• 1
  • 2
2016-07-06, 10:57
Medlem
I en demokrati har varje röstberättigad människa en röst.

Sedan 2001 tillåter Sverige dubbelt medborgarskap och många nysvenska medborgare röstar både i Sverige och sitt hemland. Det innebär dubbelt så stort inflytande jämfört med de som bara får rösta en gång.

Är det demokratiskt och rättvist att vissa individer får större inflytande beroende på ursprung?
Citera
2016-07-06, 11:01
Medlem
aaaims avatar
Detta beror helt på. I vissa länder t.ex östeuropeiska länder så kan man inte säga upp medborgarskap, det är inte tillåtet. Men dubbelt är helt okej. Sedan är det ju en helt annan sak att vara svensk medborgare och dra någon annanstans och skaffa medborgarskap.

Tycker självklart de ska få rösta i Sverige, men enbart om de är assimilerade och väntat minst 5-10 år

Tycker personligen att det inte är något konstigt med dubbelt medborgarskap
Senast redigerad av aaaim 2016-07-06 kl. 11:04.
Citera
2016-07-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaaim
Tycker självklart de ska få rösta i Sverige, men enbart om de är assimilerade och väntat minst 5-10 år
Men strider det inte mot den demokratiska grundprincipen att de även röstar i sitt gamla hemland? Varje land utser en representant i FNs generalförsamling. Är det då rätt att vissa individer är med och röstar fram två representanter?
Citera
2016-07-06, 11:24
Det beror på om du ser det i ett globalt eller nationellt perspektiv. För att någon röstar i Thailand och Sverige gör ju inte att individen får dubbelt så stort inflytande i Sverige. Eftersom varje demokrati är unik och hela världen inte är en demokrati, ie att du får inte dubbelt så stort inflytande på hela världen så skulle jag säga att ja, dubbelt medborgarskap är demokratiskt.
Citera
2016-07-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det beror på om du ser det i ett globalt eller nationellt perspektiv. För att någon röstar i Thailand och Sverige gör ju inte att individen får dubbelt så stort inflytande i Sverige. Eftersom varje demokrati är unik och hela världen inte är en demokrati, ie att du får inte dubbelt så stort inflytande på hela världen så skulle jag säga att ja, dubbelt medborgarskap är demokratiskt.
Borde man då även få rösta i flera kommuner? Man kanske är född i en kommun, har studerat i en andra, bor i en tredje?
Citera
2016-07-06, 11:35
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Borde man då även få rösta i flera kommuner? Man kanske är född i en kommun, har studerat i en andra, bor i en tredje?

Kanske, men kommunala val har oerhört mycket med skattemedel att göra, d.v.s. du betalar skatt enbart i en kommun och den kommunen ger då service till dig, medan du alternerar skatten i det land du jobbar.

D.v.s.

Bor du i Stockholm men jobbar i Uppsala betalar du fortfarande skatt till Stockholm, medan om du jobbar i Thailand betalar du skatt till Thailand, men när du flyttar till Sverige och jobbar här betalar du skatt här.
Senast redigerad av priz 2016-07-06 kl. 11:38.
Citera
2016-07-06, 11:39
Medlem
Citat:
Kanske, men kommunala val har oerhört mycket med skattemedel att göra, d.v.s. du betalar skatt enbart i en kommun och den kommunen ger då service till dig, medan du alternerar skatten i det land du jobbar.
Även dubbelt medborgarskap ger dubbla förmåner. Men nu gäller frågan principen om en medborgare en röst.

Vi får inte rösta i två kommuner av principiella skäl. Varför gäller det inte samma på nationell nivå?
Citera
2016-07-06, 11:43
Citat:
Även dubbelt medborgarskap ger dubbla förmåner. Men nu gäller frågan principen om en medborgare en röst.

Vi får inte rösta i två kommuner av principiella skäl. Varför gäller det inte samma på nationell nivå?

Jag har ju just förklarat det.

Det är inte av principiella skäl vi inte får rösta i två kommuner utan p.g.a. skattemässiga skäl. Läs om min post ovan lite saktare.
Citera
2016-07-06, 11:45
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
I en demokrati har varje röstberättigad människa en röst.

Sedan 2001 tillåter Sverige dubbelt medborgarskap och många nysvenska medborgare röstar både i Sverige och sitt hemland. Det innebär dubbelt så stort inflytande jämfört med de som bara får rösta en gång.

Är det demokratiskt och rättvist att vissa individer får större inflytande beroende på ursprung?

Vadå odemokratiskt? Demokrati handlar om ramarna för hur man sköter statens politik. Du har inte dubbelt så stort inflytande, då the unit är the state, som dom kloka ummurukunurnu skulle säga halvt.
Citera
2016-07-06, 11:53
Medlem
Citat:
Jag har ju just förklarat det.

Det är inte av principiella skäl vi inte får rösta i två kommuner utan p.g.a. skattemässiga skäl. Läs om min post ovan lite saktare.
Jag skattar i den nation och den kommun jag bor i. Jag tar del av sociala förmåner i den nation och den kommun jag bor i.

Vilken skillnad är det du har förklarat?

Det är riktigt att man under begränsad tid kan betala skatt på en ort och bo på en annan, men principen är att man över tid skall betala skatt där man bor.
Senast redigerad av WbZV 2016-07-06 kl. 12:03.
Citera
2016-07-08, 16:58
Medlem
Citat:
Men strider det inte mot den demokratiska grundprincipen att de även röstar i sitt gamla hemland? Varje land utser en representant i FNs generalförsamling. Är det då rätt att vissa individer är med och röstar fram två representanter?
Vilken grundprincip?
Du har stipulerat demokrati som "i en demokrati har varje röstberättigad människa en röst".
En med två medborgarskap är röstberättigad att rösta i två demokratier. Således är det helt i linje med din definition och inte odemokratiskt. Det skulle väl vara odemokratiskt om individen är röstberättigad men inte får rösta?
Citera
2016-07-08, 18:48
Medlem
Overklighetss avatar
Känner en norrman/svensk som har dubbla bidrag pga av sitt dubbla medborgarskap. Vad fan är det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in