2016-07-11, 22:10
Medlem
Stevie1s avatar
Hej!

Har hamnat i en väldigt udda och obekväm sits... Jag fick reda via mail att jag fick det sommarjobb som jag ansökte, allt var frid och fröjd fram tills den dagen jag skulle börja jobba. Det var ett jobb där jag skulle få jobba natt, så jag lyckades på något konstigt vänster ramla i trappen samma dag som jag skulle börja jobba och vrida tummen + lite till så jag fick åka in till akuten och bli gipsad samt sjukskriven i tre veckor.

Jag hann aldrig skriva på något anställningsavtal men jag fick jobbet via mail och jag har sparat varje mail som skrivits mellan mig och min avdelningschef. Alltså... Jag hann aldrig skriva på något anställningsavtal och jag hann aldrig göra min första arbetsdag. Jag vart sjukskriven i tre veckor samma dag som jag skulle börja jobba (skadade mig på morgonen och skulle börja jobba senare på kvällen).

Vad gäller då? Har jag nu ingen rätt alls till någon lön eller hur funkar det där? Inte vågat kolla med min avdelningschef för risk att han ska försöka blåsa mig och säga att jag inte har rätt till någon lön trots att jag kanske har det. Min arbetsgivare är staten, statligt ägt företag alltså eller vad man nu säger...

Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag har lämnat in läkarintyg och allt till min arbetsgivare som behövs vid sjukskrivning. Men som sagt, vad händer nu? Har jag rätt till någon sjuklön nu eller inte?

Är oerhört tacksam för all hjälp som jag kan få...
Citera
2016-07-11, 22:17
Medlem
Stevie1s avatar
Värt att notera är att jag är att jag var schemalagd och fick mitt arbetsschema en vecka innan jag skulle börja min första dag. Om det nu är till någon hjälp det vill säga...
Citera
2016-07-11, 23:00
Bannlyst
Man måste väl först och främst ha fått en lön på sitt arbete för att kunna få sjukpenning som grundas på din förvärvsinkomst. Annars gäller nog det du tjänade senast .
Citera
2016-07-11, 23:40
Medlem
Wen-Af-Ordnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langknarkare
Juridiskt - Nej.

Baserat på vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Man måste väl först och främst ha fått en lön på sitt arbete för att kunna få sjukpenning som grundas på din förvärvsinkomst. Annars gäller nog det du tjänade senast .

Skilj mellan sjuklön och sjukpenning. Första 13 dagarna får man sjuklön av arbetsgivaren. Därefter får man ansöka om sjukpenning från försäkringskassan.

TS:

Sjuklönelagen:

3 § Arbetstagarens rätt till sjuklön gäller från och med den första dagen av anställningstiden. Är den avtalade anställningstiden kortare än en månad inträder dock rätten till sjuklön endast om arbetstagaren tillträtt anställningen och därefter varit anställd fjorton kalenderdagar i följd.

En anställning kan mycket väl uppstå innan ni skrivit på ett kontrakt. I och med att du skadat dig samma dag som du skulle jobba så bör du kunna ha rätt till sjuklön.

Hur lång var den avtalade anställningstiden?
Citera
2016-07-11, 23:50
Medlem
Stevie1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wen-Af-Ordning
Baserat på vad?

Skilj mellan sjuklön och sjukpenning. Första 13 dagarna får man sjuklön av arbetsgivaren. Därefter får man ansöka om sjukpenning från försäkringskassan.

TS:

Sjuklönelagen:

3 § Arbetstagarens rätt till sjuklön gäller från och med den första dagen av anställningstiden. Är den avtalade anställningstiden kortare än en månad inträder dock rätten till sjuklön endast om arbetstagaren tillträtt anställningen och därefter varit anställd fjorton kalenderdagar i följd.

En anställning kan mycket väl uppstå innan ni skrivit på ett kontrakt. I och med att du skadat dig samma dag som du skulle jobba så bör du kunna ha rätt till sjuklön.

Hur lång var den avtalade anställningstiden?

Tack för svaret! Anställningstiden var 4:e juli till 11:e augusti d.v.s. 6 veckor om jag inte räknat galet. Menar du att jag borde vara lugn? Jag har alltså rätt till sjuklön minst fram till den 14e dagen va? Sen måste jag ansöka om resten hos försäkringskassan vad jag förstått?
Citera
2016-07-12, 00:02
Medlem
Wen-Af-Ordnings avatar
Detta är ärligt talat inte mitt bästa område, men om olyckan inträffat den 4 juli eller senare så borde det det inte vara något problem.

Ja, precis. FK har nog bra info om hur du gör det på hemsidan.
Citera
2016-07-12, 10:56
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stevie1
Tack för svaret! Anställningstiden var 4:e juli till 11:e augusti d.v.s. 6 veckor om jag inte räknat galet. Menar du att jag borde vara lugn? Jag har alltså rätt till sjuklön minst fram till den 14e dagen va? Sen måste jag ansöka om resten hos försäkringskassan vad jag förstått?

En vecka kan du vara hemma utan problem, efter det kräver arbetsgivaren oftast läkarintyg för fortsatt sjukskrivelse. Då får han betala ytterligare en vecka, därefter får man söka hos Försäkringskassan. Om kassan har kvalificeringstid vet jag däremot inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in