Citat:
Ursprungligen postat av
fettalukt
Har haft anstllning sen 9/6-16 och har till 26/8-16. gick med i facket och akassan i brjan, nu mr jag vldigt dligt psykiskt igen d jobbet r alldeles fr stressigt fr mig och ska sjukskriva mig medans jag trappar ut benzo. Jag vet att jobbet betalar i 14 dagar, men sen d? Har fr mig att frskringskassan sa att man mste ha jobb 6 mnader framt fr att man ska ut ngot frn dom.
Och vad gller akassan s har jag lst att man kan f grundersttning p typ 365kr/dag om man inte varit med dr tillrckligt lnge, fr man det ven fast man r sjukskriven? om jag nu fortfarande r det efter min anstllning gtt ut.
A-kassan har kvalificeringstid och den r betydligt lngre n 1 mnad som du har jobbat hittills. Dessutom, om du avslutar din anstllning p egen begran ker du p 45 dagars karens innan du kan f ersttning. r du sjuk r A-kassan drfr ingen framkomlig vg. Vet ej vad de har fr regler p Frskringskassan nr du r ny p jobbet, enklast r nog ringa och frga dem.
Har man psykiska problem (vilket jag antar nr du anvnder benzo) blir det svrt. Du br nog frska hitta annat jobb om det nuvarande inte funkar.