En lite svårplacerad fråga, helt klart.
Men med tanke på att "vandring" är relaterat till "promenad" och det ena avhandlas i detta delforum så tar jag det här istället för i delforum "Hobby."
Men visst kan Moderator flytta till "Hobby" om den vill ...
Så - alla vandrare och promenerare där ute ...
Har ni gått vilse någon gång?
Ute i vildmarken, och/eller i staden?
Hur gick det till och vad hände isf?
När jag var liten och med i Scouterna hände det nästan alltid på de olika lägerna vi var på att någon grupp gick vilse i skogen.
Då fick vi som hittade rätt i uppdrag att ge oss ut och leta efter dem.
Vid ett tillfälle tog det hela natten innan de hittades. Och då av polis som fick kallas in för att leta.
Själv har jag gått vilse i relativt "vuxen" ålder.
Men då i tätbebyggt område. I tonåren flyttade min familj til ett mindre samhäle utanför Malmö, och jag hade inte hunnit orientera mig. Så när jag på måndagen skulle till skolan inne i stan, så blev jag helt förvirrad då jag skulle hem. Alla husen såg likadana ut och jag fick gå omkring flera timmar innan jag lyckades hitta något som jag kände igen.
En annan gång när jag var barn, då jag med en ny lekkamrat gick vilse i hennes egen stad. Hon ville inte skämmas så hon sa åt oss att vi skulle gå med händerna i byxfickorna. För då skulle vi se tuffa ut och inte rädda.
---
Inget allvarligt med andra ord.
Men Ni, ni som gått vilse "på riktigt"?
Hur upplevde ni det?
Fick ni tex övernatta i ensamhet och i rädsla för att ni var helt vilse?
Var det allvarligt, fick helikopter etc leta efter er?
Men med tanke på att "vandring" är relaterat till "promenad" och det ena avhandlas i detta delforum så tar jag det här istället för i delforum "Hobby."
Men visst kan Moderator flytta till "Hobby" om den vill ...
Så - alla vandrare och promenerare där ute ...
Har ni gått vilse någon gång?
Ute i vildmarken, och/eller i staden?
Hur gick det till och vad hände isf?
När jag var liten och med i Scouterna hände det nästan alltid på de olika lägerna vi var på att någon grupp gick vilse i skogen.
Då fick vi som hittade rätt i uppdrag att ge oss ut och leta efter dem.
Vid ett tillfälle tog det hela natten innan de hittades. Och då av polis som fick kallas in för att leta.
Själv har jag gått vilse i relativt "vuxen" ålder.
Men då i tätbebyggt område. I tonåren flyttade min familj til ett mindre samhäle utanför Malmö, och jag hade inte hunnit orientera mig. Så när jag på måndagen skulle till skolan inne i stan, så blev jag helt förvirrad då jag skulle hem. Alla husen såg likadana ut och jag fick gå omkring flera timmar innan jag lyckades hitta något som jag kände igen.
En annan gång när jag var barn, då jag med en ny lekkamrat gick vilse i hennes egen stad. Hon ville inte skämmas så hon sa åt oss att vi skulle gå med händerna i byxfickorna. För då skulle vi se tuffa ut och inte rädda.
---
Inget allvarligt med andra ord.
Men Ni, ni som gått vilse "på riktigt"?
Hur upplevde ni det?
Fick ni tex övernatta i ensamhet och i rädsla för att ni var helt vilse?
Var det allvarligt, fick helikopter etc leta efter er?
Tillslut sa jag hejdå och gick upp på stigen jag visste var den stig vi kom ifrån, jag var ensam vid samlingspunkten och rapporterade till läraren att ca 5 elever är kvar vilsna i skogen så stort sökpådrag gick igång med bilar på närliggande grusvägar och liknande tills dom hittades, men då var jag redan hemma. hahaha
Trodde ju att jag skulle slitas i småbitar av en arg björn!