Citat:
Ursprungligen postat av
Svenskare
Nu undrar ni flashbackare säkerligen vad jag menar med ursyntax, vänta en stund så ska jag förklara. Vad jag menar med ursyntax(som är ett påhittat begrepp) är om det finns en satsgrammatik i svenskan som är mer rätt än den andra och hur ser då denna syntax ut?
Låt säga att ni ska beskriva trädgårdsarbete, bara som ett exempel, det kan lika gärna vara flygplan. Finns det då en syntaxvariant som är mer korrekt än andra och som inte avgörs via begrepp som t.ex. register och kontext. Utan en syntaxvariant som är överlägsen de andra i både tydlighet och informationspresentation och som fungerar lika bra i oavsett ämnet det beskriver?
Försök att vara lite kreativa här och svaret behöver inte redan finnas för att det ska vara sant, utan det räcker med era belägg, givetvis bör de vara förankrade i grammatiken överlag.
Säkerligen finns det sådan ursintax, och jag kan bevisa dig det just nu.
Jag, som lärde mig svenska genom radio, tv, olika läxor, ordböcker och läroböcker, kan skriva nog grammatiskt rätta meningar. Men ni äkta svensktalande kan alltid se att mina meningar inte låter som fullkomligt/tillräckligt svenska.
Om ni skulle skriva detsamma som jag ville säga, så kanske skulle ni bygga mina meningar annorlunda.
Så ert sätt att bygga meningar i jämförelse med mitt sätt skulle vara just den ursyntaxen som du letar efter.
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
A: Boeing 737 har två motorer, en under vardera vingen.
B: Vingen motorer under två har, en Boeing vardera 737.
A: Igår klippte jag ner alla mina rododendronbuskar.
B: Mina ner klippte rododendronbuskar alla jag igår.
A: Nu har jag vattnat rosenbuskarna till vänster.
B: Vänster vattnat jag till nu rosenbuskarna.
Jag tycker att Svenskare inte menade att hitta en mer rätt ordföljd, eftersom den svenska ordföljden verkar redan vara mest regelbunden och strikt bland alla som jag hörde om.