Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-30, 20:22
  #1
Medlem
Kleops avatar
Jag har letat lite men jag hittar bara Silja- och Viking Line-färjor över till Finland. Borde det inte gå att åka på mindre färjor genom skärgården från Åland istället för att behöva ta en stor festbåt?
Citera
2016-06-30, 20:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag har letat lite men jag hittar bara Silja- och Viking Line-färjor över till Finland. Borde det inte gå att åka på mindre färjor genom skärgården från Åland istället för att behöva ta en stor festbåt?

Alltså åker du Birka en Måndag så är det inte mycket fest dock går den till Åland.
Är nog inte så mycket party på Grace en Måndag heller som åker tidigt ifrån Stockholm.
__________________
Senast redigerad av crew009 2016-06-30 kl. 20:37. Anledning: Edit
Citera
2016-06-30, 20:27
  #3
Medlem
ojvamysigts avatar
Du har ju Finnlines också, men jag vet inte om det är ett vettigt alternativ.
Citera
2016-06-30, 20:51
  #4
Medlem
Rautavaaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag har letat lite men jag hittar bara Silja- och Viking Line-färjor över till Finland. Borde det inte gå att åka på mindre färjor genom skärgården från Åland istället för att behöva ta en stor festbåt?

Frågar du pga. säkerhet eller att få rundtur och slappna av?

Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Du har ju Finnlines också, men jag vet inte om det är ett vettigt alternativ.

När man åker till t.ex. Tyskland, åker man vanligen Finnlines.
Citera
2016-06-30, 20:51
  #5
Medlem
Som passagerare så är det bara Silja och Viking som gäller, eller Wasabåtarna om du åker över från Umeå. Vissa avgångsdatum kan du åka St.peterline också.

Vill du inte åka med några av dom så får du nog titta på ex. flyget.
Citera
2016-06-30, 20:53
  #6
Medlem
Finnlink, Silja Line, Viking Line och små båtar genom skärgården, minns inte vad rederiet heter
Citera
2016-06-30, 20:58
  #7
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rautavaara
Frågar du pga. säkerhet eller att få rundtur och slappna av?
Ingetdera tror jag. Vad menar du?
Citera
2016-06-30, 20:59
  #8
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rautavaara
När man åker till t.ex. Tyskland, åker man vanligen Finnlines.
Tänkte mest om det var ett hållbart alternativ vad gäller pris, tid och komfort jämfört med Silja och Viking. Finnlines trafikerar ju mer svårtillgängliga hamnar på alla tre ställena, så om syftet är att åka Stockholm-Helsingfors kanske det inte är värt det när det kommer till kritan.
Citera
2016-06-30, 21:40
  #9
Medlem
Rautavaaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Ingetdera tror jag. Vad menar du?

Jag menar att du inte vill åka Viking eller Silja Line, men du bryr dej om varken säkerhet eller rundtur som mindre färjor kan erbjuda... Undrade om jag kunde rekommendera nånting om jag bättre förstod ditt mål.
Citera
2016-06-30, 21:47
  #10
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rautavaara
Jag menar att du inte vill åka Viking eller Silja Line, men du bryr dej om varken säkerhet eller rundtur som mindre färjor kan erbjuda... Undrade om jag kunde rekommendera nånting om jag bättre förstod ditt mål.
Jaha, då förstår jag. Det jag bryr mig om är väl egentligen hur snabbt och smidigt det är.
Citera
2016-06-30, 21:49
  #11
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jaha, då förstår jag. Det jag bryr mig om är väl egentligen hur snabbt och smidigt det är.
Då är det nog svårt att hitta något som slår Silja och Viking. Och så klart även flyg, som någon sa.
Citera
2016-07-24, 19:25
  #12
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag har letat lite men jag hittar bara Silja- och Viking Line-färjor över till Finland. Borde det inte gå att åka på mindre färjor genom skärgården från Åland istället för att behöva ta en stor festbåt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jaha, då förstår jag. Det jag bryr mig om är väl egentligen hur snabbt och smidigt det är.

Finnlink (Finnlines) är ju snabbast och smidigast om du bara vill ta dig till det finska fastlandet.
Inget party, ingen trängsel, inga köer, stora hytter. Ofta mycket plats på bildäck. Mycket lugnt på båten. Maten ingår i priset!

Mest chaffisar och husbilsfolk på båten.

Sedan är det ju relativt om man tycker att det är smidigt att köra till Kapellskär, går även bussar, beror ju på var man bor. Nådendal i Finland är ju mer eller mindre sammanvuxen med Åbo.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2016-07-24 kl. 19:33.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2736996

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback