2016-07-12, 21:58
Medlem
spuuunits avatar
Jag hoppas jag lagt detta i rätt forum. Jag undrar hur det här med övertid fungerar. Det är under kollektivavtal som det gäller.

Säg att jag tjänar 130 kr/h. Hur mycket får jag per timme på övertid då? Blir det samma 130 kr? Ibland kan det även bli ca 16 h/dag. Får man automatiskt mer i timmen när man arbetat länge i sträck?
Citera
2016-07-12, 22:03
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Det beror vilket kollektivavtal du går under, vilken tid på dygnet etc..

Men det intressanta är att allt detta står i kollektivavtalet så läser du det får du svar direkt.
Citera
2016-07-12, 22:06
Medlem
dreamtools avatar
Ja och nej. Även företag som är anslutna till kolektivavtal kan ha en lokal lösning på sina problem. Alltså en grundläggande överrenskommelse och en mer specifik som parterna måste komma överrens om. Dvs. om du jobbar 5 skift med varje pass 8h, men ibland även 12H pass, även fast du inte för övertidsbetalt för dessa. Även OB tider går att förhanda i viss mån och ändra minuter hit och dit för att passa in med skiftgången som finns på företaget.
Det enklaste är att höra med företaget och få ett rakt förstahandssvar.
Citera
2016-07-12, 22:12
Medlem
spuuunits avatar
Har kollektivavtal SEKO. Arbetar för övrigt inga OB timmar. Hittade den här texten på SEKOs hemsida, men säger inte så mycket om hur mycket.

Citat:
Övertidsarbete betyder att du blir beordrad att jobba utöver din ordinarie arbetstid. Övertidsarbete kompenseras med pengar eller kompensationsledighet.

Om du har åtta timmars arbetsdag i schemat och chefen säger att du ska arbeta två timmar till för att det är mycket att göra, så har du för dessa två timmar rätt till särskild ersättning utöver din vanliga månadslön.
Citera
2016-07-13, 02:05
Medlem
Seko förhandlar flera olika kollektivavtal. Men ifall du jobbar under Väg- och banavtalet så ser det ut såhär:

Övertidsersättning

För övertidsarbete från helgfri måndag kl. 06.00 till helgfri fredag
kl. 19.00 utges ersättning per övertidstimme med:

månadslönen/106

För övertidsarbete på lördag och söndag samt helgdag
Från kl. 19.00 på fredag till kl. 06.00 på måndag eller helgdag och i
kap. 2 § 2 st. 2 angiven fridag från kl. 17.30 dagen före helgdag eller
ovan angiven fridag till kl. 06.00 påföljande vardag utges ersätt-
ning per övertidstimme med:

månadslönen/77

Som sagt innan, ta reda på vilket kollektivavtal du har, där står allt.
Senast redigerad av booja 2016-07-13 kl. 02:08.
Citera
2016-07-13, 04:29
Medlem
alienfins avatar
Byggnads har vi lätträknat med 30% tillägg fram till 17.00. Sen 50% till 19.00. 70% till 22.00. Nätter och helger 100%.
Citera
2016-07-14, 17:51
Medlem
spuuunits avatar
Lyckades hitta det. Vi på posten har ett annat än "väg och ban". Blir + 50% av timlönen (då jag går på timmar). Dvs 130 * 1.5 per timme. Tack för era svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in