Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2016-07-11, 14:22
Medlem
thejams avatar
Law of attraction... det går åt båda vägar. Kort sagt, om du i huvudet håller att du kommer få sparken från jobbet, chefen ogillar dig, etc etc så är det det som kommer hända också.

Om du slutar nojja skiten över att kanske få sparken, och istället lägger all den energi på att lära dig utföra jobbet rätt så kommer det säkert bli bra.
Citera
2016-07-11, 18:30
Medlem
BiggusDs avatar
Misstag finns med i budgeten

Har man nyanställda så kommer företaget att göra lite konstiga förluster.

Alla gör ett misstag, men bara idioter gör dem två gånger, så lär dig av dina och gör inte om dem så är det ok
Citera
2016-07-11, 19:05
Medlem
Tjoflos avatar
Tänk att Reinfeldt har orsakat massor av lidande i Sverige men han går fortfarande och gnider sig på magen och känner sig nöjd.
Citera
2016-07-11, 19:38
Medlem
Ett par tusen är väl ingenting för ett företag! Tänk på de stridspiloter som crashat ett gripen eller två, eller ännu värre han som skulle experimentera lite med reglagen på tjernobyl, där kan vi börja tala om misstag.

Alla gör vi misstag, det är en del av både livet och arbetslivet, ingen kan förvänta sig något annat. Allt du kan göra är att göra så gott du kan, får du sparken så får du (men det känns som att det ska mer till), men det är ju ingen vits att börja oroa sig i förväg.
Citera
2016-07-11, 21:15
Medlem
GemytligGentlemans avatar
Har varit i din situation på en tidigare arbetsplats. Jag gjorde lite småfel tämligen ofta, men de viktigare momenten klarade jag av. Det blev sällan några jättemissar eller totalstopp i projekten, men jag märkte att folk blev irriterade på mig.

Istället för att stressa upp mig och därmed riskera att fortsätta som förut pratade jag helt enkelt med min chef och berättade precis som hur jag kände mig, hur jag såg på saken och hur jag ville förändra situationen. Min chef höll med om att jag ibland underpresterade, men tyckte att min bild var överdriven och att det inte alls var så illa som jag tyckte. Chefen var dock glad att jag insåg situationen själv och tog initiativ till förbättring.

Vi kom fram till att jag skulle få feedback direkt varje gång något gick fel p g a mig. Varje gång något gick fel, oavsett om jag blev tillsagd eller om jag kände det själv, skrev jag ner det. Kort info om situationen, felet som uppstod och, viktigast av allt, hur jag skulle göra för att undvika det nästa gång. Sedan analyserade jag saken i lugn och ro hemma efter jobbet, när jag lagt dagens stress bakom mig.

Det var faktiskt riktigt jobbigt att få negativ feedback tämligen ofta och att ständigt rannsaka mig själv. Men efter de första veckorna blev det bättre, jag märkte själv hur jag fick mindre och mindre dålig feedback och de egennoterade felen blev långt färre och ytterst sällan identiska med tidigare. Jag fick mer självförtroende och efter ett tag fick jag ingen dålig feedback och började märka att mina kollegor var mindre vresiga mot mig och hade mer förtroende för mig. När jag väl sade upp mig efter något år var jag en av de erkänt bästa i mitt team och åtnjöt respekt från alla. Det tog sin tid att bevisa att jag förändrats till det bättre, men med hårt arbete och jämn prestation lyckades jag.

Vad lärde jag mig?
1. Stressar man upp sig själv blir det bara värre, både vad gäller prestationer och ens eget psyke. Se till att stämma av med någon och synka med verkligheten. Det är sällan så illa som man själv tror.
2. Alla gör fel ibland, det är bara det att man sällan ser andrad fel och att man ännu mer sällan ser dem som lika allvarliga som ens egna missar.
3. Att skoningslöst hålla koll på sin egen prestanda gör det lättare att undvika att samma fel upprepas.
4. Ta det inte för hårt, du kommer alltid att göra fel ibland. Se till att lära dig av dina misstag och be om ursäkt (utan bortförklaringar) till dem som påverkats.

I ditt fall verkar det ha låst sig, du stressar upp dig för mycket, vilket leder till att du gör fler fel och att du tolkar andras reaktioner så pessimistiskt det bara går. Lugna ner dig, tala med din chef och lägg upp en plan för att vända skutan. Kanske passar min metod för dig, kanske inte, men räkna med att ligga i för att räta upp situationen.
Citera
2016-07-11, 21:45
Medlem
  1. Alla gör misstag.
  2. Du gör antagligen fler misstag för att du är nervös.
  3. Se till att du lär dig av dina misstag. Ändra hur du arbetar, gör checklistor eller liknande.
  4. Att anställda gör fel är någon en arbetsgivare måste räkna med. Precis som att de måste räkna med att en person kan bli sjuk.

Vi är väldigt många som gjort misstag som kostat företag tiotusentals kronor. Så länge det är tillfället och du ser till att hitta ett system för att förbättra dina prestationer ska arbetsgivaren vara nöjd.
Citera
2016-07-12, 10:46
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Jag orsakade en vattenskada för 3 miljoner på 3 lägenheter under varandra.

Tur var så täckte försäkringen det mesta, min chef sa att det kunde ha hänt vem som helst och att det inte var mitt fel och att jag inte skulle må dåligt över det. Vissa rör på ritningen vi fått var ej markerade.
Citera
2016-07-12, 19:23
Medlem
tumbleeweeds avatar
Snubbe på mitt jobb ( industri ) klantade sig för miljonbelopp. Han är kvar och enligt de flestas uppfattning en av de bättre på jobbet. Lär bli förman en dag om han vill.
Citera
2016-07-12, 20:31
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crabfisa
Av egen erfarenhet på ny arbetsplats - fråga mycket. Fråga alltid innan du gör något, om du inte är 100000% säker på det du gör är det rätta, 100% räcker oftast inte.

Ett viktigt tillägg till detta är att du bara ska fråga om samma sak typ max två gånger.

Nyanställda ungdomar verkar inte förstå att man faktiskt kan skriva ner dom svaren man får på frågor och sen läsa dessa anteckningar om frågan dyker upp igen. Finns inget värre en en 18-åring som frågar samma fråga om och om igen utan att faktiskt ta till sig svaret.
Citera
2016-07-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Läs på reddit on personer som gjort misstag som kostat deras företag tiotusentals eller hundratusentals kr och de ändå får behålla jobbet. Då känns det nog lugnare.
Jag känner också till nåt enstaka fall via praktisk erfarenhet där det har kostat många miljoner kr när det har gått åt skogen. Såna händelser riskerar att bli ett ärr i psyket på de som var inblandade, trots att det kanske "bara" är pengar det handlar om. Men om det handlar om några bagateller eller småpengar så borde det ju inte alls vara så farligt.

Generellt sett så är det är sällan en enda person eller ett enda fel som är orsaken när det går åt helvete som sagt. Utan det är flera bakomliggande orsaker som gör att fel inträffar. Exempelvis vid trafikolyckor så är det ofta först och främst förares ansvar att unvika tillbud. Men samtidigt så går det nästan alltid att hitta brister i trafikmiljön eller i förarens schema etc som bidrar till avvikelser.

En del människor har också sjukdomar eller liknande problem som gör att de har svårt för vissa saker eller ofta klantar till det. T.ex. svårighet med flexibilitet eller uppmärksamhet. Inte alltid lätt att få något stöd eller förståelse för sådan problematik då symtomen ofta är diffusa eller svåra att beskriva, kan även blandas ihop med omogenhet eller missbruk eller andra vardagsåkommor. En del av dessa människor skulle troligen ha blivit hjälpta om de får någon slags diagnos i tidigt skede. Men bara om det handlar om långvarig problematik som sätter käppar i hjulen i vardagen naturligtvis. Man ska inte sätta en massa diagnoser på någon som råkar spilla ut kaffet ett par gånger förstås.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in