• 8
  • 9
2016-07-16, 19:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Nu spelar detta ingen som helst roll. Idioten dog självförvållat. En fast linfärja som funnits där långt innan det fanns vattenskotrar kan knappast anses ha gjort fel. Finns regler om att störa yrkessjöfarten också.
Har en bekant som körde ihjäl sig på mc, utan hjälm, onykter, med en pizza på tanken och i otillåten hög fart. Vad säger man till dennes förälder....det var synd?

Nä, av bilderna att döma kan man möjligtvisanmärka att drt inte är skyltat. Men det hjälper ju teoretiskt bara de som inte vet. Känner detta offret till färjan torde skyltning näppeligen hindrat olyckan heller.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-16 kl. 20:16.
Citera
2016-07-16, 20:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kör man fortare så går en båt djupare eller hur? Så är det med färjor i alla fall, så kan tänka mig att om man kör vattenskoter snabbt så sjunker den ner mer.
Kallas squat effekt och torde bara gälla flytetyg med deplacementskrov vilket en vattenskoter inte har.
Citera
2016-07-16, 22:29
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det verkar dock inte finnas något sjökort som täcker den del av älven som linfärjan går över.

Ah, nej jag förstår det nu när jag bemödade mig att kolla upp stället på kartan, det känns förstås logiskt att en sådan liten avkrok inte är sjömätt och utplottad på det viset.

Fortfarande gäller dock att sådana här olyckor uppstår pga höga farter, oaktsamhet och bristande omdöme och det känns svårt att lagstifta/reglera bort. Påminner för övrigt lite om fallet med ungdomarna som i full fart körde bilen över kanten vid en öppen svängbro trots blinkande varningssignaler överallt och bommar nere osv. Det är ju i praktiken omöjligt att få bukt med den här typen av Darwin awards, de kommer alltid att inträffa ända tills mänsklighetens genomsnittliga intelligenskvot höjts med sisådär 2-300 poäng.

Jag ser inte heller hur man skulle kunna märka upp vajern bättre. Jag menar, det är en stålvajer som en färja färdas längs. Att måla den i en kulört kulör lär ju bara leda till att färgen skavs bort sisådär en halv sekund senare och att hänga reflexer och skit på den lär väl antagligen inte vara så förenligt med den mekaniska funktionen då vajern gissningsvis ska löpa genom en massa hjul och grejor.
Citera
2016-07-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast man kan knappast säga att man får köra var som helst och hur som helst. Sjöpolis kan ju fortfarande ingripa om man kör så man utsätter andra för fara eller är full.

Nu vill jag ALDRIG NÅGONSIN försvara de som kör onyktra men känner du till Norrbottens östra del (som detta tillhör)?. Där kan närmaste polispatrull finnas 20-30-40 mil från dig när man får larm att du kör onykter! Och hur långt tror du då att SJÖPOLISEN är?
Citera
2016-07-21, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Nu vill jag ALDRIG NÅGONSIN försvara de som kör onyktra men känner du till Norrbottens östra del (som detta tillhör)?. Där kan närmaste polispatrull finnas 20-30-40 mil från dig när man får larm att du kör onykter! Och hur långt tror du då att SJÖPOLISEN är?

Nu är vi väl utanför ämnet men den siste sjöpolisen i Norrbotten avvecklas väl för c:a 20 år sedan? F.ö var han en av de som grepp Juha Valjakkala utanför Långträsk när han rymde någongång 99-00.
Citera
2016-07-28, 02:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed

Ja jag är född och uppväxt på en holme där. Förr var det inte så noga om man körde båt full så länge inget hände. Allmänna kommunikationer är inte lika förekommande och avstånden för långa för att taxi ska vara ett vettigt alternativ.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-28 kl. 02:29.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in