• 1
  • 2
2016-07-06, 14:49
Medlem
Det här kan verka trivialt, men hamnade i en diskussion idag om följande frågeställning och tänkte det kunde vara intressant att höra FBarnas take på saken.

En masochist säger till en sadist "Snälla, gör mig illa!"

Hur agerar sadisten?
Citera
2016-07-06, 14:51
Medlem
Ger denne kärlek o goa kramar, då får sadisten plåga fast förmodligen inte efter masochistens önskemål
Senast redigerad av TryggaRekan 2016-07-06 kl. 15:01.
Citera
2016-07-06, 15:14
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Det här kan verka trivialt, men hamnade i en diskussion idag om följande frågeställning och tänkte det kunde vara intressant att höra FBarnas take på saken.

Hur agerar sadisten?
Nej.
Citera
2016-07-06, 15:17
Medlem
Utdelar smärta till masochisten
Citera
2016-07-06, 16:04
Medlem
morpdeuss avatar
Vad är det som är så problematiskt? Masochisten vill ha smärta och sadisten vill utdela smärta. Det finns ingenting som indikerar att sadisten njuter mindre eller inte är en sadist enbart för att masochisten ber om smärta.
Citera
2016-07-06, 20:14
Medlem
Pecanpies avatar
En sadist kan njuta av att ge fysisk smärta oavsett om masochisten ber om det. Men en sadist kan njuta lika mycket av den psykiska "smärtan" som masochisten får när denna inte får vad den ber om.

Sadism handlar ju inte enbart om fysisk smärta. Så sadisten får helt enkelt avgöra vilken sorts smärta som är mest lockande att utöva i vilket läge.
Citera
2016-07-07, 21:40
Medlem
Ställde frågan ikväll till min flickvän (som inte direkt gjort sig känd för att tänka i alltför djupa banor) och hon svarade blixtsnabbt och utan att tänka:

Han (sadisten) skadar sig själv

Först garvade jag sen insåg jag att hon har ju fan en poäng alltså
Citera
2016-07-07, 21:49
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ställde frågan ikväll till min flickvän (som inte direkt gjort sig känd för att tänka i alltför djupa banor) och hon svarade blixtsnabbt och utan att tänka:

Han (sadisten) skadar sig själv

Först garvade jag sen insåg jag att hon har ju fan en poäng alltså
Sadism är att uppleva njutning av att tillfoga någon annan människa eller ett djur smärta.

Det är inte lätt när det är svårt.
Citera
2016-07-07, 22:09
Medlem
Sadisten kastrerar masochisten. När sedan könshormonerna sinar så försvinner den sexuella driften och masochisten blir som andra, men ändå inte.
Citera
2016-07-08, 02:51
Medlem
Citat:

Hur agerar sadisten?

Eftersom du är i ett filosofi forum, hur skulle någon med filosofisk ådra svara: Skulle det vara att be dig definiera vad "illa" betyder? Om jag vore en sadist, innebär det att jag kan svara "här, ta ett plåster".

Jag uppmanar dig att omformulera frågan eftersom jag är en sadist. Ta mitt koppel och gör som jag säger.
Citera
2016-07-10, 06:35
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Sadism är att uppleva njutning av att tillfoga någon annan människa eller ett djur smärta.

Är väl snarare: Sadism är att uppleva njutning i reaktionen från smärta från ett djur eller annan människa?

Det vill säga inte själva tillfogningen utan reaktionen som den utlöser.
Senast redigerad av BeeGeesnose 2016-07-10 kl. 06:40.
Citera
2016-07-10, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Är väl snarare: Sadism är att uppleva njutning i reaktionen från smärta från ett djur eller annan människa?

Det vill säga inte själva tillfogningen utan reaktionen som den utlöser.
Ordet sadist används väl i lite olika betydelse beroende på sammanhang. Den sexuelle sadisten njuter av att tillfoga någon fysisk smärta. Den grymme sadisten bryter ned folk i största allmänhet och lider av en personlighetsstörning snarare än sexuell avvikelse.

Masochisten lider naturligtvis fysiskt av att bli hyvlad med osthyvel och sadisten i ett sådant förhållande torde vara fullt nöjd med det. För att ts skall vara intressant måste man nog utgå från den andra betydelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in