2016-07-11, 09:05
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XroscoeX
Jag började på ett nytt jobb i vintras som berör försäkringar. Jag är nu inte så ny längre men gör ständigt misstag iallafall, och jag märker att min chef börjar tröttna på mig. Jag kostar företaget pengar, och kan därför inte leva normalt utan att vara ständigt förberedd på sparken.

Senast igår råkade jag göra ett misstag som gör att företaget får betala en goodwill på ett par tusen kr, och rädslan är så illa att jag kräks upp mat. Har ni varit i min sits? Hur fan ska man agera, snacka med chefen, leka oberörd och hoppas att det inte kommer upp? Byta jobb? Detta har alltså pågått en längre tid. Jag är dessutom yngsta personen där med minst erfarenhet.
Jag skulle boka ett möte med chefen. Det visar att du är medveten om problematiken och att du är villig att anstränga dig för att förebygga och förekomma fler misstag. Kan du få en mentor? Är du väl medveten och insatt i varför och vad som blivit fel? Finns det någon sida/"facit" du kan vända dig till och göra en sista genomkoll innan du skickar iväg dina papper? Utbildning kanske finns att tillgå?

Jag tror att om du lägger ner tid och ansträngning på att förhindra och förekomma så är det mer värt även om du inte avhandlar lika många ärenden under den tiden. Alla är vi barn i början och så länge det inte finns ett uttalat hot om uppsägning så ser din chef att du har potential . Visar du goodwill och anstränger dig extra (kanske läser på om lagar och ändringar hemma) så kommer du ikapp de som redan varit i din sits för x antal år sen.

Säg inte upp dig! Du inte är ensam, de flesta på din arbetsplats har nog genomgått samma misstag mer eller mindre. Fortsätt kämpa du för när det känns som jobbigast det är då man snart är i mål.
Citera
2016-07-11, 09:17
Medlem
Frank-Castles avatar
Kan det vara så att du helt enkelt inte är så intresserad av vad du arbetar med?

Har en teori som stämmer in på mig själv när jag känner att man fumlar på jobbet.. Är man inte så intresserad spelar det ingen roll hur mycket du frågar eller "vill" lära dig

Däremot så är jag, alltid, öppen för att söka mig vidare tills jag hittat drömjobbet och det gör att mina misstag inte ger mig lika stor ångest, utifall jag skulle gjort något då..
Citera
2016-07-11, 09:27
Medlem
Varulvs avatar
Inom bygg händer det en hel del misstag som såganden av fel rör osv, jag har inte hört någon få sparken för det om det inte är så att det händer hela tiden.

Shit happens.
Citera
2016-07-11, 09:54
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Kan det vara så att du inte är tillräckligt fokuserad på det du gör? Enligt min erfarenhet så är just bristande fokus den största orsaken till att man begår olika misstag. Var i nuet när du jobbar, gå in för det du gör och tänk inte på andra saker.
Citera
2016-07-11, 10:24
Medlem
Lostias avatar
Folk gör misstag dagligen på företag som kostar tusentals kronor om inte mer. Tror inte du behöver ha någon ångest.
Citera
2016-07-11, 11:46
Medlem
Doodis avatar
Utan någon information om på vilka sätt du begår misstag så är det fullkomligt omöjligt för någon att veta om det är okej eller inte. Jag är förvånad att ingen har sagt det tidigare.

Jag ber alltså om exempel på de fel du begår.
Citera
2016-07-11, 11:59
Medlem
Skid-masks avatar
Känner likadant, har också haft mycket ångest på nya jobbet om att jag kanske gjort småfel osv. (nytt jobb i en bransch och arbetsuppgifter jag aldrig jobbat i innan). Nu blev jag uppsagd och när chefen tog upp detta för mig så tog jag upp detta med små felen men han sa att detta berodde på att jag haft dålig kundkontakt vilket jag känner själv att jag verkligen inte haft. Har inte heller fått några klagomål från varken kunder eller kollegor att jag skulle haft dålig kund kontakt då jag är väldigt social av mig överlag.
Senast redigerad av Skid-mask 2016-07-11 kl. 12:01.
Citera
2016-07-11, 12:12
Medlem
AlfaQhards avatar
Hitta ett bättre jobb när du får sparken.
Citera
2016-07-11, 12:17
Bannlyst
Jag har gjort tusentals misstag på mina arbetsplatser i mitt yrkesliv. Vilken tur att man varken varit pilot eller kirurg på barnsjukhuset.

Maud Olofsson, fd partiledare för Centerpartiet, kan vara ansvarig för att ha kostat skattebetalarna åtskilliga miljarder i Nuon-affären. Tror inte att hon bryr sig särskilt mycket.
Citera
2016-07-11, 12:41
Medlem
Det är inte ditt fel om du gör fel på jobbet som ny. Det beror på att du inte fått tillräckligt med inskolning och stöd.

Inte ens om du gör fel eller misstag efter 10 år ska du behöva vara orolig. Shit happens...
Citera
2016-07-11, 12:50
Medlem
Inhalators avatar
Verkar det sunt och logiskt att bära med sig denna ångest och rädsla för att begå fler misstag? Tror du att du har en bättre chans att lära dig och bli bättre genom att ständigt känna dig hotad till livet? Strunta i dina tidigare misstag! Försök att leva i nuet och använda ditt förnuft till att ta rätt beslut i stunden, så kommer misstagen avta i takt med att du växer på jobbet.

OM du skulle få sparken så är det inte hela världen. Det finns en miljon andra företag därute som säkert passar dig bättre. Att bli avskedat från en arbetsplats är både negativt och positivt; en dörr stängs men tio andra öppnas.
Citera
2016-07-11, 12:58
Medlem
Det är fullt normalt att göra misstag på jobbet. Som andra har sagt, den som inte gör misstag, får nog inte mycket gjort ihuvudtaget.

Om du sen klantar dig orimligt mycket i förhållande till dina kollegor och din erfarenhet, är svårt för oss att avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in