Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-11, 03:40
  #1
Medlem
563f7031s avatar
Hej!

Har funderat på att tälta i Stockholm nån gång, då jag faktiskt aldrig har tältat i Sverige. Eventuellt under sommaren här.

Utomlands har jag alltid tagit in på campingar och fått betala typ en hundring för en helg, för att slå mig ner där men i Sverige gäller ju ändå allemansrätten och således ska jag ju kunna få slå mig ner varfan jag vill (nästan) - problemet är bara att jag inte vet vad som skulle kunna vara ett bra ställe att ha tältet på?

Jag vill ju helst inte betala för en plats på en camping ifall jag kan tälta gratis, jag vill inte vara på ett så packat ställe så att alla kan se ifall jag lämnar kvar grejer i tältet och jag vill helst inte heller vara på en plats där jag blir alltför ensam med alla psykfall, våldtäktsmän och skräp som finns i Stockholm idag... så vad kan vara en god idé här?

Tack på förhand!
Citera
2016-07-11, 04:14
  #2
Medlem
alienDNAs avatar
spontant känns det extremt onödigt riskabelt.. kan garantera att varenda kvadratkilometer i stockholmsområdet är rekat av diverse nattvandrare så du kommer INTE känna dig trygg, skulle jag tro.

ut i skogen med dig o stanna ett par dygn istället! kör konservburksmat och tangriakök, blir skitbra!
nåt jag själv skulle vilja göra... rensa kroppen från all stimulans ett par dygn..
Citera
2016-07-11, 09:44
  #3
Medlem
Attacherads avatar
Stockholms skärgård, givetvis!

Välj en ö som ser trevlig ut, slå upp tältet, rigga ett stormkök och njut av slående vacker natur. Glöm inte att städa efter dig!
Citera
2016-07-11, 10:36
  #4
Medlem
ps870s avatar
På Djurgården finns mycket grönområden och du kommer att få det lugnt.
Årsta holmarna funkar också bra men då behöver du en båt eller liknade för att ta dig dit
Högst upp på Hagakullen eller i Hagaparken.
Citera
2016-07-16, 12:34
  #5
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
spontant känns det extremt onödigt riskabelt.. kan garantera att varenda kvadratkilometer i stockholmsområdet är rekat av diverse nattvandrare så du kommer INTE känna dig trygg, skulle jag tro.

ut i skogen med dig o stanna ett par dygn istället! kör konservburksmat och tangriakök, blir skitbra!
nåt jag själv skulle vilja göra... rensa kroppen från all stimulans ett par dygn..
Om jag vore ts skulle jag dra till nackareservatet. Bara att stiga av vid Björkhagen, Hammarbyhöjden typ. Om man därifrån går 3 minuter ut i skogen får man det lugnt och skönt
Citera
2016-07-16, 12:36
  #6
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
På Djurgården finns mycket grönområden och du kommer att få det lugnt.
Årsta holmarna funkar också bra men då behöver du en båt eller liknade för att ta dig dit
Högst upp på Hagakullen eller i Hagaparken.
Nu vet jag inte om det går att hyra över natten, men att hyra en kajak och fara till Årsta holmar låter skitmysigt. Sen vet jag inte om ljudet från pendeltågen stör mycket under natten..? Kan inte vara det mysigaste att vakna till

EDIT: går ju färja dit augusti-oktober

http://www.stockholm.se/TrafikStadsp...Arsta-Holmar-/
Citera
2016-07-27, 23:54
  #7
Medlem
Jag och några polare va å tältade vid Lura Ström i Tyresö i helgen. Riktigt trevligt och där lär du inte stöta på några skummisar annat än andra tältande barnfamiljer. För övrigt lär det finnas mycket bra ställen längs kusten ute på Vissvass. https://www.google.se/maps/@59.196591,18.3723654,14.75z
Citera
2018-11-09, 11:35
  #8
Medlem
Stockholm en usel Turiststad

Så vacker stad med så många turist attraktioner..En av världens främsta. .Bor precis utanför ett par mil. Så totalt otillgängligt för alla utom backpackers. Någon dag i framtiden ska jag besöka stan utan bil.

Kan man tälta någonstans?
Citera
2018-11-09, 11:37
  #9
Medlem
Vad fan snackar du om?
Citera
2018-11-09, 11:51
  #10
Medlem
Du kan tälta i Humlegården, på Gärdet, Hagaparken, men mest plats mest centralt finns på kungliga Djurgården. Där finns mest skog.
Citera
2018-11-09, 12:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Så vacker stad med så många turist attraktioner..En av världens främsta. .Bor precis utanför ett par mil. Så totalt otillgängligt för alla utom backpackers. Någon dag i framtiden ska jag besöka stan utan bil.

Kan man tälta någonstans?

Du vet det finns buss och tunnelbana, eller är det bristen på parkeringsplatser du retar dig på? Då kan du tacka MP.
Citera
2018-11-09, 18:39
  #12
Medlem
Stockholm är en ganska så usel turiststad ja.

Man kan inte parkera bilen med kontanter utan har krångliga skitsystem därman måste skriva in reg nummer som ingen utländsk turist fattar så de får böter.
Dessutom finns inte tillräckligt med parkeringsplatser på vissa ställen.Tack miljöpartiet.

Bussarna tar heller inga kontanter och säljer inga biljetter ombord med kontanter som i alla vanliga länder riktigt sjukt system.

Och när turisterna letar efter t-banan från tillexempel värtahamnen finns det 1 skylt på vägen och sen får man själv gissa sig fram.(liknande exempel finns det säkert fler)

Finns också restauranger och barer som man inte kan besöka då de inte tar kontanter.
Sen finns nästan inget genuint svenskt att köpa i stan utan det är bara kedjebutiker med kinesskräp
och småbutiker med kineskrafs.

Inte konstigt att turisterna som besöker båda länderna spenderar mer av sina pengar i finland,norge,danmark och tyskland osv.
Där är man inte lika turistfientliga.
__________________
Senast redigerad av Blatteman 2018-11-09 kl. 19:01.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2740379

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback