• 9
  • 10
2016-08-25, 20:25
Medlem
JohnCLillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
3d-simuleringen ser jag som fundamental och tänker mig att det är genom en vidareutveckling av den funktionen som människan har uppnått den abstraktionsförmåga som djuren saknar. När vi lyssnar på en berättelse så simulerar vi berättelsen som om vi själva hade upplevt den. När vi blickar tillbaka eller spekulerar i framtiden sker det också genom att vi simulerar något som om det hände just nu. För att förstå vad andra tänker använder vi rekursiv simulering.

Men precis som simuleringsmotorn i sig är intuitiv och oåtkomlig för introspektion, så tänker jag mig att även beslutsprocessen består av en intuitiv exekutiv del, där vi omedvetet fattar rationella beslut i realtid. Den omedvetna processen följs av en medveten process där vi återupprepar beslut som avviker från det normala och reflekterar över dessa för att kunna fatta bättre framtida beslut. (Märk att vi måste kunna fatta parallella beslut för att t.ex. köra bil, medan vi alltid minns besluten som om de vore seriella.)

Antag att vi står och slår i spik med en hammare. Efter tusen spikar kan vi hur man gör och mentalt planerar vi inför middagen medan vi fortsätter spika. Vi tar fortfarande beslut om varje hammarslag, men dessa beslut är omedvetna. Plötsligt slår vi hammaren i tummen, släpper hammaren och stoppar tummen i munnen. Allt det här sker instinktivt och det hjärnan reagerar på när hammaren träffar tummen är smärta genom nervsignaler (i motsats till qualia).

Den medvetna processen fiskar upp beslutet att slå hammaren ur minnet, återupprepar det genom simulering, fiskar upp minnet av smärtan från tummen och producerar en association mellan hammarslag och smärta som gör oss mer försiktiga nästa gång vi spikar. Minnet av smärtan är qualia. Det triggar negativa belöningssystem och vi associerar det med andra händelser som också gjorde ont.

En sådan förklaringsmodell anser jag inte eliminerar smärtan, men då ett minne är en konfiguration av neuroner uppstår det som följd av andra neuroners signaler. Det behövs inget icke-materiellt för att förklara vår upplevelse av smärta.

Jag förstår vad du menar. Dock så blir det problematiskt när du säger att "ett minne är en konfiguration av neuroner". Medelst lebniz lag om identitet så kan fenomen A och B inte vara identiska om de inte har samma prejudikat. Aktionspotentialer och neurotransmittorer delar uppenbarligen inte alla prejudikat med den fenomenala världsimuleringen. För att ta ett konkret exempel; en neuron i område V4 i nackloben som kodar för färgen rött, har självklart inte attributet rött själv.

Har aldrig påstått att det behövs något icke-materiellt, men det finns flera olika versioner av materialism. Jag har svårt att förstå vilken typ du är. Type/Token-identitetsteorin?Reduktionist?Emergentism? Eliminativist?Panpsykist?

Man kan förövrigt vara panpsykiskt utan att postulera något utöver standardmodellen inom partikelfysik(eller framtida fysik).
Citera
2016-08-25, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnCLilly
Jag förstår vad du menar. Dock så blir det problematiskt när du säger att "ett minne är en konfiguration av neuroner". Medelst lebniz lag om identitet så kan fenomen A och B inte vara identiska om de inte har samma prejudikat. Aktionspotentialer och neurotransmittorer delar uppenbarligen inte alla prejudikat med den fenomenala världsimuleringen. För att ta ett konkret exempel; en neuron i område V4 i nackloben som kodar för färgen rött, har självklart inte attributet rött själv.

Har aldrig påstått att det behövs något icke-materiellt, men det finns flera olika versioner av materialism. Jag har svårt att förstå vilken typ du är. Type/Token-identitetsteorin?Reduktionist?Emergentism? Eliminativist?Panpsykist?

Man kan förövrigt vara panpsykiskt utan att postulera något utöver standardmodellen inom partikelfysik(eller framtida fysik).
Jag menar att ett minne representeras av neuroner i plural, inte singular. Neuroner är bara byggstenar som formar hjärnans strukturer. Strukturer där abstraktioner binds samman genom associationer.

I en associativ modell definieras egenskaper genom associationer till relaterade abstraktioner. Dock finns ett uppstartsproblem. Ett nyfött barn som ser färgen rött skulle inte kunna relatera till vad den ser och skapa associationer, innan sådana redan finns som ger färgerna betydelse. Grundläggande abstraktioner måste därför behandlas annorlunda och ha en inbyggd identitet som är medfödd, så att de kan bilda rotnoder i den associativa modellen. Därav blir qualia något som vi instinktivt känner igen, utan att kunna förklara upplevelsen för andra. Då tror jag att vi också skymtar en magi som egentligen inte finns där.

Det är min hypotes. Men eftersom jag inte är filosofiskt bildad har jag svårt att sätta etikett på mig själv. Jag har för mig att Chalmers talar om typ-A materialister, vilket kanske passar in.
Citera
2016-08-26, 20:36
Medlem
Citat:
Jag har svårt att förstå vilken typ du är. Type/Token-identitetsteorin?Reduktionist?Emergentism? Eliminativist?Panpsykist?

Bra fråga, hur identifierar du dig själv?

Citat:
Men eftersom jag inte är filosofiskt bildad har jag svårt att sätta etikett på mig själv. Jag har för mig att Chalmers talar om typ-A materialister, vilket kanske passar in.

Du är tillräckligt informerad och eftertänksam för att göra tråden läsvärd. Jag tror det är fler än mig som uppskattar ditt tänkande.

Vad gäller mig själv är jag en materialist/reduktionist.

Pro.
Citera
2016-08-27, 19:49
Medlem
JohnCLillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Bra fråga, hur identifierar du dig själv?

Jag har ingen bestämd åsikt, efter ett tag blir man ganska trött på filosofiska hårklyverier. Visst är det intressant, och jag älskar att läsa filosofisk lektyr på fritiden, men inga svar kommer att komma från det hållet. Filosofer kommer alltid att hitta nya frågeställningar när de gamla frågorna har blivit besvarade genom empirisk forskning.

Jag tror inte reduktionismen har något att ge när det kommer till det "sk Hard-Problem". Förespråkare för reduktionismen påstår att medvetandet är ett reellt fenomen, men försöker samtidigt reducera det till "nothing but a pack of neurons (F. Crick)".

Jag tror mer på Metzinger och Churchlands tes om hur folkpsykologin behöver ersättas av neurovetenskapens teorier än reduktionism.

På senare tid så har jag dock börjat luta mer åt panpsykism, och andra mer intrikata frågeställningar inom kvantfysik med möjlig relevans för medvetandefilosofi.

Något som väldigt många filosofer av någon anledning brukar ha problem att acceptera är representativitetsteorin inom perceptionsforskning, som i princip alla som forskar inom fältet godtar. Om man accepterar denna teori så får det också konsekvenser för hur en formaliserad teori av medvetandet bör se ut.

Det står klart att om man vill göra framsteg med denna fråga så måste vi utveckla bättre matematiskt stringent formaliserade modeller för medvetandet. Väldigt få sådana modeller finns idag, de flesta modeller inom t.ex. kognitiv modellering berör endast en modul eller process (beslutshantering, visuell perception etc).
Citera
2016-08-28, 14:16
Medlem
Citat:
JPå senare tid så har jag dock börjat luta mer åt panpsykism, och andra mer intrikata frågeställningar inom kvantfysik med möjlig relevans för medvetandefilosofi.
Tolkar jag dig rätt i att du anser det är nödvändigt med exotiska naturfenomen för att förklara medvetandet, samt att dessa naturfenomen (i princip) kan beskrivas med matematiska modeller?

För mig framstår det som en motsättning. Matematiska modeller kan simuleras med konventionell fysik. I princip kan neuronerna göra en sådan simulering och existensen av en sådan möjlighet strider mot antagandet om nödvändighet.
Citera
2016-08-28, 15:02
Medlem
JohnCLillys avatar
Citat:
Tolkar jag dig rätt i att du anser det är nödvändigt med exotiska naturfenomen för att förklara medvetandet, samt att dessa naturfenomen (i princip) kan beskrivas med matematiska modeller?

För mig framstår det som en motsättning. Matematiska modeller kan simuleras med konventionell fysik. I princip kan neuronerna göra en sådan simulering och existensen av en sådan möjlighet strider mot antagandet om nödvändighet.

Kan inte säga att det är nödvändigt, jag är öppen för att hjärnan kan operera som en kvantdator. Det var två orelaterade uttalanden. Jag menade inte att man behöver använda sig av kvantberäkningar för att simulera medvetandet, men det är möjligt att det visar sig vara det. Men idag så är kommer det bästa inom matematiska modeller från mer konventionella metoder så som maskininlärning, bayesianska modeller och komputationell statistik som opererar probabilistiskt.

Förstod inte riktigt vad du menar med att de kan simuleras med konventionell fysik? Om du menar att kvantberäkningar kan simuleras konventionellt så ja, de kan de, men det går LITE snabbare om man nyttjar kvantmekaniska principer Är dock ej fysiker så vågar inte säga för mycket.

Ben goertzel är en intressant transhumanistisk matematiker som försöker skapa AGI, varnar dock för att han har en del "far-out" ideér även om han är en briljant tänkare.
Citera
2016-08-28, 16:03
Medlem
Citat:
Förstod inte riktigt vad du menar med att de kan simuleras med konventionell fysik? Om du menar att kvantberäkningar kan simuleras konventionellt så ja, de kan de, men det går LITE snabbare om man nyttjar kvantmekaniska principer Är dock ej fysiker så vågar inte säga för mycket.
Visst är det så att det finns ett problem med beräkningskomplexiteten. Att simulera superposition på en vanlig dator är dyrt, så att en sekund av realtid kanske tar tusen år att simulera.

Men prestanda handlar mer om kvantitet än kvalitet. Om vi tar oss tid att vänta i tusen år och låter den simulerade hjärnan tänka en sekund, skulle den då uppleva qualia och annat som vi förknippar med mänskligt medvetande?
Senast redigerad av WbZV 2016-08-28 kl. 16:22.
Citera
2016-08-28, 17:52
Medlem
JohnCLillys avatar
Citat:
Visst är det så att det finns ett problem med beräkningskomplexiteten. Att simulera superposition på en vanlig dator är dyrt, så att en sekund av realtid kanske tar tusen år att simulera.

Men prestanda handlar mer om kvantitet än kvalitet. Om vi tar oss tid att vänta i tusen år och låter den simulerade hjärnan tänka en sekund, skulle den då uppleva qualia och annat som vi förknippar med mänskligt medvetande?

Javisst, om den är tillräckligt avancerat modellerad så är det mycket möjligt. =D vad tror du?
Citera
2016-08-28, 18:40
Medlem
Citat:
Javisst, om den är tillräckligt avancerat modellerad så är det mycket möjligt. =D vad tror du?
Ja, för mig är det helt självklart och det gör också att jag anser att Chalmers hårda problem inte existerar.

Är det teoretiskt möjligt att simulera medvetandet så är det också möjligt att spara ned det på en usb-sticka. Och då kan vi göra saker med det som helt omkullkastar våra intuitiva föreställningar om vad medvetandet egentligen är. Klona det, plantera in falska minnen eller köra tiden baklänges. Eller övertyga det om att det är så komplicerat och märkvärdigt att det måste vara skapat av Gud och därför är helt omöjligt att simulera. Bara fantasin sätter gränser.
Citera
2016-08-28, 20:25
Medlem
JohnCLillys avatar
Citat:
Ja, för mig är det helt självklart och det gör också att jag anser att Chalmers hårda problem inte existerar.

Är det teoretiskt möjligt att simulera medvetandet så är det också möjligt att spara ned det på en usb-sticka. Och då kan vi göra saker med det som helt omkullkastar våra intuitiva föreställningar om vad medvetandet egentligen är. Klona det, plantera in falska minnen eller köra tiden baklänges. Eller övertyga det om att det är så komplicerat och märkvärdigt att det måste vara skapat av Gud och därför är helt omöjligt att simulera. Bara fantasin sätter gränser.

Är inte säker på hur det löser Chalmers "Hard-problem"? Bara för att något fungerar betyder det inte att vi förstår oss på det. Mycket av den senaste tidens tekniska innovationer bygger på kvantmekaniska principer, men vi förstår fortfarande inte hur det hela hänger ihop så att säga. Hur ska du ta reda på att den simulerade hjärnan är medveten? Det enda du kan göra är att anta det utifrån dess beteende. Det blir samma problematik som redan existerar idag.

Jag försöker bara poängtera ut att man fortfarande måste göra antaganden som inte kan bevisas vara "sanna".
Citera
2016-08-28, 21:12
Medlem
Citat:
Är inte säker på hur det löser Chalmers "Hard-problem"? Bara för att något fungerar betyder det inte att vi förstår oss på det. Mycket av den senaste tidens tekniska innovationer bygger på kvantmekaniska principer, men vi förstår fortfarande inte hur det hela hänger ihop så att säga. Hur ska du ta reda på att den simulerade hjärnan är medveten? Det enda du kan göra är att anta det utifrån dess beteende. Det blir samma problematik som redan existerar idag.

Jag försöker bara poängtera ut att man fortfarande måste göra antaganden som inte kan bevisas vara "sanna".
Jag trodde vi var överens om att alla naturkrafter ingick i simuleringen. Finns det någon komponent utanför simuleringen måste informationsflödet vara enkelriktat, då materian i sig enbart låter sig påverkas av naturkrafter. Om medvetandet finns utanför den simulerade modellen, så blir det till ett spöke som ser vad som händer men som inte kan påverka.

Ett passivt medvetande har ingen evolutionär relevans och det förefaller fullständigt orimligt att naturen i blindo skulle utveckla något så komplext som medvetandet till ingen nytta. Och hur avgör vi själva om vi har ett passivt medvetande? Det är i så fall kunskap vi aldrig kan kommunicera till någon annan. Åtminstone inte med världsliga kommunikationskanaler.

Jag löser inte Chalmers problem, jag nöjer mig med att konstatera att det inte finns.
Senast redigerad av WbZV 2016-08-28 kl. 21:19.
Citera
2016-08-28, 22:41
Medlem
JohnCLillys avatar
Citat:
Jag trodde vi var överens om att alla naturkrafter ingick i simuleringen. Finns det någon komponent utanför simuleringen måste informationsflödet vara enkelriktat, då materian i sig enbart låter sig påverkas av naturkrafter. Om medvetandet finns utanför den simulerade modellen, så blir det till ett spöke som ser vad som händer men som inte kan påverka.

Ett passivt medvetande har ingen evolutionär relevans och det förefaller fullständigt orimligt att naturen i blindo skulle utveckla något så komplext som medvetandet till ingen nytta. Och hur avgör vi själva om vi har ett passivt medvetande? Det är i så fall kunskap vi aldrig kan kommunicera till någon annan. Åtminstone inte med världsliga kommunikationskanaler.

Jag löser inte Chalmers problem, jag nöjer mig med att konstatera att det inte finns.

Och nu är vi tillbaka där vi började. För det första så är jag övertygad om att det du kallar "naturlagar" idag kommer att förändras över de närmaste hundra åren. Fysik som vi känner till det idag kommer att radikalt förändras i takt med tekniska innovationer och nya teorier.

"Materia" är som sagt ett väldigt knepigt begrepp om man är förståndig nog att acceptera representativitetsteorin inom perceptionsforskning.

Forskning av Libet och andra på senare tid( kan ej minnas namnet på författaren till artikeln) pekar mot att medvetandet har mindre influens över våra handlingar än vad vi tror. Det är möjligt att medvetandet är en biprodukt av hjärnans maskineri och då är det inte så orimligt längre.

Tack för att du klargjorde var du står. Nu tror jag att jag fått nog med spekulativt filosoferande för ett tag, tillbaks till universitetet imorn!

Passar också på att tipsa om "Vetenskapens världs" första avsnitt för säsongen, som faktiskt handlar om AI.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in