2016-06-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ett socialkontor i Majorna i Göteborg har utsatts för ett hot i samband med att ett misstänkt farligt föremål lämnades in på kontoret.
En man ska ha ställt en väska i receptionen och överlämnat en lapp med hot riktade mot personalen och kontoret.
– Vi har en gärningsman på fri fot, säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesman i region väst.
Nationella bombgruppen befinner sig på platsen.

http://www.expressen.se/gt/socialkontor-utsatt-for-hot-om-farligt-foremal/

Det som talar för att det kan va något är väl att personen i fråga själv kom in med väskan , hur som helst känns det ju inte lite korkat eftersom dom tydligen visste vem det var.
Citera
2016-06-29, 17:52
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN

Det som talar för att det kan va något är väl att personen i fråga själv kom in med väskan , hur som helst känns det ju inte lite korkat eftersom dom tydligen visste vem det var.

Det var givetvis inte första gången personen var där. Luktar rättshaverist om det hela.
Citera
2016-06-29, 18:05
Medlem
Om de visste vem personen va borde ju de veta ifall hotet är ett äkta, troligen inget alls som så många hot senaste tiden varit eller misstänkta väskor och dylikt . riktiga dåd smäller ju oftast direkt .väldigt pådrag så det kanske va en terrorist .sjöfarten avstängd och bostäder utrymda evakuerade , det borde vara en Islamist i farten . fast socialkärringar är ju bra på att göra hönor av fjädrar .synd att det inte smällde i flera städer . hahaha
Senast redigerad av MiBeth 2016-06-29 kl. 18:06. Anledning: tillägg
Citera
2016-06-29, 18:17
Medlem
Missnöjesyttring. Om inte personen gör klart för Soc vem det är som är missnöjd så kan inte Soc veta vem det är som ska ha bättre service. Går inte att bara skicka ett anonymt bred med "pulver som liknar anthrax" liksom...

Citat:
Det kom in två personer i receptionen och ställde in en stor plastväska med någon typ av sändningsutrustning...

Vid 17.35 var den misstänkte gärningsmannen fortfarande på fri fot. Enligt Stefan Gustafsson är mannen känd av socialkontorets personal sedan tidigare.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/socialkontor-utsatt-f%C3%B6r-bombhot-1.3442871

Tänkbara scenarion:

1. Kränkt. Soc vill inte betala semesterresan till det hemland han flytt från. Fast han hört att "alla andra" får semestern betald av Soc.
2. Kulturkrock. Soc omhändertar hans barn, eller något, med argumentet att "så får man inte behandla barn i Sverige".
3. Klassiker: Mitt bidrag är för långt jag vill ha högre bidrag!
4. Knarkare: Soc ska ge mig pengar så jag har råd med drogerna, inte lägga ser i vad jag gör! Ska inte behöva hålla på och lämna prover till soc!

Lösningen? Räkna ihop kostnaden för polisinsatsen och dra av från bidraget. (Dvs. dra in bidraget i 48 månader.)
Citera
2016-06-29, 18:19
Bannlyst
Hoppas att det smäller så att alla socialkärringar lär sig en läxa
Citera
2016-06-29, 18:26
Medlem
Jag hade fått intrycket att det rörde sig om en person som lämnat in en väska och uttalat bombhot , ser nu i tråden att det rör sig om minst två personer antagligen män . finns det ingen som kan säga vilka Svenssons det va som orsakade detta lilla pådrag ?
skulle vara intressant med privata iakttagelser här på tråden .
Citera
2016-06-29, 18:29
Medlem
Völunds avatar
Åkte förbi med 3:an vid kl. 17.25, såg inte så mkt från spårvagnen. Dock satt det en rätt alkad ur-Göteborgare på vagnen som såg lite dragen ut. På Mariaplan kom två poliser in i vagnen och gick fram till fylletratten, tog honom i armarna och sa att han var misstänkt och att de skulle prata utanför vagnen. Snubben frågade vad han var misstänkt för, men polisen sa att de skulle prata om det i bilen.

Snubben följde med lydigt och när vagnen åkte vidare mot Godhemsgatan körde de in honom i polisbilen.

Oklart om det har med saken att göra dock.

edit: Tar tillbaka det där med ur-Göteborgare. Han var iaf vit med svenskt utseende och sluddrandet lät ungefär som ur-Göteborgare låter när de är tankade. Är inte från stan ursprungligen så jag kan ha fel med dialekten.
Senast redigerad av Völund 2016-06-29 kl. 18:33.
Citera
2016-06-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74

Exakt vilken läxa är det dom ska lära sig?

Sanolikt falskalarm i vanlig ordning. Men givetvis måste man alltid hantera dessa ärenden som skarpa.

Klientelet som bråkat med soc är vanligen knappast kreativa nog att lära sig tillverka fungerande bomber (lyckligt vis).
Citera
2016-06-29, 18:33
Medlem
landofmoronss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74

Du verkar ju inte vara lite dum i huvudet, rättshaverist själv?

Ont: troligen rättshaverist eller allmän tok är min gissning. Närmsta spårvagnshållplatsen är inte avspärrad nu iaf. Polis, ambulans samt brandkår på plats. Verkar ju vara ett trovärdigt hot i alla fall.
Citera
2016-06-29, 18:44
Medlem
På de nya bilderna I gt/ expressen ser man hur bomben ser ut , det ser inte ut som en vanlig väska .
Tänk om det är en bomb
Senast redigerad av MiBeth 2016-06-29 kl. 18:47. Anledning: tillägg
Citera
2016-06-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
På de nya bilderna I gt/ expressen ser man hur bomben ser ut , det ser inte ut som en vanlig väska .
Tänk om det är en bomb
Ser ut som en helt vanlig hård plastväska med lite skydd mot vatten, typ Pelican. Sådan som används för videokameror, kameror, vapen, mätinstrument, o.s.v. Så tejpat något på handtaget med brun tejp.
Citera
2016-06-29, 19:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Fått ett negativt beslut jo det är ett under att de ens har öppna socialkontor. Inom kort blir det väl helt anonymt och vill folk prata med någon handläggare kommer det bli anonymt över en övervakad telefonlinje...

Citat:
Helge Piri är enhetschef vid socialkontoret. Han menar att två personer har gått in på kontoret vid händelsen.

– Enligt andrahandsuppgifter fick jag uppfattningen om att det var två personer som kom in i receptionen. Den ena placerade väskan. Den andra placerade ut lappar över receptionen där det stod "Detta är en bomb" eller något i den stilen, säger Helge Piri.

En av personerna ska ha fått ett negativt beslut av en handläggare på kontoret, säger Helge Piri.

– Den ena personen som det här handlar om har fått ett negativt beslut, det är det som är själva orsaken till det inträffade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in