Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Det verkar dock inte finnas något sjökort som täcker den del av älven som linfärjan går över.
Ah, nej jag förstår det nu när jag bemödade mig att kolla upp stället på kartan, det känns förstås logiskt att en sådan liten avkrok inte är sjömätt och utplottad på det viset.
Fortfarande gäller dock att sådana här olyckor uppstår pga höga farter, oaktsamhet och bristande omdöme och det känns svårt att lagstifta/reglera bort. Påminner för övrigt lite om fallet med ungdomarna som i full fart körde bilen över kanten vid en öppen svängbro trots blinkande varningssignaler överallt och bommar nere osv. Det är ju i praktiken omöjligt att få bukt med den här typen av Darwin awards, de kommer alltid att inträffa ända tills mänsklighetens genomsnittliga intelligenskvot höjts med sisådär 2-300 poäng.
Jag ser inte heller hur man skulle kunna märka upp vajern bättre. Jag menar, det är en stålvajer som en färja färdas längs. Att måla den i en kulört kulör lär ju bara leda till att färgen skavs bort sisådär en halv sekund senare och att hänga reflexer och skit på den lär väl antagligen inte vara så förenligt med den mekaniska funktionen då vajern gissningsvis ska löpa genom en massa hjul och grejor.