Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 11:01
  #253
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur kan det inte gå långsammare om det är som du säger, att du måste gå 50 cm längre in innan du öppnar dörren och tråcklar dig in?

Men snälla nån, är du på riktigt?

Backa in gör man om man planerar sin körning, att kunna *komma snabbare iväg* är en bonus med detta, att backa tar nämligen minst 3-4 gånger tiden det tar att springa de 50 centimeterna

Argumentera med lite mer vett nu för sjutton.
Citera
2017-10-22, 11:03
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
?

Backa in gör man om man planerar sin körning, att kunna *komma snabbare iväg* är en bonus med detta, att backa tar nämligen minst 3-4 gånger tiden det tar att springa de 50 centimeterna


Jag har mätt med tidtagarur. Min vidvinkelbackkamera gör att jag har bättre sikt när jag backar ut ur rutan än jag har när jag kör ut ur rutan. Jag förlorar alltså ingen tid alls medan du förlorar tid både när du skall backa in i rutan och sedan tråckla dig in i bilen.
Citera
2017-10-22, 11:06
  #255
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag har mätt med tidtagarur. Min vidvinkelbackkamera gör att jag har bättre sikt när jag backar ut ur rutan än jag har när jag kör ut ur rutan. Jag förlorar alltså ingen tid alls medan du förlorar tid både när du skall backa in i rutan och sedan tråckla dig in i bilen.

Det var det där med självutnämnda experter... Jag har kört yrkes många år, fråga vem som helst som är yrkeschaufför så kommer du få svaret att du har fel. Det är mest fördelaktigt att backa in och köra ut alltid när så är möjligt (undantaget är vid behov av tillgång till lastutrymme).
Citera
2017-10-22, 11:51
  #256
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det var det där med självutnämnda experter... Jag har kört yrkes många år, fråga vem som helst som är yrkeschaufför så kommer du få svaret att du har fel. Det är mest fördelaktigt att backa in och köra ut alltid när så är möjligt (undantaget är vid behov av tillgång till lastutrymme).

Japp. Har också varit yrkeschaufför i alla fordonsklasser och att backa in är överlägset bäst. Alltid när jag är på köpcenter eller liknande så backar jag vanligtvis in, så mycket säkrare när man ska iväg sen. och smidigare. Nu har jag i o f backkamera på min lilla Yaris, men blir ändå bättre att köra ut.

Ska man parkera i en ficka utmed en gata så är det smidigast att backa in om det är trångt, just eftersom styrningen sitter fram.
Citera
2017-10-22, 18:24
  #257
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag har ingen aning om förbrukningen, men jag tror den är försumbar i det stora hela. Det jag stör mig på är att proceduren backa in och köra ut gissningsvis tar i genomsnitt tre gånger längre tid än att bara köra in och backa ut.

Ja, ungefär så. När man parkerar så vill man ju stå någorlunda rakt i förhållande till omgivande bilar, bl.a för att folk skall kunna öppna dörrar och så utan problem. Det tycker i varje fall jag att det blir betydligt svårare att hamna rätt på första försöket om jag backar in. När man skall dra därifrån så spelar det ju ingen roll om man kommer ut lite snett, för man skall ändå inte stå kvar där.

Att det ena eller andra sättet skulle slita mer eller mindre på bilen tror jag inte att man bör fästa så stor vikt vid...
Citera
2017-10-23, 07:20
  #258
Medlem
Fanns en gubbe som backade hela tiden på jobbet. Det var vinklade rutor med enkelriktat så det var bara fel.

Gubben stog aldrig rakt så det var altid svårt att parkera bredvid vilket inte gjorde det lättare för honom att kliva in i sin Volvo.

Citera
2017-10-23, 13:27
  #259
Medlem
Machiavellys avatar
Jag backar in de gångerna jag är helt ensam på platsen, går jättesnabbt och enkelt. När jag sedan kommer tillbaka några timmar senare är det fullt med bilar överallt. Då kör jag bara ut framåt. Gör det dock inte alltid. Har redan ett urkasst urtrampningslager som jag helst inte sliter ännu mer på, så jag vill ju undvika att backa så mycket det går.
Citera
2017-10-23, 14:05
  #260
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Skulle du kunna beskriva en typ av nödsituation där det kan vara avgörande om du backat eller kört in i en P-ruta?
Inga konstigheter alls. Där det finns anledning att behöva utrymma så är det ofta till och med så att man måste backa in för att underlätta en evakuering, t ex vid raffinaderier eller liknande verksamheter.

I övrigt så är det ju en aspekt till, nämligen att det krävs mindre utrymme om man backar in i en parkeringsruta eftersom de svängande hjulen befinner sig ytterst i rutan.
Citera
2017-10-23, 14:12
  #261
Medlem
Yrkeschaufför inom RAPS. Backar alltid när jag parkerar. Det man förlorar på att backa in från början vinns ofta när det är dags att åka ifrån platsen igen. På vintern blir framrutan snabbare uppvärmd och isfri än övriga rutor vilken gör vinterkörningen mer säker och smidig vid start från parkering. Har man en modern bil med diesel/bensinvärmare alt möjlighet för motorvärmare blir såklart problemet vintertid mindre och kanske även obefintligt.
Citera
2017-10-23, 17:26
  #262
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marty87
Yrkeschaufför inom RAPS. Backar alltid när jag parkerar. Det man förlorar på att backa in från början vinns ofta när det är dags att åka ifrån platsen igen. På vintern blir framrutan snabbare uppvärmd och isfri än övriga rutor vilken gör vinterkörningen mer säker och smidig vid start från parkering. Har man en modern bil med diesel/bensinvärmare alt möjlighet för motorvärmare blir såklart problemet vintertid mindre och kanske även obefintligt.

Tillhör man den överväldigande majoritet som har elektrisk motorvärmare så blir det synnerligen besvärligt om man har backat in... Undrar om det finns 8-10 meter långa Defa- och Calixkablar.
Citera
2017-10-23, 20:39
  #263
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Tillhör man den överväldigande majoritet som har elektrisk motorvärmare så blir det synnerligen besvärligt om man har backat in... Undrar om det finns 8-10 meter långa Defa- och Calixkablar.

Tja förlängningssladd för utomhusbruk och nordisk klimat är ju bara en tanke... Nä, skämt o sido, självklart kan det bli bökigt eller till och med vara olämpligt med skarvsladd i många lägen.

Det beror mest på omgivningen om jag backar in eller inte. Bedömer jag det som säkert/lämpligt så backar jag vanligen in. I de flesta fall får det ju utmärkt att backa in. Då jag avstår att göra så är om jag har någon precis i hasorna som är ute efter den lediga p platsen och en "konflikt" kan uppstå eller om det just vid ankomsttillfället skulle innebära risk för skada på min bil eller fotgängare och andra trafikanter.

Generellt så är det ju lättare att bara köra ut ur en p-plats om det är lite rusch runt omkring.
Citera
2017-10-23, 20:40
  #264
Medlem
Backa in eller backa ut: det är frågan.
Personligen anser jag risken vara större att backa på någon person om man backar ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback