Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Jag har läst ganska många finanskurser (både finansiell ekonomi och finansiell matematik), jag har bara arbetat i finansbranschen efter studietiden och jag har aldrig investerat i enskilda aktier. Jag ser det som osannolikt att lyckas pricka rätt aktier och dessutom rätt köp- och säljtillfällen.
Det är det Warren Buffett säger också, att om man inte skall köpa aktier i Berkshire Hathaway

så gör man bäst i att köpa en billig index fond (han föreslår t.ex. den börshandlade fonden S&P 500 av Vanguard), för det ger bäst avkastning över tid. Detta eftersom mindre än 1 % av alla fonder konsekvent slår sitt index.
Jag vet inte. Men det ligger något i att det är väldigt svårt eller rent omöjligt att veta om ett visst bolag kommer att växa och ta täten i branschen. Inte ens professionella fond-investerare lyckas uppenbarligen speciellt bra med detta.
Självaste Steve jobbs försökte ju i Apples barndom att betala elektronikbeställningar i aktier, men det gick inte alltid så bra. De som nekad honom har nog ångrat sig i några årtionden nu.