Citat:
Alex försökte i ren desperation skylla på språkförbistringar och "missförstånd", http://nyheter24.se/noje/kandisar/74...-efter-skavlanStuderar man samtalet dem emellan noga så ser man att några sådana inte existerar. Vid ett tillfälle förstärker t o m Nikolaj vad han menar genom att ta om frågan på engelska, vid ett annat upprepar Alex vad Nikolaj sagt för att försäkra sig om att han förstått frågan rätt. Så det är ren bullshit och efterhandskonstruktion från Alex sida.
Citat:
Vadå noll-koll? Menar du att det ska förväntas av Nikolaj Coster-Waldau att han ska veta vilka Schulmans är? Eller att alla måste omfamna ett liv på sociala medier? Jag måste faktiskt ta dem (A&A) i försvar. En norrman och en dansk vilket bara där gör det rätt svårt att förstå dem och som verkar leva i 2008 där Alex fortfarande är "hat-bloggare" och som intar den gubbiga inställningen "jag kan inte förstå hur ungdomar exponerar sig via dessa jädrans bloggar nu för tiden, det kan ju omöjligt vara hälsosamt!"
Lägg till att det är TV och ett av Sveriges mest populära program, ingen press där alltså.
Jag tycker de gjorde vad de kunde under de förutsättningarna och det var inte speciellt pinsamt. Däremot var den där danska b-skådisen rätt pinsam med sina onödigt aggressiva utspel och noll-kollighet.
Lägg till att det är TV och ett av Sveriges mest populära program, ingen press där alltså.
Jag tycker de gjorde vad de kunde under de förutsättningarna och det var inte speciellt pinsamt. Däremot var den där danska b-skådisen rätt pinsam med sina onödigt aggressiva utspel och noll-kollighet.

Vad som är pinsamt däremot är hur en vuxen man i sina bästa år kan ha ett så stort bekräftelsebehov. Det visar verkligen på stor osäkerhet. Tyvärr är det ju symptomatiskt för vår tid, även många vanliga människor lever ju för bekräftelse genom sociala medier. Narcissismen och egoismen frodas och jag har gärna vad du kallar en "gubbig inställning" om det betyder att man är emot denna tragiska utveckling.
Nikolaj höll upp den där välbehövliga spegeln och ställde intelligenta frågor, som media (i detta fall Skavlan) oftast inte gör, gentemot Alex och ifrågasatte mer eller mindre hela hans bräckligt uppbyggda existens. Varför är det så viktigt för dig att alltid synas? Varför är du viktigare/mer intressant än någon annan? Om två år kanske folk inte bryr sig om er längre?
Alex är ju själv så förtjust i att beskriva folks reaktioner, hur de avslöjar sig och hur pinsamt det blir för betraktaren. I detta fall så var det just han och Amanda själva som var objekten för denna pinsamhet. De flackande blickarna, de osäkra skratten, paniken när de inser att deras framträdande inte skulle bli den högtidsstund i rampljuset som de hade förväntat sig. De har inte lyckats imponera utan blir istället ifrågasatta. "Vad oförskämt" blir föga förvånande Alex omedelbara reaktion.
I mötet mellan Nikolaj och Alex blir kontrasten så tydlig. Nikolaj: snygg, säker, trygg i sig själv och lugn. Alex: osäker, feg, desperat på uppmärksamhet och slav under sociala medier. Mannen versus fjanten.
Hela den uppblåsta Schulman-ballongen punkterades inför hela svenska folket på bästa sändningstid och det var sann underhållning.