Citat:
Ursprungligen postat av
whak
Precis som med min källa.
Den personen blev totalt chockad.
Personen visste att dom höll på med en del skit men inte på den här nivån.
Det är ju inte så konstigt. Mig veterligen är det väldigt ovanligt bland svenskar att så här många är kopplade till ett mord, trots att de misstänkta inte har ett digert belastningsregister med våldsbrott och liknande. Det är ju inte bara de inblandade karaktärerna som får det här fallet att sticka ut bland alla svenska mordfall jag har tagit del av. Undantaget är möjligtvis s.k. hedersmord utförda av invandrare (förefaller i regel vara kurder i de fall jag har tagit del av från Sverige). Mindre ovanligt är det däremot med att ett mord utförs av en ensam person, alternativt med en partner inblandad, som tidigare inte har grova våldsbrott bakom sig och kanske förefaller statistiskt sett mindre sannolik som brutal mördare (t.ex. en ung tjej).
Ett par av de misstänkta verkar ha försökt odla någon slags "outlaw"-image, men det verkar ju snarare handla om fantasier och dagdrömmar från deras sida, då det är ju uppenbart inte alls frågan om några kallhamrade, mordiska kriminella gängmedlemmar. Samtidigt ger ju både kända uppgifter och intrycket av dem på nätet bilden av att något är fel hos de flesta eller samtliga inblandade. Jag skulle väl försiktigt hävda att åtminstone några som personer snarare liknar beskrivningarna av en del som tvångssteriliseringarna en gång i tiden speciellt riktade in sig på (t.ex. kvinnor som skaffar stora mängder barn utan att kunna ta hand om en endaste av dem).
Det blir intressant att få ta del av FUP m.m. Jag tvivlar inte på att det finns säkert ett ganska banalt och vanligt motiv i grunden, som t.ex. pengar, men det finns ju en hel del frågeställningar om det även kan ha inkluderat mer personliga motiv, samt kring det sociala samspelet mellan alla medverkande, t.ex. hur många som visste om det hela i förväg och vilka som har fått kännedom om det hela i efterhand. När det gäller att det förefaller ha varit åtminstone till viss del planerat, men likväl utfört på ett sätt som tämligen idiotsäkert bäddade för att de skulle åka fast, så misstänker jag att det kommer helt enkelt förklaras av kognitiva och intellektuella begränsningar hos de inblandade, dels av biologisk och personlighetsmässig karaktär, kanske dels förstärkt av missbruksproblematik. Jag misstänker att när jag väl har fått ta del av FUP, så kommer hela fallet i första hand fortsätta att bara kännas dumt och deprimerande.
Fallet berör mig illa av den enkla anledningen att jag inte brukar se ned på människor enbart utifrån vilka de är (jag ogillar t.ex. det ständiga tjatet om "wt"), utan enbart utifrån om folk gör väldigt fula och oacceptabla saker. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte efter att ha tagit del av persongalleriet i det här fallet inte känner mig lite illa berörd av redan personerna i sig. Det ger mig väl lite dåligt samvete och initialt kände jag väl nästan någon slags medlidande med några av de misstänkta, då det känns som något har gått fel redan långt innan mordet skedde (ja, kanske redan i tidigare släktsteg, med tanke på ett par anhöriga som har figurerat i fallet). Möjligtvis försvinner den känslan när jag väl får ta del av FUP, då åtminstone en av de inblandade har beskrivits som en genuint otrevlig människa.