Citat:
Ursprungligen postat av
Osykk
har testat obeservera sinnerna i vardagen. Är det något man ska göra? utan tankar?
Det finns väl inga ska eller måste utan man ska göra det som känns bra och ger en något. Gör saker så som du att du mår bra av dem och fastna inte i hur man "ska" göra.
Jag brukar dagligen ta en stund med mottot: Observera, Beskriva, Delta. Det kan gälla en tanke, en känsla eller en situation.
Observera så tänker jag mig som en kamera som sveper över situationen. Beskriva så tänker jag att jag ska låtsas vara en reporter som ska berätta om situationen. Delta tänker jag att jag ska engagera mig i den och delta aktivt.
Ex, jag sitter på bussen. Observerar som en kamera hur bussen ser ut inuti och alltså bara låter blicken svepa över utan att direkt stanna upp vid något.
Beskriver med ord inom mig hur bussen ser ut inuti, ex färger på sätena, hur många människor osv.
Deltar genom att försöka känna hur det känns tex att sitta på sätet, lyssnar på buss-ljuden osv.
Sen kan man lägga till att göra det antingen rent subjektivt hur jag upplever det själv, eller objektivt tänka på hur det är för alla på bussen.