2017-02-11, 09:23
Medlem
Doctors avatar
EA kom väldigt billigt undan i tingsrätten. Får jag göra en förutspåelse så kommer hovrättsdomen att bli en chock för henne.

http://i.imgur.com/y60vril.jpg
Citera
2017-02-11, 09:56
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Har inte lusläst FUP men har för mig att någon (vill minnas att det var Martin) ville ha död på Madeleine för att "de skulle få tillgång till alla hennes pengar". Någon får gärna bryta in om jag har fel.

Dom flesta i "gänget" var skyldiga henne pengar och hon började tröttna på det och hotade med "mc-folk" som skulle driva in skulderna. Då enades "gänget" om att det bästa var att ta död på henne.
Citera
2017-02-11, 09:57
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
EA kom väldigt billigt undan i tingsrätten. Får jag göra en förutspåelse så kommer hovrättsdomen att bli en chock för henne.

http://i.imgur.com/y60vril.jpg
Ursäkta någon som bara följt tråden sporadiskt, inte fick hon väl 1.5 mån och samhällstjänst för medhjälp till mord? Så varför tror du att HR kan komma tänkas att ändra domen till medhjälp för henne?

Avslutningsvis så måste jag säga att hela det här persongalleriet av inblandade, från åtalade till de i periferin till brottsoffret självt - samtliga ger en känsla av att man kräks i munnen. Vidriga typer allihopa, var ingen förlust att offret gick hädan och verkligen ingen förlust att så många åkte i fängelse så länge. De har det nog mycket bättre i fängelset än vad de någonsin kan få i frihet!
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Dom flesta i "gänget" var skyldiga henne pengar och hon började tröttna på det och hotade med "mc-folk" som skulle driva in skulderna. Då enades "gänget" om att det bästa var att ta död på henne.
Smart att åka ut på en nattlig tur till skogen med dessa som "hon" hotat då!
Citat:
Ursprungligen postat av jonnajo88
Borlänge är bonnigt. Titta på alla inblandade packen. Inavlade, feta, fula och äckliga. Ja. Bönder!
Faktum är att jag aldrig träffat en enda normal människa från Borlänge.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-02-11 kl. 10:05.
Citera
2017-02-11, 10:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Ursäkta någon som bara följt tråden sporadiskt, inte fick hon väl 1.5 mån och samhällstjänst för medhjälp till mord?
Underlåtenhet att avslöja och häleri.
Citera
2017-02-11, 10:08
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1procentare
Orkar inte läsa allt.

Inte jag heller. Finns det någon kort sammanfattning som talar om med några få meningar vad varje person dömts för att ha gjort, tex X lade flagglinan om halsen, Y höll i, Z körde bilen osv?
Citera
2017-02-11, 10:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Inte jag heller. Finns det någon kort sammanfattning som talar om med några få meningar vad varje person dömts för att ha gjort, tex X lade flagglinan om halsen, Y höll i, Z körde bilen osv?
Från s. 174 i domen finns en "Det Bästa" där orsaken till respektive GMs dom sammanfattas.
Citera
2017-02-11, 10:44
Medlem
Drapåtrissors avatar
Kanske postad tidigare men tycker dom ser ut som inavlat slödder allihop. Varför har dom varselkläder? Kanske dom går ner lite i vikt på kåken.

http://imgur.com/yV03emi.jpg
Citera
2017-02-11, 10:50
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Kanske postad tidigare men tycker dom ser ut som inavlat slödder allihop. Varför har dom varselkläder? Kanske dom går ner lite i vikt på kåken.

http://imgur.com/yV03emi.jpg
Tror nog samtliga i den här tråden redan påpekat att det handlar om inavlat slödder.

Har för mig att det nämnts att de införskaffade varselkläderna i tron att de skulle få jobb. På bilden du länkar så skymtar man bilen mordet ägde rum i.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-02-11 kl. 10:52.
Citera
2017-02-11, 11:32
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aggressiv-kuk
Bönder? De är ju från Borlänge. En relativt stor stad.

Nja, de kommer ju från olika orter.
Citera
2017-02-11, 11:46
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freaklady
Fattar inte hur AL kunde komma undan så lindrigt?! Om åklagarna inte överklagar är det nåt allvarligt fel, iofs är hela rättssystemet ett stort fel :@
Enkelt uttryckt är hon dum i huvudet eller som det uttrycks i domen
Citat:
Undersökande läkare har i intyg enligt 7 § personutredningslagen den 21 oktober 2016 uppgivit att allvarlig psykisk störning vid undersökning och gärning kan misstänkas.

Anneli Lindström måste till följd av psykisk störning eller annan liknande orsak ha haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. Detta handlande eller bristen därpå bör även ha stått i samband med Anneli Lindströms bristande utveckling och omdömesförmåga, varför straffvärdet för hennes brottslighet uppgår till endast ett år och fyra månaders fängelse.
Edit: Påföljden blev dock bara 2 mån.
Senast redigerad av Orsa 2017-02-11 kl. 11:50.
Citera
2017-02-11, 12:26
Medlem
Lite tankar om påföljderna…

Jag har svårt att förstå att det inte blev en livstidsdom för JH men de andra fängelsedomarna var väl inte särskilt förvånande. Att JH dessutom fick ett lägre straff pga sin psykiska störning… ja, vad innebär det? Denna psykiska störning kan förmodligen inte behandlas och jag skulle gissa att den uttrycker sig genom bristande impulskontroll och aggressivitet. Även om det kan ge en förklaring till att han var så aggressiv vid mordet så torde väl det inte vara en anledning till att ge honom ett lägre straff utan snarare tvärtom?

Enligt vad som framkommit i FUPen och det som står i domen tycker jag inte att övriga beslut är förvånande. Att AL och EA frikänns för medhjälp, ja känslomässigt är det för jävligt men vad har de egentligen gjort som skulle innebära att de skulle dömas för medhjälp? EA är väl den som jag tycker ligger närmast till hands för att ha blivit dömd iom hennes påhejande av de andra. Men AL… även om hon visste om att mordet skulle ske (vilket hon också är dömd för) så finns det väl inte tillräckligt mycket som tyder på att hon varit delaktig? Att hon var med i bilen innebär inte att det är bevisat att hon visste att de skulle ske just då och inte heller att hon på något sätt hjälpte till. Att DM inte blir dömd för underlåtenhet… Ja, med all sannolikhet var han medveten om vad som skulle hända. Har svårt att tro att han var ovetande eftersom EA mycket väl visste och de var nykära vid tillfället, men det handlar väl om vad som kan bevisas

Det sorgliga är väl det som framkommer om MJ, AL, EA och ME.
Citat:
MJ ett handikapp som visat sig även inför rätta och det kan inte uteslutas att hon inte förstått vare sig vad de medtilltalade menat eller vad polisen frågat henne om.
Vilken mental nivå ligger hon egentligen på?

Map brottsligheten för AL, EA och ME är straffvärdet lite varierande men ett år och lite mer och omdömet för alla tre är densamma:
Citat:
XX måste till följd av psykisk störning eller annan liknande orsak ha haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande eller brist därav. Detta bör även ha stått i samband med XX bristande utveckling och omdömesförmåga, varför straffvärdet för hennes brottslighet uppgår till endast XX.
Men eftersom de anses behöva andra insatser förutom fängelse så blir fängelsetiden symbolisk och redan avtjänad under häktning. Så tolkar jag det.

Bristande utveckling och omdömesförmåga… Utan att veta skulle jag gissa på att det till stor del beror på hur deras mödrar levde under graviditeten och frågan är om de inte själva gett upphov till ännu en generation med liknande problem. Det enda man kan hoppas på är att deras barn är placerade i bra fosterhem så att de kan få en chans till en bra start i livet. Att vara underbegåvad innebär inte per automatik att man inte har en chans.
Senast redigerad av tagmaster 2017-02-11 kl. 12:29.
Citera
2017-02-11, 13:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Ok, så han har skrivit så själv? Då fattar jag!
Japp, han är en Ganster på livet hårda skola. Dessutom beskriver han sig med följande:
Citat:
jag är snäll om ni är snälla i mot mej är ni inte det så får ni ett rent helvete

https://www.facebook.com/perolov.hofflinger.9

Han fick väl kanske det han eftersträvade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in