2005-11-30, 16:56
Medlem
Nasonexs avatar
hur gör ni då allt ni brukar laga känns tråkigt, meningslöst och bara skit?

sitter här och är ashungrig.. känner inte för att laga något jag har hemma, känner inte för att gå och handla för jag vet inte vad jag vill äta, känner absolut inte för skräpmat, känner inte för att stoppa buken full med bröd bara för att bli av med hungern.

Citera
2005-11-30, 17:01
Medlem
Bottenskraps avatar
Gå till någon sjysst restaurang och ät något annat än skräpmat?
Citera
2005-11-30, 17:01
Medlem
Snövits avatar
Posta vad du har hemma så kan säkert många här ge dig nya idéer. Man snurrar lätt i sitt eget hamsterhjul och lagar samma slags mat varje dag.
Citera
2005-11-30, 18:22
Medlem
Katarsiss avatar
Dafgårds lasagne eller annan mikromat. Funkar skitbra då man vill ha mat men inte vill laga till den.
Citera
2005-12-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nasonex
hur gör ni då allt ni brukar laga känns tråkigt, meningslöst och bara skit?

sitter här och är ashungrig.. känner inte för att laga något jag har hemma, känner inte för att gå och handla för jag vet inte vad jag vill äta, känner absolut inte för skräpmat, känner inte för att stoppa buken full med bröd bara för att bli av med hungern.

det krävs säkert en del självdisciplin att laga mat bara för sig själv (och det er väl det du gör?). kanske du skulla försöka läsa nogra kokböcker med diversa ämnen: italiensk mat, thai, latinamerikansk, klassiskt svensk; eller varierande tillberedningsmetoder, braisering (er ju jättebra under vintern), grillning (på panna) etc.; eller kanske om specifika kategorier som t.ex. rotfrukter, gris, fisk - ofta ka man uppmärksammas på nogot som er billigt och bra som man inte har försökt sig med före (har du nogongång grillat en flanksteak, kanske?).

det bruker fungera ganska bra som inspiration för mig, men jag läser ju kokböcker i stället för deckare!
Citera
2005-12-01, 13:16
Medlem
Squalos avatar
Det är alltid bra att ha något som är "typ färdigt" hemma. Så slipper man "laga" mat, bara att stoppa i micron eller ugnen.

Ostkaka kan man ha, det är gott. Inte så nyttigt men en variation till vitt bröd iaf...

Laga extra mycket när du lagar och frys in.
Citera
2005-12-01, 13:42
Medlem
Cobra Styles avatar
Vill du hitta lite "enkel" inspiration ? Gå in på www.arla.se och kolla recepten . De är både enkla , få ingredienser, och snabba att göra och de är GODA !

Tips på inköp :

Kött : Kycklingfilé, fryst fläskfilé, nötfärs,falukorv
Grönt: tomat ,gurka,paprika,gullök, vitlök
Kolhydrater: Råris, fullkornspasta, Cous Cous
Mejeri: Mixa olika creme fraise med olika smaker (Paprika/Chili är en favvo)matlagningsyogurt, matlagn.grädde
Övrigt: Soya, ketchup, sweet chili sås , jordnötter,salt,peppar

Med detta har du en hyffsad grund för att göra många rätter .

Nga enkla och välsmakande tips :

hacka gullök o strimla kycklingfilé, bryn dessa i panna , salta o peppra , häll i 1-2 creme fraise Paprika/Chili , rör om , strimla lite paprika-lägg i , häll i 1 dl sweet chili sås, alldeles innan du tar av pannan så tillsätter du en näve jordnötter .
Koka fullkornspasta , Cous Cous ell råris till.

Tar max 7 minuter o smakar smaskens !

annars

hacka gullök o strimla en falukorv , bryn dessa , salta o peppra , häll i en 2 dl matlagningsgrädde, rör om , tillsätt 1-2 msk tomatpure och 1 rejält kläm med ketchup , rör om , smaka av .

Min egna "Korv Stroganov" . tar max 7 minuter och smakar smaskens !

eller

hacka lök och skiva fläskfilé , bryn dessa , salta o peppra , tillsätt en matlagningsyogurt och lite soya och sweet chilisås, gör ev såsen lite tjockare med majsredning . Jordnötter är frivilligt .Koka fullkornspasta , Cous Cous ell råris till.

Tar max 4-5 minuter och smakar smaskens !

Jag tolkar det som att du e singel ? Gör då stora satser av dessa och frys in , så slipper du detta dilemma varje dag , bara att plocka fram en färdig rätt ur frysen och värma på ! ! !

Flera liknande recept finns på Arlas hemsida .

Lycka till !
Citera
2005-12-01, 19:40
Medlem
Nasonexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Nga enkla och välsmakande tips :

hacka gullök o strimla kycklingfilé, bryn dessa i panna , salta o peppra , häll i 1-2 creme fraise Paprika/Chili , rör om , strimla lite paprika-lägg i , häll i 1 dl sweet chili sås, alldeles innan du tar av pannan så tillsätter du en näve jordnötter .

Tar max 7 minuter o smakar smaskens !

Lycka till !

gjorde den just... GRYMT GOD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in