2016-07-05, 10:01
Medlem
Människan och vissa (nästan alla) primater har förlorat förmågan att bilda egen Vitamin C i levern genom enzymet "L-Gulonolactonoxidase".

Denna mutation inträffade för ca 63-60 miljoner år sedan.
Andra djur som också har förlorat förmågan att tillverka
Vitamin C är kapybaran, marsvin, fladdermöss.

Marsvin förlorade förmågan att bilda vitaminet för ca 20 miljoner år sedan, och används i djurförsök med ändamål att testa Vitamin C och dess olika egenskaper.
En vanlig get producerar ca 13 gram Vitamin C per dag , och mer när den är sjuk eller stressad det samma gäller som regel hos de djur som inte saknar "L-Gulonolactonoxidase" DVS de producerar spontant mer när de är stressade/sjuka.

Höga doser C-vitamin hjälper enligt vetenskapliga studier för att lindra/bota de avvänjningssymptom som inträder när man slutar efter en längre tids användande av opiater/opioider.

http://www.csom.ca/wp-content/uploads/2013/01/Attenuation-of-Heroin-Withdrawl-Syndrome-by-the-Administration-of-High-Dose-Vitamin-C-27.4.pdf...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10836211

Man kan ju spekulera i varför, för det vet man inte.
Det skulle kunna vara så att avsaknaden utav den basala funktionen att producera mera vitamin C när man är sjuk/stressad, bidrar till att man blir mer sjuk/stressad.
Man skulle då kunna dra slutsatsen att man borde inta högre doser utav vitamin C när man är sjuk/stressad.

Har någon provat detta eller kan bekräfta påståendet?
Jag själv provade lägre doser typ 3g-10/dag det tog inte bort AT men lindrade den avsevärt (hade inte tillräckligt med askorbinsyra för att verkligen prova i högre doser, så kallat "megadosing").
Senast redigerad av nothot 2016-07-05 kl. 10:39.
Citera
2016-07-05, 10:14
Medlem
yz44s avatar
Att överdosera C-vitaminer har ingen positiv effekt enligt studier, det kan däremot ha negativa effekter som t.ex. illamående, huvudvärk, även förhöjd risk för blodproppar och njursten.
Citera
2016-07-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Att överdosera C-vitaminer har ingen positiv effekt enligt studier, det kan däremot ha negativa effekter som t.ex. illamående, huvudvärk, även förhöjd risk för blodproppar och njursten.
Angående njursten så tror jag du refererar till Karolinska institutets 30åriga studie?
Den studien är helt otillförlitlig. Om du vill kan jag svara på varför men du kan googla, va?

”Besvären beror inte på C-vitaminet utan på tillsatserna i just brustabletten”

Detta är ett faktum, jag pratar om ren C-vitamin, Mineral askorbat osv.

EDIT: Dessutom är du helt OT, jag ber övriga att hålla sig till ämnet.
Påståenden som "Att överdosera C-vitaminer har ingen positiv effekt enligt studier" har inget med huruvida höga doser kan eller INTE kan bota/lindra abstinenssymptom från opioider/opiater.

Spekulation är dock tillåtet och kan kreativt användas som "bollplank" i olika sammanhang.
Senast redigerad av nothot 2016-07-05 kl. 10:56.
Citera
2016-07-05, 11:43
Medlem
Tack för tipset och för en tråd som avhandlar nåt annat än vilket opiat som är mest potent. Mer sånt!
Citera
2016-07-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyCulture
Tack för tipset och för en tråd som avhandlar nåt annat än vilket opiat som är mest potent. Mer sånt!
Kan tillägga en sak för de som inte orkar läsa studierna, att för att helt bota/lindra abstinenssymptom så bör man inta HÖGRE doser än de jag hade tillgång till.

5g varannan timme, har hjälpt andra personer ca 60g/dag (ja de vakna mitt i natten för att inta mer). Studierna hänvisar till tester på människor där man administrerat så mycket som 200g/dygn.

C-vitamin har låg biotoxicitet och man har inte stadgat vad som är en dödlig dos för en människa.
Hos råttor har man testat och då är det ca 11g/kilo.
Citera
2016-07-05, 21:53
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
EDIT: Dessutom är du helt OT,
Påståenden som "Att överdosera C-vitaminer har ingen positiv effekt enligt studier" har inget med huruvida höga doser kan eller INTE kan bota/lindra abstinenssymptom från opioider/opiater.

Hur tolkar du "har ingen positiv effekt" tycker det besvarar din fråga.
Citera
2016-07-06, 00:57
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Prova att göra liposmal vitamin-c

https://www.youtube.com/watch?v=aGMnnT3iuxU
Citera
2016-07-06, 01:09
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
Kan tillägga en sak för de som inte orkar läsa studierna, att för att helt bota/lindra abstinenssymptom så bör man inta HÖGRE doser än de jag hade tillgång till.

5g varannan timme, har hjälpt andra personer ca 60g/dag (ja de vakna mitt i natten för att inta mer). Studierna hänvisar till tester på människor där man administrerat så mycket som 200g/dygn.

C-vitamin har låg biotoxicitet och man har inte stadgat vad som är en dödlig dos för en människa.
Hos råttor har man testat och då är det ca 11g/kilo.
11g/kilo. Det säger ingenting. Per vecka? Under hur lång period? Det är nära ett kilo för mig. Jag förstår inte, vill du bota abstinens eller ta livet av dig med C-vitamin?
Senast redigerad av gersman 2016-07-06 kl. 01:27.
Citera
2016-07-06, 01:24
Medlem
Charmaines avatar
Har lite medicinsk utbildning. Och mitt svar är nej, höga doser C-vitamin kan troligtvis inte bota abstinenssymptom. Det skadar inte heller, för allt överskott av vitamin C kissar man ut. Men hjälper det? Troligtvis inte.
Citera
2016-07-06, 01:25
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Hur tolkar du "har ingen positiv effekt" tycker det besvarar din fråga.

Får jag svara? "Funkar inte". Så tolkas det. Varsågod.
Citera
2016-07-06, 01:29
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Har lite medicinsk utbildning. Och mitt svar är nej, höga doser C-vitamin kan troligtvis inte bota abstinenssymptom. Det skadar inte heller, för allt överskott av vitamin C kissar man ut. Men hjälper det? Troligtvis inte.
Nja, numera misstänker man att överdosering kan leda till cancer. Men det gör väl allt.
Citera
2016-07-06, 01:56
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Nja, numera misstänker man att överdosering kan leda till cancer. Men det gör väl allt.

Ja. Särskilt att använda droger. Men det bryr sig ingen j*vel om här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in