Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Ganska bra beskrivning, Alex verkar på något sätt ha mer potential än han ger uttryck för. Personligen tror jag att han är för osäker på sig själv för att våga ta några risker, om han hela tiden är ironisk/sarkastisk/skojar slipper han ta ansvar för vad han gör.
Vet om jag tycker att han har en sån potential. Han är en habil nöjesjournalist som varit smart i karriärvalen. Hans grejer till Café har varit breda typiska och ganska slätstrukna nöjesgrejer. Inte dåligt, men långt ifrån t.ex Fredrik Strages förmåga att skriva populärkulturella texter med lika stor betoning på båda orden i sammansättningen populärkultur. Som journalist är Schulman rätt okunnig och profillös. Som stilistiker är han rätt tråkig. Han grej är iaktagelser, där är han bättre än de flesta. De texter han skrev på sin blogg med syfte att vara djupare eller mer finstämda var mest pretantiösa. Jag tycker att han har rätt mycket kvar att bevisa om han skall vara en relevant "kulturpersonlighet" i Sverige framöver. Chansen finns där, absolut, men då måste han nog slänga av sig den fåfänga uppmärksamhets- och bekräftelsetörsten (och därmed lillebror), insupa en dos ödmjukhet och börja prestera saker med lite mer hållbara bäst-före-datum är hitills.