Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Här kan du jämföra räntor och villkor för de flesta sparkonton: https://www.compricer.se/sparande/

Hur länge ska du spara pengarna?
Jag tänker ha mina cash sålänge jag kan. Kommer nog ha dom där i några år
Citera
2016-07-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Kanske om du är bredd att använda aktörer som inte har insättningsgaranti
Vad menas med insättningsgaranti?
Citera
2016-07-07, 00:09
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qooziiboy
Vad menas med insättningsgaranti?

Insättningsgarantin är ett skydd

Skyddet innebär att du får ersättning av staten om det institut där du har dina pengar går i konkurs eller om Finansinspektionen beslutar att insättningsgarantin ska träda in. Garantin gäller också om staten hanterar det krisdrabbade institutet genom så kallad resolution.

Sätter du pengar på sparkonto utan insättningsgaranti kan du förlora allt om de går i KK.
Har de insättningsgaranti ersätter staten dig upp till 950 000kr
Citera
2016-07-07, 01:24
Medlem
Citat:
Insättningsgarantin är ett skydd

Skyddet innebär att du får ersättning av staten om det institut där du har dina pengar går i konkurs eller om Finansinspektionen beslutar att insättningsgarantin ska träda in. Garantin gäller också om staten hanterar det krisdrabbade institutet genom så kallad resolution.

Sätter du pengar på sparkonto utan insättningsgaranti kan du förlora allt om de går i KK.
Har de insättningsgaranti ersätter staten dig upp till 950 000kr

Tack för svar. Kanske värt att riskera då... Inte så att bankerna går i konkurs varje år eller?
Citera
2016-07-07, 07:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tack för svar. Kanske värt att riskera då... Inte så att bankerna går i konkurs varje år eller?

Inte storbankerna men de som erbjuder högre räntor är bolag som sysslar med andra saker och de har ibland verksamhet som är känsligare. Så det innebär en större risk för en konkurs. Själv skulle jag inte riskera det utan skulle i så fall lagt pengarna på börsen istället.
Citera
2016-07-07, 09:59
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Finns en handfull "banker" som gått i konkurs (t.ex Funidor) så nej det är inte värt det.
Det finns en aktör som nog bör anses vara säker och det är Akelius. Men där är räntan bara 1,5% på deras rörliga konto och högsta innehav är 50 000 så vinsten blir inte så stor.
Bättre då istället som Diablo1118 skriver att köpa aktier eller fonder.
Citera
2016-07-07, 14:21
Medlem
Citat:
Inte storbankerna men de som erbjuder högre räntor är bolag som sysslar med andra saker och de har ibland verksamhet som är känsligare. Så det innebär en större risk för en konkurs. Själv skulle jag inte riskera det utan skulle i så fall lagt pengarna på börsen istället.

Håller med om detta (som jag i princip alltid gör när jag läser Diablos inlägg i detta forum).

Det jag ville lägga till är att pengar du kan låta ligga och jobba åt dig på en horisont om minst fem år skulle jag lagt in på börsen, och om du inte har tiden att läsa på massor skulle jag föredragit fonder framför aktier.

Buffert hade jag slängt in på t.ex. Hojst, Norwegian, Svea ekonomi eller liknande och samma sak med ett separat konto för målsparande som semester, bil, kontantinsats, renovering etc. Känns bara dumt att inte ha ett konto med insättningsgaranti i dessa fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in