2016-07-04, 11:48
Medlem
Ska köpa lägenhet om några månader och för att förbättra min kreditvärdighet funderar jag på att lösa ett av två gamla lån jag har. Det ena är ett billån med bilen som säkerhet, det andra är ett blancolån.

Båda lånen har ungefär samma ränta och ungefär samma månadskostnad. Blancolånet är dock större men också uppdelat på flera år. Min första tanke var att bli av med billånet eftersom det var minst och ändå hade en ganska hög månadskostnad. Men nu har jag börjat tänka om, eftersom billånet har bilen som säkerhet kanske inte det påverkar i kalkylen på samma sätt och det är bättre att lösa det andra lånet som inte har någon säkerhet? Tacksam för lite tankar om detta.
Citera
2016-07-04, 12:07
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombe691
Ska köpa lägenhet om några månader och för att förbättra min kreditvärdighet funderar jag på att lösa ett av två gamla lån jag har. Det ena är ett billån med bilen som säkerhet, det andra är ett blancolån.

Båda lånen har ungefär samma ränta och ungefär samma månadskostnad. Blancolånet är dock större men också uppdelat på flera år. Min första tanke var att bli av med billånet eftersom det var minst och ändå hade en ganska hög månadskostnad. Men nu har jag börjat tänka om, eftersom billånet har bilen som säkerhet kanske inte det påverkar i kalkylen på samma sätt och det är bättre att lösa det andra lånet som inte har någon säkerhet? Tacksam för lite tankar om detta.

Om det är samma ränta inklusive avgifter så skulle jag löst de med minst skuld så antalet lån minskar. Speciellt om det är olika låneutgivare.
Citera
2016-07-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Om det är samma ränta inklusive avgifter så skulle jag löst de med minst skuld så antalet lån minskar. Speciellt om det är olika låneutgivare.

Ok, så säkerheten i bilen har inte någon större betydelse i det här fallet? Antalet är lika viktigt? Vet att jag vid ett tidigare tillfälle fick en kommentar att jag hade många kreditgivare då varenda kortföretag gärna ger en kredit på 10000. Var tvungen att ringa runt och avsluta konton som inte användes för att få ner antalet potentiella kreditgivare.
Citera
2016-07-04, 13:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombe691
Ok, så säkerheten i bilen har inte någon större betydelse i det här fallet? Antalet är lika viktigt? Vet att jag vid ett tidigare tillfälle fick en kommentar att jag hade många kreditgivare då varenda kortföretag gärna ger en kredit på 10000. Var tvungen att ringa runt och avsluta konton som inte användes för att få ner antalet potentiella kreditgivare.

Nej bilen har sannolikt ingen större betydelse som säkerhet men kan vara en tung post i din ekonomi.

Om du verkligen vill öka dina chanser så betala av billånet. Sälj bilen och betala av så mycket som möjligt av de andra lånen/krediterna.

alternativ 2 tycker jag är att försöka betala av mer än ett av de andra lånen så att antalet lån minskar.
Citera
2016-07-04, 13:55
Medlem
Chugis avatar
Om lånen är liknande tycker jag du ska betala av det minsta lånet först p.g.a. den mentala känslan av att ha ett lån mindre. (Det är väl typ den enda anledningen till vissa betalar av sina CSN-lån snabbare än nödvändigt trots att de sitter på ett större bolån)
Citera
2016-07-04, 16:22
Medlem
Absolut skönt att bli av med lån. Eftersom det nya lånet kommer att ha lägenheten som säkerhet så kommer det bli längre amorteringstid och lägre månadskostnad, så tanken är att det jag löser i princip ska hålla budgeten över inkomster och utgifter oförändrad. Eftersom billån inte brukar ges längre kredit än bilens livslängd är detta avklarat på ca 20 månader medan det andra lär leva ca 5 år till. Så om jag betalar av det stora kommer jag bli av med båda snabbare, vilket ger mer över till annat i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in