2016-06-29, 20:49
Medlem
KorvKanons avatar
Idag har jag 43 000kr i ett sparkonto på SBAB med en ränta på 0.65%. Och sedan har jag 20 000kr på ett konto på Nordea med 0% ränta.

Kan någon som kan sin sak komma med tips på andra sparkonton eller andra sätta att få sina sparpengar att växa. Jag har inga planer att ta ut dem pengarna så det handlar om ett långsparande.
Tack på förhand
Citera
2016-06-29, 20:55
Medlem
Hur långsiktigt pratar vi?

Spara i fonder eller aktier om det är långsiktigt.
Citera
2016-06-29, 20:59
Medlem
Xer0s avatar
Amortera på dina bostadslån, om du ändå inte behöver pengarna.
Då får du över 1% per år fram tills du säljer bostaden, eller mer om räntan går upp i framtiden, vilket är troligt.

Är detta däremot för lite så är det mer riskfyllda investeringar som gäller.
Min personliga erfarenhet är att billiga indexfonder generellt går bättre över tid än en portfölj med en massa cherrypickade högriskaktier. Också lättare att sälja om du helt vill kliva ur marknaden.

Räntefonder verkar vara bäst när räntan är sjunkande eftersom värdet på lånen i portföljen stiger när nya lån ges ut till lägre ränta.

Egentligen gäller samma sak för alla högriskinvesteringar. När den riskfria räntan stiger så sjunker värdet på investeringarna då investerarna kräver högre riskpremie för att investera. Kapital kommer att flöda ut från börsen och in på sparkonton när räntan går upp.
Senast redigerad av Xer0 2016-06-29 kl. 21:08.
Citera
2016-06-29, 21:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Öppna genast ett investeringssparkonto (ISK) hos Nordnet och börja månadsspara där.

Aktiehandel är helt gratis just nu upp till 80 k har jag för mig.

De har även gratis nordenfonder som du kan spara i.

Bara att börja köpa på dig kvalitetsbolag och du har chans att komma in billigt pga brexit.
Senast redigerad av kurt-sune 2016-06-29 kl. 21:07.
Citera
2016-06-29, 21:10
Medlem
Börja spela. I små mängder. Inget annat kan ge högre avkastning.

Kör online roulette. svart eller rött. 50/50. Inget annat kan ge bättre avkastning.

Jag gjorde 3000 på 10 minuter på 500 kr.
Citera
2016-06-29, 21:14
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Börja spela. I små mängder. Inget annat kan ge högre avkastning.

Kör online roulette. svart eller rött. 50/50. Inget annat kan ge bättre avkastning.

Jag gjorde 3000 på 10 minuter på 500 kr.

Grejen är att det är inte 50% chans att vinna på roulette.
Som mest kan du få 48,6% pga. grönt.

Huset vinner alltså alltid över tid. Det vore ingen affär för dem annars :P.
Lika dant, när du köper fonder så är det du som tar risken och banken tar avgift för att tillhandahålla tjänsten, men banken tar ingen risk.
Citera
2016-06-29, 21:20
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Köp aktier i stora svenska bolag "billigt" nu.
Citera
2016-06-29, 21:27
Medlem
Enydrions avatar
Bank norwegian ger 0,9% med bankgaranti och fria uttag.
Citera
2016-06-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Grejen är att det är inte 50% chans att vinna på roulette.
Som mest kan du få 48,6% pga. grönt.

Huset vinner alltså alltid över tid. Det vore ingen affär för dem annars :P.
Lika dant, när du köper fonder så är det du som tar risken och banken tar avgift för att tillhandahålla tjänsten, men banken tar ingen risk.

Okej okej. Nu skall vi vara petiga. Att det inte är exakt 50 över tid i utfall beror på spelarnas beteende. Teoretiskt är det fortfarande 50/50 vid varje enskilt spel.
Citera
2016-06-30, 00:37
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Okej okej. Nu skall vi vara petiga. Att det inte är exakt 50 över tid i utfall beror på spelarnas beteende. Teoretiskt är det fortfarande 50/50 vid varje enskilt spel.

Nej det är ju inte det.
Du har ju tre färger. svart, röd och grön.
Satsar du på svart eller röd är det 48,6% chans att du vinner vid varje enskilt snurr.
Satsar du på grön är det 2,8% chans att du vinner vid enskilt snurr.

Sannolikheterna förändras inte över tiden, det är alltid samma sannolikhet vid varje tillfälle, så beteende har ingenting med något att göra när du satsar allt på en färg. Mig veterligen påverkar inte de andra spelarnas beteende ditt enskilda utfall, förutom psykologiskt då, men jag spelar inte så mycket roulette.
Citera
2016-06-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKanon
Idag har jag 43 000kr i ett sparkonto på SBAB med en ränta på 0.65%. Och sedan har jag 20 000kr på ett konto på Nordea med 0% ränta.

Kan någon som kan sin sak komma med tips på andra sparkonton eller andra sätta att få sina sparpengar att växa. Jag har inga planer att ta ut dem pengarna så det handlar om ett långsparande.
Tack på förhand

Investera i tillgångar som genererar inkomster, indexfonder och bra bolag med stabila utdelningar för ett långsiktigt sparande som så småningom kan göra dig ekonomiskt oberoende
Citera
2016-07-01, 00:11
Bannlyst
du kan ju börja med att flytta dom 20k till samma konto som du har dom andra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in