2016-07-09, 12:16
Medlem
Skunken666s avatar
"Tyckte du att posten fungerade bättre förr? Det kan mycket väl stämma.
En ny rapport från Post- och telestyrelsen, PTS, visar att kvaliteten i den svenska postgången befinner sig på bottennivå, rapporterar SvD."

http://www.expressen.se/dinapengar/rapport-posten-har-natt-ny-bottenniva/

"Klagomålen och synpunkterna till tillsynsmyndigheten Post och telestyrelsen, PTS, har ökat med 33 procent, från 638 klagomål år 2014 till 847 klagomål 2015. Men Postnord vill inte ännu offentliggöra statistiken från 2015."

"Nu väljer Post- och telestyrelsen att skärpa övervakningen av statliga Postnord.
– Vi kan konstatera att detta är ett allvarligt problem, dels beroende på omfattningen och dels beroende på att det pågått under så lång tid. Inte ens kortsiktigt har Postnord kommit tillrätta med problemen, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/stora-problem-med-postutdelningen-i-landet?gmenu=0&mobilmeny=1

"Generellt finns det en utmaning när det gäller kompetensen i organisationen.
Trenden med att ha fler deltidsarbetande i förhållande till heltidsarbetande minskar ”genomsnittskompetensen”."

http://www.pts.se/upload/Rapporter/Post/2016/Kvalitetsbrister-pa-den-svenska-postmarknaden-160630.pdf

Är det kanske så enkelt, att anledningen till problemen går att finna i följande länkar, men att det är en omständighet som ej passar sig för granskning i dagens PK-Sverige?

"Yusuf Abukar var 26 år när han flydde från Somalia för tre år sedan. Han har pluggat, jobbat på en bank och som butiksbiträde i Somalia. Både Sara och Yusuf är väldigt glada över sina jobb."

"— Jag har sökt väldigt många jobb men det är väldigt svårt att få kontakt med arbetsgivare. Jag hade tur som blev erbjuden det här jobbet. Posten är en bra arbetsgivare, säger Yusuf Abukar."

"— Det är så svårt för invandrare att få jobb i Sverige och jag är jätteglad över det här jobbet, mitt arbete vid sorteringsmaskinen är roligt och jag trivs bra med mina jobbarkompisar, säger Sara Kouchaki."

"Eftersom både Sara och Yusuf räknas som nyanlända invandrare kan Arbetsförmedlingen erbjuda arbetsgivaren upp till 800 kronor om dagen i form av en lönesubvention. Det tackade Posten nej till."

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Hitta-medarbetare/Vara-erbjudanden-/Artiklar-nyhetsbrev/Posten-anstaller-den-outnyttjade-arbetskraften.html

"Muhammad Wallid Nassri var en av dem som kommit till informationen i hopp om en plats på utbildningen och sedan ett jobb på Posten. Han kom till Sverige för ett år sedan och hör till den grupp som den här utbildningen riktar sig till."

"Britt Salomonsson är personalchef på Posten region Örebro. Hon lämnar inga garantier för att hon kommer att anställa dem som går igenom utbildningen, men hon säger att Posten gärna anställer även sådana som normalt skulle väljas bort i konkurrensen.

– En så stor arbetsplats som Posten måste spegla samhället."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=5507001

Så flashbackare, vad tror ni är roten till att posten ej längre fungerar i Sverige?

Är det så att svenskar kommer att få vänja sig vid en generellt lägre standard på samtliga viktiga samhällsfunktioner?

Dialogpoliser som ej kan hantera dagens brottslighet.
Brandkår med brandmän som ej kan öppna en säkerhetsdörr, men är bra på att informera på arabiska.
Postpersonal som ej lyckas att leverera posten till mottagaren.
Sjukvård med läkare med undermålig kompetens.
Obefintlig försvarsmakt.
Citera
2016-07-09, 13:27
Medlem
Andersdamaans avatar
Någonting som jag har märkt är att brev skickade till mig hyfsat ofta är uppillade i i något hörn, precis som om någon har kikat in i kuvertet. Likaså har det hänt ett par gånger att olika försändelser som jag skickar inte kommer fram/kommer fram mosade/kommer fram fast med en del av innehållet borta. Då menar jag främst försändelser i stora vadderade kuvert som jag skickar till släkt och vänner utomlands.

Man undrar ju hur bra koll posten har på sina anställda, och då främst på dom som sköter sortering!
Citera
2016-07-09, 13:40
Medlem
Skicka aldrig något värdefullt med posten. Det har man sagt i många år redan och det är högaktuellt idag och lär bli ännu mer aktuellt i framtiden.

Brevbärarna och annan personal som kommer i kontakt med posten känner såklart skillnad direkt om det är en vanlig tråkig räkning eller om det är ett brev som innehåller någonting som kan vara intressant.

Jag tror den enda vägen som posten kan överleva det här i framtiden är 100% automatisering. Inga människor ska komma i närheten av posten om det inte är absolut nödvändigt.

Det kan man åstadkomma genom inlämnings- och utlämningsplatser för posten som håller hög säkerhetsnivå och sen satsa på automatiska transporter och sortering av posten. I princip behöver bara personalen i de här ut- och inlämningsplatserna vidröra posten.

Jag tror inte på att brevbärare kommer att vara ett koncept som fungerar i framtiden. När alla räkningar och annan formell post gått över till digital form så återstår bara pakethantering, dvs att man vill skicka något föremål och för att överleva som företag är det på just den punkten man måste tillmötesgå dagens behov av säkerhet och leveranspunktlighet.
Citera
2016-07-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666

...

"Britt Salomonsson är personalchef på Posten region Örebro. Hon lämnar inga garantier för att hon kommer att anställa dem som går igenom utbildningen, men hon säger att Posten gärna anställer även sådana som normalt skulle väljas bort i konkurrensen.

– En så stor arbetsplats som Posten måste spegla samhället."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=5507001

...

Kommer bli intressant när man får läsa om brevbärarnas krig mot blåljuspersonal.
Citera
2016-07-09, 17:33
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Kommer bli intressant när man får läsa om brevbärarnas krig mot blåljuspersonal.

Dom har ju redan fört krig mot SD genom att vägra dela ut valsedlar och informationsbroschyrer från SD. Märkligt att man inte får sparken för sådant hos Posten.

De som skall jobba för US Postal Service i USA genomgår rigorösa säkerhetskontroller, i Sverige anställer vi nyanlända utan någon som helst bakgrundskontroll och utan giltig identitet, underbart...
Citera
2016-07-09, 20:16
Medlem
Citat:
Dom har ju redan fört krig mot SD genom att vägra dela ut valsedlar och informationsbroschyrer från SD. Märkligt att man inte får sparken för sådant hos Posten.

De som skall jobba för US Postal Service i USA genomgår rigorösa säkerhetskontroller, i Sverige anställer vi nyanlända utan någon som helst bakgrundskontroll och utan giltig identitet, underbart...

Wow, fyfan. Hur får det gå till så?
Citera
2016-07-10, 19:22
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Wow, fyfan. Hur får det gå till så?

Det handlar ju om Sverige, landet där "de goda" får hata hur mycket de vill...
Citera
2016-07-10, 20:15
Medlem
Citat:
Så flashbackare, vad tror ni är roten till att posten ej längre fungerar i Sverige?

Grundproblemen är kraftigt minskade brevvolymer, ständiga omorganisationer, vinstkravet från ägarna som står i rak kontrast mot samhällsuppdraget från PTS, ett stort antal obildade internrekryterade mellanchefer med max gymnasiekompetens om ens det, ett sekteristiskt och inneslutet företagsklimat.
Citera
2016-07-20, 22:50
Medlem
Citat:

Svenne måste vid anställning lämna udrag ur belastningsregistret-har hen snott en glass för 4-5 år sen får hen ej anställning. Vilket är ok. Men taharrush-Muhammed från Afghanistan tas in utan bakgrundskoll för att "spegla samhället"

Only in Sweden..
Citera
2016-07-21, 21:11
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterbug
Grundproblemen är kraftigt minskade brevvolymer, ständiga omorganisationer, vinstkravet från ägarna som står i rak kontrast mot samhällsuppdraget från PTS, ett stort antal obildade internrekryterade mellanchefer med max gymnasiekompetens om ens det, ett sekteristiskt och inneslutet företagsklimat.
Det där måste du berätta mer om!
Citera
2016-07-21, 22:20
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imamgrisen
Svenne måste vid anställning lämna udrag ur belastningsregistret-har hen snott en glass för 4-5 år sen får hen ej anställning. Vilket är ok. Men taharrush-Muhammed från Afghanistan tas in utan bakgrundskoll för att "spegla samhället"

Only in Sweden..

WOW berätta mer om denna sanning du talar om
Citera
2016-07-22, 13:54
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Någonting som jag har märkt är att brev skickade till mig hyfsat ofta är uppillade i i något hörn, precis som om någon har kikat in i kuvertet. Likaså har det hänt ett par gånger att olika försändelser som jag skickar inte kommer fram/kommer fram mosade/kommer fram fast med en del av innehållet borta. Då menar jag främst försändelser i stora vadderade kuvert som jag skickar till släkt och vänner utomlands.

Man undrar ju hur bra koll posten har på sina anställda, och då främst på dom som sköter sortering!

Hos mig så ångade de upp kuverten och försökte återansluta de igen men de gjorde det så illa så det alltid blev "fuktvågor" på kuverten. Det var enbart bankkuvert som drabbades av detta.
Riktiga amatörer.

Så det är ett tips att titta på om klistringen av er post från Banker har vågor, då är det någon fitta på Posten som sitter och ångar upp och försöker återförsluta efter att de hoppas hitta ett kreditkort eller liknande.

Det var även i samband med att de hade anställt en negerbrevbärare och Posten slutade komma vid 11 tiden och istället dök upp 16 eller senare... kan ju varit att negern var slö men jag är tveksam med tanke på den amatörmässiga hanteringen när vem det nu var försökte sno kredituppgifter.

Klagade och problemet upphörde, antar att någon fick kicken, man kanske skulle gått via Post och Telestyrelsen så personen kunde fått skaka galler?

I samma veva började Posten återigen komma mycket tidigare igen och negern har inte synts till nå mer...

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in