Citat:
Ursprungligen postat av
Starobrno
Varit vilse två ggr, här kommer första: Jag och min klasskompis var sju år, han hade även med sig sin lillebror, fem år. Kompisens farsa skjutsade oss till en friluftsgård, och vi tre knoddar ville springa milspåret. Orimligt kanske en del tänker men detta hände innan chipsepidemin och curlandet började. Efter kanske tre-fyra km hade vi tappat spåret, och spåret var faktiskt dåligt märkt. Hade vi varit smartare hade vi vänt tillbaka, men vi fortsatte i samma riktning och hoppade få syn på de gröna spårmarkeringarna igen. Hade vi ändrat riktning till väster, öster eller syd hade vi ganska snart hittat bebyggelse. Vi höll kursen norrut, och ca 17 km senare och i mörker nådde vi några ensligt belägna hus. Husägarna ringde polisen, och vi var redan rapporterade som saknade. En polisbil körde oss hungriga glin hem igen.
Det där låter nästan som den gången när jag, som liten pilt, gick vilse längst med stranden.
Min mormor och morfar hade hus nere vid skånska sydkusten, och jag brukade alltivara därnere och bada och leka i sanden.
En dag bestämde jag mig för att följa strandlinjen så långt det gick.
Så jag började gå.
Och gå ...
Stranden tog aldrig slut tyckte jag, och timmarna gick.
Och jag började förstå att jag inte var hemmavid längre ...
Men jag fortsatte promenera.
Plötsligt ...
till min, ganska så stora, överraskning, så fick jag syn på en liten flicka i min egen ålder som satt och lekte i sanden.
Det visade sig vara min granne från mitt vanliga hem inne i stan.
Min granne.
Jag gick alltså vilse långt hemifrån, på en annan del av Skåne.
Och vem träffar jag ...
Jo, min granne
Hon och hennes mamma hade tydligen hyrt nåt sommarhus där, så jag fick sova över och slapp vandra tillbaka till min mormor och morfar hela vägen igen.