2016-08-05, 02:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Om du hade läst efterföljande konversationer som jag uppmanade (och inte bara det inlägget jag citerade) så hade du kanske avstått ifrån att påstå något så fånigt som det jag fetade ovan.

Apropå konstig.. Vill du formulera om ovanstående?
Det vore även på sin plats om du läste på lite om etik. Människan gör förvisso sina val, men det är på olika nivåer - alla är inte taktiska för stunden utan somliga är snarare strategiska. (Bara för att man bjuder en gång räcker ju inte för att man kan kallas för "generös".)

Men det är du som postar inlägget där du säger att det finns flera samstämmiga från varandra oberoende källor som vittnar om att hon var generös. Vittnena, var och en av dem var för sig, måste rimligtvis noterat det vid fler antal än en gång för att använda det som en slags karaktärsbeskrivning (Nisse har sett det tre gånger, Pia har noterat det fyra gånger, Hasse har märkt det vid tre tillfällen etc). Är det dessutom oberoende av varandra så är det väl inte 10 pizzabagare som lämnar uppgift om samma besök?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-05 kl. 03:02.
Citera
2016-08-05, 03:20
Medlem
Citat:
Jag postar ett inlägg och uppmanar att man kollar vidare lite själv i tråden. Är ni helt söndercurlade, eller?

Det är rätt sorgligt att ni inte själva kan inse hur löjliga ni är som t.o.m. bortser från exmakens utlåtande om BO bara för att det inte passar in med era egna förbestämda åsikter.
Visst, media förmedlar aldrig hela bilden, men klarar ni verkligen inte av att sålla uppgifter? Måste verkligen andra servera uppgifter styckvist och sedan kan ni avgöra dess värde?

Han kan ju sett en sida av henne medan andra sett andra sidor. De umgicks ibland, knske t.o.m. ofta men knappast 24/7 och att de gemensamt umgicks med gänget. Exmakens uppgifter som de uttrycktes i intervjun motsäger inte nödvändigtvis att hon var generös och bjöd vid flera eller några tillfällen. Ex maken uppger att han uppmanat Madeleine att sluta umgås med gänget (och att han ev. ansåg att hon utnyttjades). Madeleine bestämde därefter att åka och grilla och festa med gänget och det var sista som någon hörde från Madeleine. Det är alltså främst Madeleine som bortsåg från exmakens utlåtande.

I domstolen kommer de att stycka upp kausalitetsförloppet för att se hur det det kan subsumeras i ordalydelsen i den valda brottsrubriceringen (paragrafen).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-05 kl. 03:31.
Citera
2016-08-05, 03:31
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kan ju sett en sida av henne medan andra sett andra sidor. Exmakens uppgifter som de uttrycktes i intervjun motsäger inte nödvändigtvis att hon var generös och bjöd vid flera eller några tillfällen.
Du inser inte det problematiska i ditt resonemang när det bara är oinsatta här som försöker påvisa att det skulle (kunna) finnas andra (riktigt fula) sidor?
Du menar att hon typ ska ha dolt sina "fula sidor" i samband med skiljsmässan, eller?
Senast redigerad av linkebodabo 2016-08-05 kl. 03:33.
Citera
2016-08-05, 03:50
Medlem
Citat:
Du inser inte det problematiska i ditt resonemang att det bara är oinsatta här som försöker påvisa att det skulle (kunna) finnas andra (riktigt fula) sidor?
Du menar att hon typ ska ha dolt sina "fula sidor" i samband med skiljsmässan, eller?

Nä, det menar jag inte. Problemet med många missbrukare är att de tämligen ofta söker sig till umgänge som inte precis tar fram deras bästa sidor. Det är liksom innebörden av begreppet "destruktiva förhållanden". Premisserna gäller inte umgänge med vem som helst i allmänhet utan triggas i regel av andra "dåliga personer" (d.v.s personer med diverse problem som ställer till det i deras vardag och umgänge med andra, funktionshinder, missbruk, psykisk sjukdom etc). Relationen med exmaken kanske fungerar för att de kan kommunicera och lyssna på varandra och precis förstå varandra (det behöver inte heller handla om språkbruk, folk som låter fan åt varandra ofta kanske ändå respekterar varandra). Vissa kanske man kopplar så bra med att man nästan inte behöver säga något alls med, att man kan ha väldigt sparsam verbal kommunikation med utan tystnaden stör (som vissa kan uppleva obehaglig).
Om Madeleine hade några sämre sidor är det inte säkert att mannen kände till dem, inte för att hon skulle gömt i någon förslagenhet men bara att de kanske inte triggas i umgänget med honom?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-05 kl. 03:53.
Citera
2016-08-05, 04:38
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Nä, det menar jag inte. Problemet med många missbrukare är att de tämligen ofta söker sig till umgänge som inte precis tar fram deras bästa sidor. Det är liksom innebörden av begreppet "destruktiva förhållanden". Premisserna gäller inte umgänge med vem som helst i allmänhet utan triggas i regel av andra "dåliga personer" (d.v.s personer med diverse problem som ställer till det i deras vardag och umgänge med andra, funktionshinder, missbruk, psykisk sjukdom etc). Relationen med exmaken kanske fungerar för att de kan kommunicera och lyssna på varandra och precis förstå varandra (det behöver inte heller handla om språkbruk, folk som låter fan åt varandra ofta kanske ändå respekterar varandra). Vissa kanske man kopplar så bra med att man nästan inte behöver säga något alls med, att man kan ha väldigt sparsam verbal kommunikation med utan tystnaden stör (som vissa kan uppleva obehaglig).
Om Madeleine hade några sämre sidor är det inte säkert att mannen kände till dem, inte för att hon skulle gömt i någon förslagenhet men bara att de kanske inte triggas i umgänget med honom?
Likväl är den möjligheten grundlös och bara något som oinsatta här har försökt påvisa. I ditt fall är det en anhörig till BO som ska tillrättavisas. Verkligen finfina poäng till dig.
Citera
2016-08-05, 07:18
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:

Huvudet på spiken.
Citera
2016-08-05, 09:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Precis, alltså var hon troligen inte "i klorna" på "gänget", utsatt och hjälplös. Hon hade en fri vilja och använde den.

Vilka ekonomiska transaktioner som funnits och vilka avtal som gjorts mellan BO och MGM är än så länge oklart. Vad får dig att dra slutsatsen att BO hamnade i knipa och att hon var en "kassako"?

Du har fått det om bakfoten. Jag kräver ingenting, vad får du det ifrån? Det enda jag har reagerat på är att en del postare har bestämt sig för att BO var ett offer innan hon mördades, det finns ännu inga klarheter kring detta. Naturligtvis blir hon ett offer så snart hon blir maktlös i samband med att mordet iscensätts; men innan kan BO likaväl själv ha varit förövare (oegentligheter med de som senare mördade henne). Att jag håller den möjligheten öppen verkar vissa postare inte tåla, istället för att argumentera och analysera i ämnet öser de invektiv över mig.

MGM och BO verkar vara personer med svåra biografier, deras gemensamma förehavanden innan mordet kanske växlade mellan att vara utsatt och förövare. Det vill säga ett symbiotiskt medberoendeförhållande mellan BO och mördarna.
Jag har aldrig påstått att hon inte hade en fri vilja, senast igår kväll föreslog jag hur det kunde gått till när boendet ordnades. Inte heller har jag dragit några slutsatser om kassako, däremot har en användare i tråden berättat hur denne uppfattade det. Plus att ju faktiskt polisen tror att det är ett ekonomiskt motiv.
Det jag inte gör är att misstänkliggöra hennes val och försöka dra nån rät linje till vad som hände. Inte heller tror jag hon är medskyldig till sitt öde; det är väl den inställningen som gör att du drar på dig andras irritation.
Citera
2016-08-05, 10:17
Medlem
Citat:

Vad men ar du med detta, utveckla!!
Om Madeleine hade några sämre sidor är det inte säkert att mannen kände till dem, inte för att hon skulle gömt i någon förslagenhet men bara att de kanske inte triggas i umgänget med honom.
Låter lite märkligt, att analysera att saker triggas igång med olika personer... alltså, har inte människan ett eget val, utifrån sig själv, att vara den man är, med alla människor??
Utveckla gärna så att man förstår vad du menar
Citera
2016-08-05, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har aldrig påstått att hon inte hade en fri vilja, senast igår kväll föreslog jag hur det kunde gått till när boendet ordnades. Inte heller har jag dragit några slutsatser om kassako, däremot har en användare i tråden berättat hur denne uppfattade det. Plus att ju faktiskt polisen tror att det är ett ekonomiskt motiv.
Det jag inte gör är att misstänkliggöra hennes val och försöka dra nån rät linje till vad som hände. Inte heller tror jag hon är medskyldig till sitt öde; det är väl den inställningen som gör att du drar på dig andras irritation.

Tack Dream Twister,
Alla här på tråden, och faktiskt utanför tråden in real life
Får information från media om hur polisen ser på de saker som framkommit,
Och här på tråden har vi alla faktiskt tillgång till häktningsprotokoll, etc.
Polisen väljer att "agera" utifrån utredningar, och hur de uppfattar vad som kommer fram i dem.
Exempel, två personer var misstänkta för underlåtenhet att avslöja mord, blev sedemera omhäktade, där rubriceringen skärptes till medhjälp till mord.
Jag antar, att poliserna i denna utredning, som i alla utredningar får fram vad som hänt, och vem som GJORT VAD.
Det är väl syftet med en utredning kan jag tänka då.
Så oavsett, om MGM eller BO umgicks, och på vilka premisser de umgicks, tar polisen ingen notis om.
Det är ett mord som skall utredas, och huruvida de varit påverkade eller inte, kränkta eller inte, spelar ingen roll.
Det som ska komma fram, är hur planeringen, dådet, och de efterkommande utspel har gått till.
Då det är så enkelt, mord är icket lagligt här i sverige, och det är sveriges lagar som skall efterföljas här.
Och om det är någon som på något sätt vill "hitta ursäkter" för att det skulle kunna vara förmildrande orsaker till ett mord som är planlagt, pådrivet av någon, individer som tystar ner vad de gjort, låter offret "ligga" i ett gruvhål i två veckor, utan att lyfta ett enda finger för att de har på något sätt känt sig kränkta, hotade eller något åt det hållet, varför gick inte de till polisen då, om de upplevde att BO, på något sätt skulle utgöra ett hot mot dem..eller de fakto har hotat dem på något sätt? Det finns inga lagar, eller förmildrande omständigheter, som säger "jag kände" mig hotad, därför planerade jag, att mörda nn. Därför mördade jag nn, därför lät jag nn, ligga i ett gruvhål i två veckor.. för att jag kände mig hotad, kränkt?? Om någon kan ta fram den lagen, att det finns förmildrande, för planlagt mord, vore jag tacksam!!
Om det skett i vredesmod, helt plötsligt vid ett handgemäng, hade det resonemanget kanske fungerat. Alttså det var inte med ett ont uppsåt, utan det hände, och gick för långt..och för mig är det en avsevärd skillnad.
Det spelar ingen roll, om alla inblandade var missbrukare eller icke, det spelar ingen roll vilket social grupp de tillhör, ett planlagt mord, är just ett planlagt mord, oavsett social grupp.
Senast redigerad av knepplenning 2016-08-05 kl. 10:58.
Citera
2016-08-05, 11:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Sex misstänkta för mord, tre för medhjälp.
Nästa fredag går häktningarna ut, då får vi en indikation på hur starkt åklagarsidans fall är. Det ska bli intressant att se.
Citera
2016-08-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Sex misstänkta för mord, tre för medhjälp.
Nästa fredag går häktningarna ut, då får vi en indikation på hur starkt åklagarsidans fall är. Det ska bli intressant att se.

Ja, hur mycket vi gärna vill tro att vi förstår, och tror oss veta, så är ju fupen, det åklagaren utgår ifrån, vilka åtal som ska väckas, oavsett social grupp, missbruk eller inte.. och det är väl på nått sätt det som är poängen. Sedan spelar det ju ingen roll, hur missbrukare fungerar i detta fall, om de nu var det..
Citera
2016-08-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Tack Dream Twister,
Alla här på tråden, och faktiskt utanför tråden in real life
Får information från media om hur polisen ser på de saker som framkommit,
Och här på tråden har vi alla faktiskt tillgång till häktningsprotokoll, etc.
Polisen väljer att "agera" utifrån utredningar, och hur de uppfattar vad som kommer fram i dem.
Exempel, två personer var misstänkta för underlåtenhet att avslöja mord, blev sedemera omhäktade, där rubriceringen skärptes till medhjälp till mord.
Jag antar, att poliserna i denna utredning, som i alla utredningar får fram vad som hänt, och vem som GJORT VAD.
Det är väl syftet med en utredning kan jag tänka då.
Så oavsett, om MGM eller BO umgicks, och på vilka premisser de umgicks, tar polisen ingen notis om.
Det är ett mord som skall utredas, och huruvida de varit påverkade eller inte, kränkta eller inte, spelar ingen roll.
Det som ska komma fram, är hur planeringen, dådet, och de efterkommande utspel har gått till.
Då det är så enkelt, mord är icket lagligt här i sverige, och det är sveriges lagar som skall efterföljas här.
Och om det är någon som på något sätt vill "hitta ursäkter" för att det skulle kunna vara förmildrande orsaker till ett mord som är planlagt, pådrivet av någon, individer som tystar ner vad de gjort, låter offret "ligga" i ett gruvhål i två veckor, utan att lyfta ett enda finger för att de har på något sätt känt sig kränkta, hotade eller något åt det hållet, varför gick inte de till polisen då, om de upplevde att BO, på något sätt skulle utgöra ett hot mot dem..eller de fakto har hotat dem på något sätt? Det finns inga lagar, eller förmildrande omständigheter, som säger "jag kände" mig hotad, därför planerade jag, att mörda nn. Därför mördade jag nn, därför lät jag nn, ligga i ett gruvhål i två veckor.. för att jag kände mig hotad, kränkt?? Om någon kan ta fram den lagen, att det finns förmildrande, för planlagt mord, vore jag tacksam!!
Om det skett i vredesmod, helt plötsligt vid ett handgemäng, hade det resonemanget kanske fungerat. Alttså det var inte med ett ont uppsåt, utan det hände, och gick för långt..och för mig är det en avsevärd skillnad.
Det spelar ingen roll, om alla inblandade var missbrukare eller icke, det spelar ingen roll vilket social grupp de tillhör, ett planlagt mord, är just ett planlagt mord, oavsett social grupp.
Delar helt och fullt din uppfattning.
Bra också när deras sk vänner och bekanta ställs inför fullbordat faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in