Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-11, 18:06
Medlem
kewkakewlas avatar
Tju.

Jag är en kille i tidiga 20-årsåldern. Har varit med om en del skit under min uppväxt, som gjort mig lite scarred s a s.

Jag har länge brottats med frågan och känslan varför livet ens är värt att leva. Säger inte att jag ska ta självmord, det är inte det jag syftar på. Snarare känslan varför det ens är värt att göra något.

Ibland gör jag någon spurt och gör en massa saker som jag gått och tänkt på att jag vill göra. Men den spurten är aldrig långvarig, utan mer bara ett ryck för att inte stanna av helt. Jag har svårt för att på djupet motivera mig själv varför det är värt leva och sträva efter saker. Min tankebana är typ

Är cynisk till livet > får en idé om något kul att göra > börjar på idén > inser att det inte kommer ändra ett skit > ger upp idén och är tillbaka på ruta ett.

Jag har väldigt låg energi överlag så det är svårt att få grejer gjorda av ren vilja. Att jag skulle ha någon fysiologisk sjukdom är uteslutet, jag vet att det inte är så, min kropp är frisk som en nötkärna. Har en del dåliga vanor som jag försöker bli av med, bland annat rökning. Hoppas att det ska öka min energi lite så jag kan ta tag i saker.

Jag har också problem med min mamma, som är den jag bor med och min enda förälder. Man FÅR inte kritisera henne eller någonting hon gör. Då blir man negligerad eller så bryter hon ihop. Så har lärt mig att va tyst och låta allt umgänge ske på hennes villkor, men en sådan approach är ju inte särskilt konstruktiv. Med bostadsmarknadens läge kan jag inte "bara flytta hemifrån" heller.

Vad ska man göra? Känns som jag bara trampar vatten.
Citera
2016-07-11, 20:38
Medlem
Svaret är enkelt!

Man ska vara lycklig att man lever för man vet aldrig när livet tar slut. Ta vara på din tid på jorden och försök att må så bra som möjligt. Surfa på positiva känslor.

Du kan dö och ärligt talat skulle det inte förändra eller göra något men du kan också leva. Jag väljer alternativet leva. För det är antagligen jävligt mycket roligare.
Citera
2016-07-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kewkakewla
Tju.

Jag är en kille i tidiga 20-årsåldern. Har varit med om en del skit under min uppväxt, som gjort mig lite scarred s a s.

Jag har länge brottats med frågan och känslan varför livet ens är värt att leva. Säger inte att jag ska ta självmord, det är inte det jag syftar på. Snarare känslan varför det ens är värt att göra något.

Ibland gör jag någon spurt och gör en massa saker som jag gått och tänkt på att jag vill göra. Men den spurten är aldrig långvarig, utan mer bara ett ryck för att inte stanna av helt. Jag har svårt för att på djupet motivera mig själv varför det är värt leva och sträva efter saker. Min tankebana är typ

Är cynisk till livet > får en idé om något kul att göra > börjar på idén > inser att det inte kommer ändra ett skit > ger upp idén och är tillbaka på ruta ett.

Jag har väldigt låg energi överlag så det är svårt att få grejer gjorda av ren vilja. Att jag skulle ha någon fysiologisk sjukdom är uteslutet, jag vet att det inte är så, min kropp är frisk som en nötkärna. Har en del dåliga vanor som jag försöker bli av med, bland annat rökning. Hoppas att det ska öka min energi lite så jag kan ta tag i saker.

Jag har också problem med min mamma, som är den jag bor med och min enda förälder. Man FÅR inte kritisera henne eller någonting hon gör. Då blir man negligerad eller så bryter hon ihop. Så har lärt mig att va tyst och låta allt umgänge ske på hennes villkor, men en sådan approach är ju inte särskilt konstruktiv. Med bostadsmarknadens läge kan jag inte "bara flytta hemifrån" heller.

Vad ska man göra? Känns som jag bara trampar vatten.

Men käre vän!

Livet är värt att levas för att livet är en gåva! Du är vid liv, du lever bara en gång, så varför inte försöka göra något bra under tiden du går runt på denna boll? Du är ju dessutom frisk för helvete, njut av det! Samla erfarenheter! Var nyfiken! Prova på saker, det mesta är meningslöst tråkigt skit, men en del saker är faktiskt värda besväret. Men tro inte att du kommer hitta dessa saker direkt. Och det bästa är att det förändras med åren vad du gillar. Du kanske hittar något kul imorgon, men du kommer vara likgiltig inför det om ett år. Allt förändras. Livet. Världen. Du.

Du fick denna spännande gåva av din galna konstiga mor (som för övrigt påminner om min egen), och man väljer inte sin morsa. Du får stå ut, skaka på huvudet åt hennes tokerier, och försök skaffa ett jobb och flytta hemifrån. Sen kan du börja skapa dit ett eget liv.

Livet är ingen spurt, utan ett maratonlopp. Du ska ta det lugnt i början, och sedan kan du ev öka mot mållinjen i slutet. Spurtar man för tidigt tar orken slut, sen säckar man ihop.

Så för att sammanfatta: var nyfiken, prova på. Lär dig, bli smartare, lär av dina misstag. Sök inspiration och ideer online. Men undvik alltid sprit och droger, och använd alltid kondom om du har sex. Umgås aldrig med människor som inte får dig att må bra. Sluta rök och spara dessa pengar istället, så kommer du få bättre ekonomi i framtiden.

Fan, din fråga var så spretig och otydlig så du får nöja dig med svamlet ovan! Lycka till!

(fattar man dåliga beslut, och har man dåliga rådgivare, kommer man få ett dåligt liv)
Citera
2016-07-11, 22:06
Avstängd
Pungsvings avatar
Starta något nytt och sunt som du själv har kontroll över. Det kan vara ett nytt isolerat beteende eller en ny hobby eller ett nytt sätt att söka jobb på. Eller ett nytt sätt för alla tre. Sluta lämna över makten över ditt liv i händerna på andra för då händer aldrig någonting. Du behöver inte sluta röka heller, tvärt av. Jag röker pipa bara på sommaren för det är skönt med en nikontinkick och det får en att tänka i nya banor. Ta kontroll över ditt liv. Bara för att Sverige är skit behöver du inte bete dig som en efterbliven gråsosse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in