Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-29, 20:54
  #1
Medlem
Gaffelpärms avatar
Kamremsbytet från helvetet!

Skulle byta kamrem och vattenpump på min Santa fe.
Gick in på skruvat.se och såg kamremskit som passade min bil och kollade även på tjänsten "Skruvat&klart" där man kan köpa till verkstadstjänsten att byta kamremmen.

Detta textstycke gäller 2015-12-25 Order #1193371
Ett par dagar senare gick jag in och la till "Kamremskit" i kundvagnen och skulle sedan välja till tjänsten "Skruvat&klart". Då var den funktionen "icke fungerande" utan låg nere för tillfället.
Gjorde då beställningen i tron att jag kunde beställa tjänsten efteråt via deras hemsida. Med icke, man var tvungen att beställa det samtidigt.
Fick då betala och skicka tillbaka "kamremskitet". På orderlappen stod det att det skulle medfölja en vattenpump vilket inte gjorde. Konstigt!

Detta textstycke gäller 2016-01-11 Ordernr#1206912
Gjorde en ny beställning när jag såg att "skruvat&klart" tjänsten låg uppe igen på hemsidan. Gjorde om samma beställning med skillnad att jag kunde denna gång välja arbetet på en verkstad samtidigt. Beställde allt och klickade i 5st önskade dagar för verkstadsbesöket. Satt och väntade på att verkstaden skulle höra av sig vilket de gjorde, de ville nu helt plötsligt inte göra jobbet. Ringde upp Skruvat`s kundtjänst och undrade, vad är detta??? Frågade om de inte hade avtal med verkstäderna som de hade gått i god för, men fick svaret: "Den verstaden ville inte vara med och leka längre, du får 100kr för kompensation om du köper av oss igen". Inga andra val fanns. Orden annullerades......

Vid detta laget hade Skruvats förtroende fått sig en törn och det förtroendet ökade inte direkt med minnet av bottenfärgen jag köpte via Ordernr#912503 tog flera veckor att få levererad. Men jag tänkte så här, okej jag har kanske bara haft otur så jag ger det en chans till. Det visade sig bli en dyr och strulig affär.........

Detta textstycke gäller 2016-01-12 Ordernr:#1208284
Gjorde ytterligare en beställning och denna gång valde jag en annan verkstad som skulle göra jobbet, denna gång ibörjan av April.
Jag betalade direkt vid köpet, vilket så här i efterhand har resulterat i att jag har fått ligga ut med ett antal tusenlappar. Ni kommer snart förstå varför. =(
Efter att verkstaden inte hade hört av sig veckor efter leveransen av paketet som jag hade följt via "Mina sidor",ringde jag upp för att kolla läget.
Jodå verkstaden hade fått paketet och det skulle gå bra att lämna in bilen i början av April.
Hörde sen inget mer och ringde inte tillbaka förrän början av April och då började verkstaden att komma med den ena undanflykten till den andra. Vid den här tiden hade bilen rullat över kamremsbyte intervallen så jag ville att det skulle göras så fort det bara gick. "Tyvärr" så kom verkstaden med ytterligare bortförklaringar. Ena dagen var det hjärtproblem varpå arbete sköts upp ett par veckor och sedan var han ute på "fältet och jobbade" och hade då ingen almenacka med sig för att kunna boka en tid..... Vet inte under hur många veckor jag fick ringa men till slut sa han att "du kan lämna in bilen på måndag" (början av Juni månad) varpå jag undrade om det är okej om jag lämnar den på fredagen istället då jag hade svårt att komma loss på måndag morgon pgr av jobb. Det var okej att komma på fredagen.
Eftersom verkstaden låg en bra bit ifrån hemmet fick jag ta ledigt från jobbet och köra hela vägen dit och sedan fick min föräldralediga fru packa in våra två småbarn i våran andra lilla bil och hämta mig på hos verkstaden. På väg dit fick jag ett sms från verkstaden att jag skulle lägga nyckeln på framhjulet och låsa pgr av att han var "ute på jobb".
Parkerade och gör som han säger, kollar bort mot "verkstaden" och upptäcker att det är mer eller mindre en ruin med fallfärdig plåtbyggnader samt en massa gamla skrotbilar över halva gården. (Verkstaden är BOCKARA MASKINDEMONTERING AB).
Börjar redan här få onda aningar men Skruvat har ju gott i god för verkstaden och jag har ju redan kört ända hit samt betalat i förväg, så vad ska jag göra?

Vi får klara oss utan bilen hela helgen och måndagen vilket ställer till det för oss men vi biter ihop för nu ska ju bilen äntligen få ny kamrem. Hela helgen går samt måndagen.
På tisdagen ringer "verkstaden" och säger att mekanikern har "stuckit och lämnat landet" och att han inte kan göra jobbet (som jag redan har betalat för). Han vill nu bara att jag hämtar bilen och grejerna för han vill inte ha något med affären att göra.
Frågade hur vi skulle gå vidare och han började då bli arg och otrevlig och härja om att jag har fan inte "fått några pengar från Skruvat och det fick jag lösa själv".
Fick då börja ringa till Skruvat kundtjänst.. Efter ca: 30min i kö kom jag fram och fick prata med en trevlig tjej. Beskrev mitt problem och hon tyckte det var tråkigt och dåligt skött av verkstaden. Jag vill då att de skulle boka en ny verkstad åt mig, en verkstad de hade avtal med och som skulle göra jobbet som jag hade betalt för. Men där var det NEJ!
Jag fick två alternativ:
1, Annullera hela orden och skicka tillbaka grejerna.
2. Få tillbaka verkstadskostnaderna + 10% och behålla grejerna (utan att få pengarna för) och hitta en "egen" verkstad. Frågade varför de inte kunde boka en ny verkstad åt mig och fick som svar att den tjänsten var just nu "avaktiverad" och att de två alternativen jag fått var det som gällde punkt slut!

Valde att behålla grejerna och försöka hitta en verkstad som kunde göra jobbet och betala arbetskostnaden "själv". Visade sig att ingen verkstad ville göra jobbet om de inte själva fick köpa grejerna. Fick då ringa upp kundtjänst igen eftersom det hade gått för lång tid att skicka tillbaka det på vanlig retur. Denna gång behövde jag bara sitta 20min i telefonkö...jippi!
Dagen efter får jag ta ledigt från jobbet ett par timmar och åka samma väg tillbaka med min en bekant för att hämta min bil på verkstaden, en verkstad som hade "skitigt i jobbet/inte hade kunskap". Denna verkstad har alltså Skruvat gått i god för och skrivit avtal med enligt kundtjänsten.
Fick sedan skicka in grejerna med Schenker företagspaket som jag fick betala 70kr för. Paketet skickades in 8Juni 2015 och först idag Onsdag 29Juni har det blivit "Godkänt"
Har fått tillbaka pengarna som jag hade betalt för arbetskostnaderna men inte pengarna för grejerna.

Det slutade med att jag fick köpa jobbet + grejerna på en annan verkstad veckan efter vilket kostade mig ett par tusen extra.

Det hade varit betydligt billigare och enklare att gått till den andra verkstaden med engång istället för allt strul med Skruvat.
Jag tror affären med Skruvat har kostat ca 2-3000kr i förlorad arbetsinkomst, bensinpengar, fraktkostnader och allt annat strul.

Jag vet att det är verkstäderna som bidrog med problemet, men det stora problemet är hur Skruvat hanterar ärendet. Hade det varit nån serviceanda så hade de bokat en ny verkstad och tagit ev extra kostnader, detta föreslog jag men fick blankt nej.

(Verkstäderna är nu borta från Skruvat`s hemsida)

Jag ger Skruvat tillåtelse att lägga ut ordernr och allt info i fallet, detta för att bevisa att allt jag säger är sanning och inget bullshit. Vill ni ha bild bevis så kan jag fixa fram det också.
Jag har inget att dölja!

Däremot tror jag Skruvat har en del att förklara!
Citera
2016-06-29, 21:07
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Tråkiga upplevelser som du fått vara med om. Jag fixar det mesta med mina bilar själv, om jag inte orkar eller har kompetensen anlitar jag en lokal bilmekaniker som jag känt i 30+ år. Beroende på bil, handlar jag delar på biltema eller mekonomen. (Äldre bilen = biltema). Lämnar in bilen och delarna till verkstaden och hämtar ut samma dag eller dagen efter. Har funkat klockrent under alla år.

Du verkar lite som den "beige-a" kunden som alltid undrar var hans Opel är i "Roy och Råger har en mack ihop".. Vill inte vara elak, men det känns lite åt det hållet. "Vi ringer dig i mörrn".. Varför gav du "skruvat och klart" så många chanser, och la nya beställningar? Själv brukar jag ge servicefolk två chanser, funkar det inte då, får de inte en tredje chans. Då är det "tack och adjö" för min del. Så anlitar jag någon annan istället.
Citera
2016-06-29, 21:46
  #3
Medlem
Gaffelpärms avatar
Varför jag gav dem chans på chans är att priset låg "rätt". Jag har varit för givmild det inser jag nu.

Mvh
Citera
2016-06-29, 21:54
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Helt ärligt, vad tror du det är för verkstäder som är knutna till skruvat?
Med den låga kvalitet som skruvat har skulle det vara ett helvete.


Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du verkar lite som den "beige-a" kunden som alltid undrar var hans Opel är i "Roy och Råger har en mack ihop"..
Nja, han som var liten och beige hette Rolf (Claes Eriksson) och hade en blå 240, och det var hans fru Maj (Kerstin Granlund) som letade efter honom. Vita Opeln ägdes av Örjan (Peter Rangmar), en lång herre med lite mer humör.
__________________
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2016-06-29 kl. 22:05.
Citera
2016-06-29, 22:04
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Helt ärligt, vad tror du det är för verkstäder som är knutna till skruvat?
Med den låga kvalitet som skruvat har skulle det vara ett helvete.

Nja, han som var liten och beige (Claes Eriksson) hade en blå 240, och det var hans fru som letade efter honom. Vita Opeln ägdes av en lång herre (Peter Rangmar) med lite mer humör.

Beklagar att jag kom ihåg fel. Det var ju ändå en hel del år sedan man såg "Macken".
Å andra sidan tycker jag ändå att min liknelse var ganska korrekt med tanke på TS problem.
Citera
2016-06-29, 22:07
  #6
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Det finns en del sanning i den där skylten som hänger på vissa verkstäder.. "Dina alternativ är SNABBT, BILLIGT och BRA, du kan välja att kombinera vilka två du vill"
Citera
2016-06-29, 22:13
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Beklagar att jag kom ihåg fel. Det var ju ändå en hel del år sedan man såg "Macken".
Å andra sidan tycker jag ändå att min liknelse var ganska korrekt med tanke på TS problem.
Ja, jag skulle inte ens ge skruvat en andra chans om dom klantade sig mot mig. Har några gånger köpt prylar där, och dom har varit okej sett till priset. Inte perfekt passform på t.ex. blinkers men har gått att montera. Men en kamrem skulle jag aldrig ta därifrån, den måste ju passa till 100%.

För övrigt finns Macken på SVT Öppet arkiv.
__________________
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2016-06-29 kl. 22:51.
Citera
2016-06-29, 23:05
  #8
Medlem
Gaffelpärms avatar
Klart jag har varit för snäll och naiv det inser jag oxå men när jag kollade upp priset på arbetet samt grejerna så låg priset väldigt spritt.
Alltifrån 4500-15500kr för samma jobb och inne på hyundaiforumet var det ett snittpris på 6-7000kr, priset på Skruvat låg strax under. Men såhär iefterhand var ju priset från Skruvat aldrig något de kunde leverera.
Själva kamremmen var jag aldrig orolig för eftersom det var från ett märke många säljer, hade det varit skit hade ju märket knappast funnits kvar iså många år.
Arbetet tog 3tim och var inte speciellt svårt att göra.
__________________
Senast redigerad av Gaffelpärm 2016-06-29 kl. 23:13.
Citera
2016-06-30, 00:06
  #9
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Det var alltså en besatthet att det skulle vara superbilligt det handlade om?

Även om det kostade extra och din fru fick åka och hämta dig och du behövde tjata på mekaniker som var ointresserade av jobbet plus tusen andra saker? Svider det så jävligt att betala ett normalt pris? Är du en sådan som alltid handlar det billigaste i matvarubutiken och tycker att du är smart när du gör det eftersom dyrare saker endast är dyrare, kvalité ett icke existerande begrepp?

Audi och Volvo existerar inte i din värld. Kia och Hyundai är däremot självklara. Ska det vara prylar till barnen eller kläder eller verktyg så MÅSTE det vara Made in China. Skulle du köpa en cykel skulle det inte vara Crescent eller Monark ty Biltema har mycket BILLIGARE cyklar. Även om man får cancer av alla jävla gifter i kinesiska prylar så är de BILLIGARE.

Turn on, tune in, drop out...
Citera
2016-06-30, 06:24
  #10
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det var alltså en besatthet att det skulle vara superbilligt det handlade om?

Även om det kostade extra och din fru fick åka och hämta dig och du behövde tjata på mekaniker som var ointresserade av jobbet plus tusen andra saker? Svider det så jävligt att betala ett normalt pris? Är du en sådan som alltid handlar det billigaste i matvarubutiken och tycker att du är smart när du gör det eftersom dyrare saker endast är dyrare, kvalité ett icke existerande begrepp?

Audi och Volvo existerar inte i din värld. Kia och Hyundai är däremot självklara. Ska det vara prylar till barnen eller kläder eller verktyg så MÅSTE det vara Made in China. Skulle du köpa en cykel skulle det inte vara Crescent eller Monark ty Biltema har mycket BILLIGARE cyklar. Även om man får cancer av alla jävla gifter i kinesiska prylar så är de BILLIGARE.

Turn on, tune in, drop out...


Är lite inne på ditt spår också. När jag jagar BILLIGASTE BILLIGASTE till min bil så räknar jag med en väldans massa administration och extra arbete. Brukar ofta bli lite billigare men är ALLTID betydligt mer jävla omständligt.

Kan du inte räkna med en massa daltande så går du in till din lokala ÅF och bokar kamremsbyte, betalar och får jobbet gjort på avtalad tid.
Citera
2016-06-30, 06:50
  #11
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det var alltså en besatthet att det skulle vara superbilligt det handlade om?

Även om det kostade extra och din fru fick åka och hämta dig och du behövde tjata på mekaniker som var ointresserade av jobbet plus tusen andra saker? Svider det så jävligt att betala ett normalt pris? Är du en sådan som alltid handlar det billigaste i matvarubutiken och tycker att du är smart när du gör det eftersom dyrare saker endast är dyrare, kvalité ett icke existerande begrepp?

Audi och Volvo existerar inte i din värld. Kia och Hyundai är däremot självklara. Ska det vara prylar till barnen eller kläder eller verktyg så MÅSTE det vara Made in China. Skulle du köpa en cykel skulle det inte vara Crescent eller Monark ty Biltema har mycket BILLIGARE cyklar. Även om man får cancer av alla jävla gifter i kinesiska prylar så är de BILLIGARE.

Turn on, tune in, drop out...

Kan vara det mest idiotiska inlägget jag läst. Har ägt både finare BMW och Audi och någon kvalitets skillnad mot nyare Hyundai är ytterst liten.

Är du en sån som tror att bara för att en produkt är dyr är den automatisk bäst? Du har inte fattar att en produkt oftar kostar mer och mer pgr av alla mellanhänder och återförsäljare?
Kan slå vad om att 90% av dina prylar i ditt hem är "Made in China", varför du tar upp det är okänt då Hyundai är tillverkad i Sydkorea och inte Kina.
Citera
2016-06-30, 07:15
  #12
Medlem
dezas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Kan vara det mest idiotiska inlägget jag läst. Har ägt både finare BMW och Audi och någon kvalitets skillnad mot nyare Hyundai är ytterst liten.

Är du en sån som tror att bara för att en produkt är dyr är den automatisk bäst? Du har inte fattar att en produkt oftar kostar mer och mer pgr av alla mellanhänder och återförsäljare?
Kan slå vad om att 90% av dina prylar i ditt hem är "Made in China", varför du tar upp det är okänt då Hyundai är tillverkad i Sydkorea och inte Kina.

Detta säger allt... killen kan inte se/känna skillnad på Kia och Audi .. är så snål att han befattar sig med folk/ting som normalt folk inte tar i med tång för att spara en slant.. utsätter familjeföretag onödiga resor missar jobb osv...
Jösses jag är faktiskt glad att såna som dig existerar för det gör att jag/vi har väldigt mycket lättare att få betalt för dom tjänster en märkes verkstad oavsett om det är BMW, Audi, eller Kia tillhandahåller
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback