böcker: Uncanny X-Men och Astonishing X-Men. Uncanny är vad jag förstått originalserien och är uppe i runt 500 utgåvor och Astonishing är en nyare (uppe i nummer 30 nu har jag för mig) och utspelas i canon men tar inte upp någon av eventen eller crossoverserna som Uncanny ganska frekvent gör (vad jag förtått iaf).
Är lite intresserad av House of M-storyn och funderar därför ganska starkt på Uncanny. men man måste gå tillbaka så mycket då. Känns lättare att plocka upp Astonishing liksom som även fått ganska stora lovord då det är Josh "Buffy the vampire slayer" Whedon som skriver den
Citera
2009-06-28, 22:42
Medlem
Uncanny gillar jag bättre än Astonishing, mest för att jag läser det mesta som släpps i crossover-väg just nu. Men måste jag nog säga att jag tycker "Ultimate x-men" är den bästa tappningen av x-men.

House of M är för övrigt mkt läsvärt!
Citera
2009-06-29, 00:16
Medlem
Bengths avatar
Det var väl åndå Warren Ellis som skrev senaste arket i Astonishing?
Citera
2009-06-29, 09:33
Medlem
Stämmer bra att det är Ellis som skrivit "ghost box" arket.
Citera
2009-06-29, 18:34
Medlem
Uncanny X-men finns i 600-700 exemplar, Ultimate X-men finns i 89-100 exemplar, bara så att du vet.

Bäst gillade jag Astonishing X-men(version 4 eller nåt, senaste iallafall). Diggade den stenhårt. Bra tecknat, bra story, osv.
Ultimate X-men är jäkligt bra, men tycker inte om den lika mycket som astonishing!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in