• 1
  • 2
2016-07-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Hr kan du jmfra rntor och villkor fr de flesta sparkonton: https://www.compricer.se/sparande/

Hur lnge ska du spara pengarna?
Jag tnker ha mina cash slnge jag kan. Kommer nog ha dom dr i ngra r
Citera
2016-07-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Kanske om du r bredd att anvnda aktrer som inte har insttningsgaranti
Vad menas med insttningsgaranti?
Citera
2016-07-07, 00:09
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qooziiboy
Vad menas med insttningsgaranti?

Insttningsgarantin r ett skydd

Skyddet innebr att du fr ersttning av staten om det institut dr du har dina pengar gr i konkurs eller om Finansinspektionen beslutar att insttningsgarantin ska trda in. Garantin gller ocks om staten hanterar det krisdrabbade institutet genom s kallad resolution.

Stter du pengar p sparkonto utan insttningsgaranti kan du frlora allt om de gr i KK.
Har de insttningsgaranti erstter staten dig upp till 950 000kr
Citera
2016-07-07, 01:24
Medlem
Citat:
Insttningsgarantin r ett skydd

Skyddet innebr att du fr ersttning av staten om det institut dr du har dina pengar gr i konkurs eller om Finansinspektionen beslutar att insttningsgarantin ska trda in. Garantin gller ocks om staten hanterar det krisdrabbade institutet genom s kallad resolution.

Stter du pengar p sparkonto utan insttningsgaranti kan du frlora allt om de gr i KK.
Har de insttningsgaranti erstter staten dig upp till 950 000kr

Tack fr svar. Kanske vrt att riskera d... Inte s att bankerna gr i konkurs varje r eller?
Citera
2016-07-07, 07:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tack fr svar. Kanske vrt att riskera d... Inte s att bankerna gr i konkurs varje r eller?

Inte storbankerna men de som erbjuder hgre rntor r bolag som sysslar med andra saker och de har ibland verksamhet som r knsligare. S det innebr en strre risk fr en konkurs. Sjlv skulle jag inte riskera det utan skulle i s fall lagt pengarna p brsen istllet.
Citera
2016-07-07, 09:59
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Finns en handfull "banker" som gtt i konkurs (t.ex Funidor) s nej det r inte vrt det.
Det finns en aktr som nog br anses vara sker och det r Akelius. Men dr r rntan bara 1,5% p deras rrliga konto och hgsta innehav r 50 000 s vinsten blir inte s stor.
Bttre d istllet som Diablo1118 skriver att kpa aktier eller fonder.
Citera
2016-07-07, 14:21
Medlem
Citat:
Inte storbankerna men de som erbjuder hgre rntor r bolag som sysslar med andra saker och de har ibland verksamhet som r knsligare. S det innebr en strre risk fr en konkurs. Sjlv skulle jag inte riskera det utan skulle i s fall lagt pengarna p brsen istllet.

Hller med om detta (som jag i princip alltid gr nr jag lser Diablos inlgg i detta forum).

Det jag ville lgga till r att pengar du kan lta ligga och jobba t dig p en horisont om minst fem r skulle jag lagt in p brsen, och om du inte har tiden att lsa p massor skulle jag fredragit fonder framfr aktier.

Buffert hade jag slngt in p t.ex. Hojst, Norwegian, Svea ekonomi eller liknande och samma sak med ett separat konto fr mlsparande som semester, bil, kontantinsats, renovering etc. Knns bara dumt att inte ha ett konto med insttningsgaranti i dessa fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in