• 1
  • 2
2016-07-09, 00:44
Medlem
Just det här med överklassen och deras koder finner jag mystiskt intressant. Man brukar säga att en klocka säger en hel del om hur man är som person, därför tycker jag att just denna frågeställning är intressant. Det här är för övrigt en fråga som varit uppe tidigare, men utan några klara svar. Man hör ju ofta att i dessa kretsar så är man kvalitetsmedvetna, vet vad som är rätt och fel. Hur faller det ut när man pratar klockor. För mig är Rolex kvalitet, men tycks ändå vara ett tveksamt val för överklassen. Jag har hört lite olika vissa säger att PP, AP och VC är vanligt förekommande, andra nämner betydligt billigare alternativ såsom Seiko och Tissot. Hur ligger det till egentligen? Finns det rentav någon med överklass bakgrund som kan reda ut hur det ligger till?

Med överklass syftar jag på personer med "rätt" efternamn.
Citera
2016-07-09, 00:51
Bannlyst
Rolex och Patek Philippe sticker ut för mycket som dyra klockor. Runt 5-10k känns rimligt för någon i överklassen som inte har ett speciellt intresse för armbandsur.
Citera
2016-07-09, 00:57
Medlem
Whiteejacks avatar
Och vilka är det som har rätt "efternamn"

Klockor är nog varierande, många bär nog en Rolex submariner av något slag, då den är enkel att få tag på.
Citera
2016-07-09, 00:59
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Rolex och Patek Philippe sticker ut för mycket som dyra klockor. Runt 5-10k känns rimligt för någon i överklassen som inte har ett speciellt intresse för armbandsur.

Du kan inte riktigt nämna Rolex och Patek i samma mening. Jag menar de två helt är helt olika prisklasser. Om en Rolex är typ en BMW 5 serie så är Patek Bugatti Chiron.
Citera
2016-07-09, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
Du kan inte riktigt nämna Rolex och Patek i samma mening. Jag menar de två helt är helt olika prisklasser. Om en Rolex är typ en BMW 5 serie så är Patek Bugatti Chiron.
Så stor skillnad är det inte. De flesta modeller från bägge dessa märken ligger på ungefär samma prisnivå. Men det är inte poängen. Poängen är att överklassen kör Volvo eftersom skryt är det fulaste som finns.
Citera
2016-07-09, 02:22
Medlem
Patek, Rolex, Longines, Audemars, Panerai, Omega

Listan kan göras oändlig
Citera
2016-07-09, 18:15
Medlem
Rolex har ju lite av en nyrik stämpel och Omega känns lite som en arbetarklass klocka om vi bortser från vissa vintage ur. Tittar vi på kungafamiljen så hittar vi Seiko, Rolex, Sjöö Sandström och Hublot bland annat, men dom har mycket ögon på sig och vill nog gärna inte sticka ut.
Senast redigerad av BrBa 2016-07-09 kl. 18:36.
Citera
2016-07-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny

Nej inte riktigt sån stor skillnad är det inte. Känns som du gjort en jätte överdrift.

Listan kan göras lång på Rolex klockor som kostar över 300 000kr, precis som Patek. MEN då skillnaden kanske är att, så vitt jag vet så existerar det ingen Patek under 100 000kr (då vi utgår från att klockan är NY och i en MAN modell)
Citera
2016-07-13, 21:04
Medlem
Allt möjligt: från inget ur, billigt ur till det dyraste dyra. För en miljardär blir det bara brackigt att skylta med märken. Bättre då att skaffa custom made, t ex Patek utan varje tillstymmelse till namn synligt. Är det tourbillon så gör man det osynligt för andra än bäraren. Platina för att likna stål.
Citera
2016-07-13, 23:52
Medlem
Gissar helt random nu typ men kan det vara så att de köper det ur de gillar och inte bryr sig så mycket om de mental föreställningar andra människor har?

Känns ärligt talat som att "rätt" märke är ett sätt för den framgångsrika medelklassen att distansera sig från övrig medelklass, inte något överklassen har behov av.
Citera
2016-07-14, 00:02
Medlem
Som klockintresserad registrerar jag rätt snabbt vad för klockor folk jag möter har. De klockor jag hittills kunnat observera hos överklassen är:

Rolex GMT Master (på en tjej!)
Rolex Datejust
Calvin Klein
Vintage Omega (typ 60-tal)
Omega Aqua Terra
Omega Speedmaster
Daniel Wellington
Panerai
Certina
Swatch

Kort sagt, klockor ur alla olika segment och prisklasser. Mycket har med ålder att göra. Inte många 25-åringar bär Patek, även om de kanske skulle ha råd. De har en lite gubbigare image. Sen har det med intresse att göra. Är man inte intresserad av klockor är det ingen idè att ha någon dyr modell, det är bortkastade pengar.
Citera
2016-07-14, 00:52
Medlem
Klockintresse är en större faktor än ekonomin. De flesta som bär lyxklockor är inte överdrivet rika, utan prioriterar klockor då det är en hobby.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in