Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-14, 13:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Gissningsvis är kaptenen på linfärjan inte så pigg på att ta med sig lunchlådan och knalla ner och börja ratta båt. Jämför med tågförare som varit inblandade i olyckor.

Mer troligt att skepparen är släkt med den förolyckade och därför kände honom väl.
Citera
2016-07-14, 17:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Av bilden i dagens NSD verkar det inte finnas sjömärken som varnar och i artikeln sägs att det står en stor skylt på själva färjan att det är en linfärja. Om nu den förolyckade bor i trakten torde han känna till färjan och rimligtvis reflekterat hur den är beskaffad. Tveksamt alltså om skyltar på bägge sidor på vardera strandkant hade hjälpt i just detta fall. Annorlunda om det vore en "utböling" kanske (d.v.s. någonsom inte kände till att färjan drivs som den drivs och går där den går).
Citera
2016-07-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Mer troligt att skepparen är släkt med den förolyckade och därför kände honom väl.

Men då borde det vara än mer rimligt att han borde undvikit kan tyckas. Jag vill inte "klanka" på den förolyckade men tycker det är lite samma inställning som sker vid arbetsplatsolyckor där man ofta skyller arbetsgivarna för bristande säkerhet fast den klart övervägande delen beror av anställda som medvetet avviker från rutiner och "genar" för att räkna in bättre ackord, få längre rast eller tidigare avslut.
Citera
2016-07-14, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kör man fortare så går en båt djupare eller hur? Så är det med färjor i alla fall, så kan tänka mig att om man kör vattenskoter snabbt så sjunker den ner mer..

Där har du fel, ju fortare man kör ju mindre ligger den under ytan. Skulle vara jobbigt att få upp hög fart om friktionen hela tiden ökade.
Citera
2016-07-14, 18:37
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p4tr1c
Där har du fel, ju fortare man kör ju mindre ligger den under ytan. Skulle vara jobbigt att få upp hög fart om friktionen hela tiden ökade.

jag säger att för tunga färjor är det så, men tydligen inte för mindre båtar då, de planar visst som någon skrev.
Citera
2016-07-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p4tr1c

Citat:
jag säger att för tunga färjor är det så, men tydligen inte för mindre båtar då, de planar visst som någon skrev.

Det gäller bara på "grunda" vatten, vilket ju är typiskt för vägverksfärjor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Squat_effect
Citera
2016-07-14, 21:30
Medlem
Citat:

De är ju konstruerade på olika sätt, en färja, och vissa typer av större skepp "plogar" måhända ner med med ökning av farten medan mindre båtar vanligtvis tenderar att lyfta från ytan. När jag var yngre var den poulära ungdoms farkosten en såkallad "flipper" som nära på studsade lätt mot vattenytan i högre farter.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-14 kl. 21:34.
Citera
2016-07-15, 00:28
Medlem
Normalt sett går det att köra under vajern utan problem, men det är så högt vatten nu att vajern är betydligt närmre vattenytan än annars.

Vintertid: http://www.synk.nu/viewpic.htm?ID=2375141
Citera
2016-07-15, 05:53
Medlem
Citat:

Även stora båtar/färjor planar. Har man en jävligt snabb båt så tar skrovet knappt alls i vattnet. Själv haft en där bara propellern var i vattnet efter 50 knop, gick inte ens att svänga.
Citera
2016-07-15, 07:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Av bilden i dagens NSD verkar det inte finnas sjömärken som varnar och i artikeln sägs att det står en stor skylt på själva färjan att det är en linfärja. Om nu den förolyckade bor i trakten torde han känna till färjan och rimligtvis reflekterat hur den är beskaffad. Tveksamt alltså om skyltar på bägge sidor på vardera strandkant hade hjälpt i just detta fall. Annorlunda om det vore en "utböling" kanske (d.v.s. någonsom inte kände till att färjan drivs som den drivs och går där den går).
Ska du ut på sjön så får du kolla sjökort och kartor, vet du inte om det finns hinder så får du anpassa hastigheten.
Vattenskoterförare är ofta helt utan sjövett, så att det inte går åt helvete oftare är ett under.
Citera
2016-07-15, 07:52
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Färjan stod vid färjeläget vilket skoterföraren tolkade som att färjan släppt på wiren vilket färjan tydligen inte gjort. Kan bli så att färjeskepparen får skulden om han inte gett signal om att wiren spänns eller är spänd.
Hur tänkte du nu? Intevjuade du föraren innan han dog? Hur kan du veta vad föraren gjorde för bedömning?
Höll han fem knop? Han måste ju gått nära båten i vilket fall som helst? Har aldrig sett folk som bär sig så illa åt som vattenskoterförare nu i sommar.
Citera
2016-07-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Nej, vad tragiskt.

Bara tänker funderar lite nu - hur är det med vattenskotrar och lagar och så i Sverige då?
Har för mig det var ett förbud, men om inte då, hur fort for man köra med en sån på ett sånt ställe som där olyckan skedde?

Det är totalförbud för vattenskotrar i Röduppsleden där detta hände. Ja förbud i hela Kalixälven. Så NG kan nog knappast ha varit ovetande om detta då han bodde alldeles i närheten. Mycket tragisk händelse.

http://www.nsd.se/nyheter/overkalix/dodsolyckan-forbud-mot-vattenskoter-i-kalixalven-10129550.aspx
Senast redigerad av InteMuhammed 2016-07-15 kl. 12:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in