• 1
  • 2
2016-07-02, 16:12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Hej.

Jag har börjat meditera för att liksom djupt analysera vad jag har tidigare gjort och hitta ett svar på just det problemet.

Min ställning var inte att sitta rakt upp med benen i kors. Jag testade det först, men fick spänningar i ryggen. Så jag lade mig ner istället på golvet.

Det jag gjorde är att skapa lugn och inte tänka på något. Bara finna ett lugn. Sedan när jag kände mig avslappnad och lugn så försökte jag föreställa mig att jag var i jobbiga situationer när jag har känt påfrestningar och osäkerhet. Samtidigt försöker jag ta med lugnet och säkerheten som jag har just skapat. Så när jag nästa gång hamnar i en liknande situation så ska jag då lätt kunna plocka fram detta lugn.

Jag kände inte någon speciell effekt av dagdrömmning eller "flög iväg". Däremot kände jag att jag fick tid att jobba lite med mig själv och tänka över det jag har gjort.
Det jag skulle bli bättre på är att kunna mer föreställa mig att jag just nu befinner mig i denna situation som jag var förut. Hur gör jag då?

Har jag gjort rätt? Det är så här man mediterar ?
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2016-07-02 kl. 16:21.
Citera
2016-07-02, 17:03
Medlem
BenHornes avatar
Spelar det någon roll om det klassas som meditiation, som dessutom har massvis olika variationer och definitioner? Ger det ett positivt utfall, fortsätt att utveckla ditt innre! När du känner att du inte verkar nå längre, läs diverse litteratur inom området. Rekommenderar Susan Blackmores "Ten zen questions".
Citera
2016-07-02, 17:49
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Spelar det någon roll om det klassas som meditiation, som dessutom har massvis olika variationer och definitioner? Ger det ett positivt utfall, fortsätt att utveckla ditt innre! När du känner att du inte verkar nå längre, läs diverse litteratur inom området. Rekommenderar Susan Blackmores "Ten zen questions".

Jag har faktiskt funderat på yoga för yoga så har man ett mål att uppnå - total frihet i psyke och fysik.
Det finns en bok som jag funderar på att införskaffa för att träna bli en bättre person - Light On Yoga.

Denna bok handlar om fysiska övningar för att bli smidig vilket anses som en frihet. Boken behandlar också andningsövningar som ger frihet i psyket också.
Citera
2016-07-02, 19:26
Bannlyst
funkar det ens att meditera?

vad är syftet? hur länge ska man göra? måste man ha speciella religion typ buddhist för att göra detta eller kan man va kristen.

sorry for min brist av kunskap om detta.
Citera
2016-07-02, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit

vad är syftet? hur länge ska man göra? måste man ha speciella religion typ buddhist för att göra detta eller kan man va kristen.

Nej det funkar inte ens att meditera, det är knappast så enkelt som att bara sätta sig ner, blunda, hålla käften och fokusera på andningen.

Syftet är att inte bajsa på sig varje gång man äter kantareller.

För att det ska funka för någon att kunna meditera måste man:

1. Ha en kandidatexamen i "Meditation and Buddhism" från Handelshögskolan I Stockholm.
2. Vara oskuld och aldrig ens tittat på motsatt kön.
3. Vara könsstympad och ätit halalslaktat samt veganskt hela livet.
4. Bära Tiger of Sweden-kalsonger dygnet runt.
5. Ha en lägenhet i Puerto Rico.
6. Ha en dator för minst 35 000.
6.5. Beckna fett m zattla i centrum.
7. Lära sig svenska och sluta ställa efterblivna frågor som du enkelt kan ta reda på genom annat håll.
Senast redigerad av FX5000 2016-07-02 kl. 19:51.
Citera
2016-07-02, 22:23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit

Det handlar om att man ska få tid att jobba med sig själv lite. Meditera betyder inte att man vilar upp sig eller laddar upp krafterna, det gör du när du sover.

Jag tror jag ska gå över till hatah yogan. Den behandlar både meditation på en annan nivå (andningsövning). Yogan har dessutom ett mål man ska följa - total frihet för kroppen och psyke.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2016-07-02 kl. 22:26.
Citera
2016-07-02, 22:39
Medlem
Jag har kört på meditation och andövningar till youtubevideos för chakran och så, shiiiit säger jag bara! hade innan jag testat detta ingen aning hur kraftigt det är. man känner hela energin och kan flytta den med tanken och fokuserar jag på plexus (vid magen) så rör det sig och magen flyttar sig syligt.

och när jag gör det här meditations övningarna klickar det till i hjärnan och man kan känna en direkt ändring i sg själv och hur man tänker och uppfattar verkligheten annorlunda.

men alltså en gång jag gjorde de här övningarna med andning och så kännde jag mig hög i en dygn och sjukt social, självsäker och allt flöt på, plötsligt slog det till i huvet och ja fick paranoia att allt som sas va missuppfattat. verkligen som att ja hade rökt på.

sen har jag känt på senaste tiden en konstig känsla i mina fötter dom är fulla av energi ibland och värker och har som ett tryck i sig tror ja fått det av meditationen. Har läst massa efteråt att det är farligt med chakra andnings meditation man fuckar med nervsystemet, folk har blivit psykisk sjuka och så. man kanske kan utlösa problem med kropp, sjukdommar ja vet inte :O

även fast jag nojjar ibland så kör jag på och hoppas på att förbättra mitt psyke och energin i kroppen :P jag gör bara inte så mycket som förr på en och samma gång, sakta men säkrare tänker ja.
Citera
2016-07-03, 00:55
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har faktiskt funderat på yoga för yoga så har man ett mål att uppnå - total frihet i psyke och fysik.
Det finns en bok som jag funderar på att införskaffa för att träna bli en bättre person - Light On Yoga.

Denna bok handlar om fysiska övningar för att bli smidig vilket anses som en frihet. Boken behandlar också andningsövningar som ger frihet i psyket också.
Ja, yoga är en annan grej, men det finns en tendens att likställa det med meditation. Men se för fan upp för ogrundat strunt som lovar dig guld och gröna skogar! Läs böcker skrivna av vetenskapsmän istället. Som Susan (prof. i psykologi, författare till ett standardverk inom medvetandepsykolgi).
Citera
2016-07-03, 12:19
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakaoluktaranus
Jag har kört på meditation och andövningar till youtubevideos för chakran och så, shiiiit säger jag bara! hade innan jag testat detta ingen aning hur kraftigt det är. man känner hela energin och kan flytta den med tanken och fokuserar jag på plexus (vid magen) så rör det sig och magen flyttar sig syligt.

och när jag gör det här meditations övningarna klickar det till i hjärnan och man kan känna en direkt ändring i sg själv och hur man tänker och uppfattar verkligheten annorlunda.

men alltså en gång jag gjorde de här övningarna med andning och så kännde jag mig hög i en dygn och sjukt social, självsäker och allt flöt på, plötsligt slog det till i huvet och ja fick paranoia att allt som sas va missuppfattat. verkligen som att ja hade rökt på.

sen har jag känt på senaste tiden en konstig känsla i mina fötter dom är fulla av energi ibland och värker och har som ett tryck i sig tror ja fått det av meditationen. Har läst massa efteråt att det är farligt med chakra andnings meditation man fuckar med nervsystemet, folk har blivit psykisk sjuka och så. man kanske kan utlösa problem med kropp, sjukdommar ja vet inte :O

även fast jag nojjar ibland så kör jag på och hoppas på att förbättra mitt psyke och energin i kroppen :P jag gör bara inte så mycket som förr på en och samma gång, sakta men säkrare tänker ja.

Jag tror att detta ligger mer hos dig själv. En andningsövning kan inte ge LSD trippar.
Citera
2016-07-03, 12:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Ja, yoga är en annan grej, men det finns en tendens att likställa det med meditation. Men se för fan upp för ogrundat strunt som lovar dig guld och gröna skogar! Läs böcker skrivna av vetenskapsmän istället. Som Susan (prof. i psykologi, författare till ett standardverk inom medvetandepsykolgi).

Jag tror inte Light on Yoga lovar en guld och gröna skogar. Snarare att man blir vig och får bättre psyke.

Jag ser inte Yoga som något hokus pokus.
Citera
2016-07-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tror att detta ligger mer hos dig själv. En andningsövning kan inte ge LSD trippar.

hos mig och väldigt många andra som sagt. bara att goggla varning om sånt så får du massa historier om meditation som spårat och varningar.

Och googla det här gjorde jag efter mina upplevelser så inget jag planterat in i skallen att det ska ske.
men den här känslan av att vara hög fick jag av att meditera till binaurala beats videos med andövningar från youtube.

hela kroppen vibrerar av dom, och tillslut släpps massa lycka ut och hela bröstet kittlas och man typ skrattar utan anledning. dagar efter pirra det i ryggraden och fick rysningar då och då. och kännslan av hög!

kundalini snackas det mycket om på de sidor jag läst varningar.
Senast redigerad av kakaoluktaranus 2016-07-03 kl. 13:02.
Citera
2016-07-03, 15:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakaoluktaranus
hos mig och väldigt många andra som sagt. bara att goggla varning om sånt så får du massa historier om meditation som spårat och varningar.

Och googla det här gjorde jag efter mina upplevelser så inget jag planterat in i skallen att det ska ske.
men den här känslan av att vara hög fick jag av att meditera till binaurala beats videos med andövningar från youtube.

hela kroppen vibrerar av dom, och tillslut släpps massa lycka ut och hela bröstet kittlas och man typ skrattar utan anledning. dagar efter pirra det i ryggraden och fick rysningar då och då. och kännslan av hög!

kundalini snackas det mycket om på de sidor jag läst varningar.

Detta kan mycket vara att du har hyperventilerat och fått syrebrist.

Som jag har hört detta så förekommer sånt om man kombinerar med droger. Andningsövningar kan inte göra en hög. Möjligen yr.

Det finns alltid en förklaring till allt.

Men skulle du tro att Light On Yoga är en farlig bok?
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2016-07-03 kl. 15:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in