2016-06-29, 20:22
Medlem
Kan man använda bombhundar för att undersöka den misstänkta väskan?
Citera
2016-06-29, 20:26
Medlem
fenomenals avatar
Vid 20.15-tiden sprängde bombgruppen den misstänkta väskan. Det ska ha hörts en mindre smäll. Polisen ska kontrollera väskans innehåll, uppger en av GP:s reporter på plats.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/socialkontor-utsatt-f%C3%B6r-bombhot-1.3442871
Citera
2016-06-29, 20:26
Medlem
Polisen har utfört en kontrollerad sprängning, ska ha hörts en liten smäll, återstår se om det var något då.
Citera
2016-06-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Blir spännande då ,för dom ska uppenbarligen skjuta sönder väskan.
Ja det är nästan man vill att det är något iallafall , detta pådrag kostar ju en del så ,jag tror det har varit så många falskt alarm att svenskarna börjar likna Peter och björnen ,den sagan .till slut händer det något stort då kommer inga bombbilar till platsen .
Citera
2016-06-29, 20:34
Medlem
Ser det inte ut som någon form av actionkamera som sitter ovanpå väskan:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/enhetschefen-det-var-chockerande

Hade det inte varit för att GM sannolikt inte har speciellt mycket pengar att bränna på utrustning (med tanke på att det hela tycks handla om ett avslagsbeslut), så skulle man kunna tänka sig att GM satt i närheten och tittade på polisens insatser via livelänk...
Citera
2016-06-29, 20:59
Medlem
Man kan läsa på GP att polis i bombdräkt ska undersöka väskan och man ska också bedöma om det behövs skjutas en 2:a gång, varför skulle det behövas, om man skjutit sönder väskan bör väl rimligen en bomb ha skjutits sönder?
Citera
2016-06-29, 21:17
Medlem
Kanske har man använt en rullande robot som kan avlossa en typ av skott. Jag "tycker" det vore bättre att införskaffa en rullande robot som kan knipsa av sladdar och skära upp bombväskor.

Gärningsmannens identitet och etnicitet borde någon gång avslöjas för sekretess gäller ej åtalsförhandlingar och domar.

Det kan vara en person med "utländsk härkomst", mest troligt, men det finns också svenska rättshaverister med mentala låsningar. Jag bedömer det som 70%----30% sannolikhet... ....

Det blir bara värre... ....
Citera
2016-06-29, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Ja det är nästan man vill att det är något iallafall , detta pådrag kostar ju en del så ,jag tror det har varit så många falskt alarm att svenskarna börjar likna Peter och björnen ,den sagan .till slut händer det något stort då kommer inga bombbilar till platsen .
Peter och vargen.
Citera
2016-06-29, 22:23
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Gärningsmannens identitet och etnicitet borde någon gång avslöjas för sekretess gäller ej åtalsförhandlingar och domar.

Det kan vara en person med "utländsk härkomst", mest troligt, men det finns också svenska rättshaverister med mentala låsningar. Jag bedömer det som 70%----30% sannolikhet... ....

Jo, visst kan det likaväl handla om en svensk som är väldigt missnöjd över något myndighetsbeslut. Hade det däremot varit bekräftat att det handlar om en riktig bomb och att flera släktingar är inblandade, så brukar det däremot vara lättare att förutsäga att det är några av utländsk härkomst och i viss mån även vilken slags utländsk härkomst. Fast sannolikt hade det då även redan skett sprängningar och/eller anlagda bränder, istället för bara ett hot, om man ser på tidigare fall.

Men, men, vi får väl snart veta vad det är för en slags filur.
Citera
2016-06-29, 22:47
Medlem
Inte en äkta bomb då, låter det som. Som vanligt. Fast när polisen är klar med jobbet så ska objektet vara ofarligt, även om det är en äkta bomb..

Citat:
Kl 21.50 Nationella bombskyddet har meddelat att föremålet/väskan är ofarlig. Samtliga avspärrningar hävs. Själva brottsplatsen kommer dock att vara avspärrad för teknisk undersökning. Den misstänkte är ännu inte gripen.
https://polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Handelser/Vastra-Gotaland/2016-06-29-1609-Bombhot-Goteborg/
Citera
2016-06-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kanske har man använt en rullande robot som kan avlossa en typ av skott. Jag "tycker" det vore bättre att införskaffa en rullande robot som kan knipsa av sladdar och skära upp bombväskor.

Det blir bara värre... ....

Utan att veta säkert, så vågar jag mig ändå på att säga att klientelet på detta socialkontoret består av minst 50% Svenskar. Bidragsberoendet är inte så utbrett, men det finns rätt gott om alkisar och även en och annan blandmissbrukare i Majorna, billiga hyresrätter, allmännyttan äger ca 50% av fastighetsbeståndet. 4,4% är arbetslösa eller i arbetsmarknadsprogram, och det finns 779 individer i stadsdelen som är i långtidsberoende hos soc. Dvs 1,2% av befolkningen. 14,5% av befolkningen har utländsk bakgrund, varav iranier och finnar är de största grupperna, följt av polacker, kineser och juggar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-06-30 kl. 01:18.
Citera
2016-06-30, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fenomenal
Men snälla, du har ju inte en aning om vad du pratar om? Förstör nu inte denna tråd med ditt svammel :-) Senast idag betalade jag ut X antal tusen kronor i försörjningsstöd till, hör å häpna, etniskt svenska människor. Så, nu var det avhandlat!
Min fetning i citatet

Min förvånade fråga till dig fenomensl: varför skulle inte etniska svenskar beviljas socialbidrag? Är det inte huvudsyftet med bidraget, som du oh jag betalar till via skatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in