2016-07-02, 19:24
Medlem
Hej!
Köpte ett demo-ex på Mediamarkt idag och hur fan får jag bort deras användare som redan sitter på datorn?!?! Han som var där och hjälpte sa att jag skulle starta om datorn och hålla in shift medans dator startas men då händer fan inget och dator bootar som vanligt in i Windows 8 igen...
Sitter dessutom ett jävla lösenord på användare så kan inte ta bort den också.....
Om jag skulle installera om laptopen skulle inte alla drivrutiner fara då också?
Citera
2016-07-02, 19:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Lättast är så klart att höra av sig till denna säljare eller aktör för vidare hjälp.

Men hade jag varit dig så hade jag utfört en ny och ren installation. Men som du nämner så ryker allt samt drivrutiner. Men detta går att hämta hem på nytt från datorns tillverkarewebb.
Citera
2016-07-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoluT1on
Hej!
Köpte ett demo-ex på Mediamarkt idag och hur fan får jag bort deras användare som redan sitter på datorn?!?! Han som var där och hjälpte sa att jag skulle starta om datorn och hålla in shift medans dator startas men då händer fan inget och dator bootar som vanligt in i Windows 8 igen...
Sitter dessutom ett jävla lösenord på användare så kan inte ta bort den också.....
Om jag skulle installera om laptopen skulle inte alla drivrutiner fara då också?

När datorn har startat och du tittar på inloggningsskärmen, tryck på starta om med shift nertryckt samtidigt.

Detta ska fungera, annars gör du fel.

Om du skriver vilket fabrikat det rör sig om, så är det möjligt att andra lösningar finns.
HP brukar köra med F11 vid uppstart t. ex.
Citera
2016-07-02, 19:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoluT1on
Hej!

Du har fått ett svar på hur du ominstallerar/fabriksåterställer datorn men om du vill få en ny "ren" installation utan s.k bloatware så laddar du ner en ny W8 ISO vilken alltid även innehåller drivisar. Datorn blir smidigare och bättre fungerande efter en sådan.

Nya specialgjorda drivisar för just din modell finns på tillverkarens hemsida där kan du också finna de program för datorn som eventuellt kan vara bra att ha.
Citera
2016-07-02, 22:41
Medlem
Polyklorfenols avatar
Hämta ner Windows 10 när du ändå håller på. Inte vill du väl ha Windows 8.1?

Licensen ligger i datorns hårdvara, så den fungerar även för Windows 10.

Då kan du sopa bort allt på disken, även återställningspartition. Som redan nämnts är det bara att hämta de drivrutiner och stödprogram (för funktionsknappar eller On Screen Display) du behöver på tillverkarens hemsida.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Citera
2016-07-02, 22:46
Medlem
Polyklorfenols avatar
Kolla förresten så att de inte har lagt in lösenord i BIOS. Det råkade en kund till mig ut för då han köpte demodator från MediaMarkt. Jobbigt att inte kunna ändra boot-ordning eller andra systeminställningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in