2016-07-02, 16:56
Medlem
Ribbentrops avatar
Hejsan

Min dator har börjat krascha slumpmässigt genom att frysa så att jag måste starta om den. Detta har börjat ske den senaste veckan och har aldrig haft ett liknande problem förr. Jag testade att ominstallera Windows för att se om det löste problemet men utan framgång. Det jag kan tänka har ändrats sedan innan är att jag började spela GTA 5 som har haft problem med att krascha. Spelet kraschar lite då och då också på samma sätt (att datorn fryser sig) men datorn kraschar även när jag inte spelar.

Windows säger att det är problem med grafikmaskinvaran vilket jag hittade via kontrollpanelen. Jag bifogar kraschrapporten:

Jag har ingen aning vad detta innebär, så om någon kan hjälpa mig hade det varit tacksamt. Jag har de senaste drivrutinerna installerade till mitt grafikkort. Bifogar även information om grafikkortet:

http://i66.tinypic.com/2eezh3o.png

Kör Windows 7, 64-bit.

Om mer information behövs så skickar jag det, har inte direkt någon koll på exakt vad som behövs vetas. Tack på förhand!
Citera
2016-07-02, 17:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hur ligger temperaturen på komponenterna? Inga dammråttor runt komponenterna/nätagget? Provat med någon äldre drivrutin till grafikkortet?
Citera
2016-07-02, 17:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2016-07-02, 17:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Har du gjort ren datorn det senaste?
Det låter nämligen som klassiska symptom på att diverse fläktar, framförallt grafikkortsfläkten i det här fallet, som är så fyllda med damm att de inte kan göra sitt jobb att transportera bort värme.

Så börja med det!
Citera
2016-07-02, 18:01
Medlem
Ribbentrops avatar
Jag testade att dammsuga datorn nu. Det fanns en del damm, främst kring fläkten på grafikkortet, som jag tog bort. Det borde vara det i så fall eftersom det låg just vid grafikkortet. Om det inte fungerar så återkommer jag, tack för hjälpen!
Citera
2016-07-02, 18:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och att dammsuga ut dammet är inget bra. Detta har tagits upp hur många gånger som helst på forumet. Köp en flaska tryckluft eller åk ner till någon bilverkstad och blås rent med ren tryckluft.

Du måste får bort allt damm.
Citera
2016-07-02, 18:39
Medlem
Beroende på hur gammalt moderkortet är så kan man misstänka kondensatorerna.
Kolla ovansidan på nämnda komponenter och se om ovansidan på dom buktar uppåt.
Tyvärr så gör det så på flera på mitt kort och eftersom det är gammalt så är det frågan om man inte ska göra sig av med eländet och satsa på nytt..
Citera
2016-09-04, 22:06
Medlem
Ribbentrops avatar
Testade att rengöra datorn med tryckluft och har fått bort så mycket damm som jag kunde. Datorn blev bra igen ett tag men har nu de senaste dagarna kraschat mycket återigen. Först kraschade det när jag skulle testa Battlefield 1 för någon dag sedan så uppdaterade drivrutinerna men sen började den krascha ännu mer nu när jag tänkte spela COD: Black Ops. Ändrade tillbaka till gamla drivrutinen vilket fick datorn att visserligen krascha mindre men ändå ibland. Någon som har en aning om vad som kan göras?

Kollade dessutom kondensatorerna på moderkortet men såg inget fel där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in